Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.
Har tänkt att kopiera din snygga batteriinstallation
Har du någon närmare bild på den utan locken på batterierna på ?
Affezell
Hej BäckmarkIntressant detta med växelspaken, ska kolla om ni skramlar nu när vi ska åka till midsommar.
Och midsommar kom allt för fort för mig, är det redan nu??
Så mycket kvar att göra och nu behöver vi bilen, detta med tidsplanering är svårt, jag skyller naturligvis på det eviga regnandet denna vår.
Det blir att lämna en del el-jobb samt stora motorservicen till helgen efter, inga problem.
Har nu instalerat batteriet bakom förarstolen med dess två Cetek-laddare samt all inkommande-utgående el.
Bodelan har nu en modern 230V som kan lämna upp mot 25A samt en Cetek D250S Dual för laddning under färd.
Jag har nu ett 70Ah batteri men ska komplettera med ett till så jag får 140Ah totalt
Det var intressant att se hur mitt "halvladdade" batteri med 12,35V vilospänning laddades upp via DC/DC-laddaren.
Ca 20 sekunder efter start börjar laddaren jobba och sakta klättrar spänningen till bodelens batteri, tiden den tar på sig beror på att mitt batteri i början tar mer än de 20A som laddaren kan leverera.
Efter 50-60 sekunder passerar laddaren 14V och vid 70 sekunder så har man mer än de 14,30V som generatorn maximalt kan leverera.
När motorn gått 1 minut och 53 sekunder är den korrekta reglerspänningen på 14,45V (vid denna temp) uppnådd och efter det är spänningen helt stabil tills motorn stannas.
Om jag hade haft en större batteribank och/eller mer urladdat bodelsbatteri hade man fått köra ett antal mer minuter innan korrekt spänning uppnåts.
Då är ett smart pass nog en bra lösning.
Jag är nu också ganska säker på att man inte laddar bilens batteri "bakvägen" med 230V laddaren med enbart en D250S Dual, det beöver man ett smart pass för eller så bygger man en egen lösning.
Jag har tänkt på en del lösningar på detta bara för att jag är intresserad, inte för att det behövs.
Har tänkt att kopiera din snygga batteriinstallation
Har du någon närmare bild på den utan locken på batterierna på ?
Affezell