• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår bil är för lång

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55488

Guest
Inför nästa års resa till Grekland har vi tänkt att typregistrera om vår bil för att den ska understiga 6 meter. Idag är den 6,011. Alltså 11 mm. för lång.

Finns det någon som har erfarenhet eller kunskap om denna procedur?

Jag vet heller inte var jag ska ta de 11 millimetrarna. Det som sticker ut baktill är baklyktornas glas, och fram är det grillen som är av plast.

Skulle det vara möjligt att bak sätta provisorisk belysning med blinkers, bromsljus, bakljus och backljus som inte sticker ut utanför bakre stötfångaren?

Efter ny typning är det då möjligt att sätta tillbaks ordinarie belysning. Kanske inte lagligt, men vi kan då visa upp intyg på att bilen understiger 6 meter.

Vad kostar en ny typning?

Hälsningar Fy & Bi
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Troligen mer än du kan tjäna in på att vara 11 mm kortare.
Försök att hitta något annat att spara på.
//Joakim
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Tack, Åke för prislistan, det var snällt. / Per
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vår bil är för lång

Hej

Jag skulle råda att kontakta besiktningen först och kolla om det går att ändra längden.

Ett problem skulle kunna vara om bilen är helfordonsgodkänd. Jag vet inte, men byråkratins vägar är inta alltid så lätta.

Lycka till
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Ja, jag kollar med bilprovningen. Ska dit och besiktiga på torsdag, passar bra att ta upp det då. Jag hade hoppats att någon som redan genomgått proceduren, skulle höras av. Men det är ju inte för sent ännu. / Per
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vår bil är för lång

Ja, det där med en bils längd är nog lite lotteri. Vår bil, Knaus BoxStar finns mig veterligen registrerad med längderna 5.95 , 5.99 samt 6.00. Observera att den med längden 5.95 var försedd med dragkrok, vilket inte vår bil (6.00) är! Märkligt!
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Varför ska du omregistrera? Är det för färjekostnader? Min är 6.30, men har alltid gått som under 6m på färjor till Tyskland.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Är mycket intresserad av denna tråd, och vart den mynnar...
Min bil är 6.34 m lång, och har blandade erfarenheter av färjor/broar.
Men att typa om bilen till 5.99 gör jag inte, även om det var möjligt.
Vinsten relaterad till besvär är för liten...
Men ynka 11mm kan vara retligt litet...;)
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Min lilla Boxstar är 5998 mm i papperen då med fabriksmonterad dragkrok,
vågade inte eftermontera i Sverige med risk att komma över sex meter i onödan, två milli till godo ,,, det är på håret
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Vår bil är för lång

Hej!
Vore jag som du så skulle jag inte bekymra mig för de 11 mm som bilen är för lång.
Vi har åkt med de flesta rederierna till Grekland från Venedig, Ankona, Brindisi och Trieste, inalles 17 gånger. Och någon kontroll av längden på husbilarna har vi aldrig sett!
Vår förra bil var 5,95 lång plus att vi hade en scooterställning baktill, säkert 60 cm lång.
Jag betalade aldrig för mer än 6 meter husbil.
Mitt råd är uppge att bilen är 6 meter punkt! Kan inte tänka mig att du får några problem.

PS Ska du åka från Venedig ska du vara tidigt ute gärna januari/februari om du skall åka under mellan eller högsäsong.

Vem vet vi kanske råkas i Grekland!
ThomasG
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Vår bil är för lång

Inför nästa års resa till Grekland har vi tänkt att typregistrera om vår bil för att den ska understiga 6 meter. Idag är den 6,011. Alltså 11 mm. för lång.

Finns det någon som har erfarenhet eller kunskap om denna procedur?

Jag vet heller inte var jag ska ta de 11 millimetrarna. Det som sticker ut baktill är baklyktornas glas, och fram är det grillen som är av plast.

Skulle det vara möjligt att bak sätta provisorisk belysning med blinkers, bromsljus, bakljus och backljus som inte sticker ut utanför bakre stötfångaren?

Efter ny typning är det då möjligt att sätta tillbaks ordinarie belysning. Kanske inte lagligt, men vi kan då visa upp intyg på att bilen understiger 6 meter.

Vad kostar en ny typning?

Hälsningar Fy & Bi

Åkte över Öresundsbron, Stora bält bron med bil 6.05 lång. Meddelade att det var en liten bil vilket accepterads till den lägre kostnaden.
Hälsningar Lars48
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Har för mig att det är ganska lätt för berörd personal att avgöra om bilen är över 6 meter eller ej. Bilar över 6 meter skall tydligen vara utrustade med gula positionsljus på sidorna vilket bilar under 6 meter slipper.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vår bil är för lång

Hej!
Våra svenska registeringsbevis är väl inget som man bryr sig om i utlandet så du behöver väl inte visa det.

Eftersom registeringsbeviset för åtminstone husbilar alltid är fel beträffande vikter då det avser en bil av din typ och inte tvunget den modellen som säljs i Sverige. Så kan man undra hur det står till med längde på en (1) mm när.

Om man skall mäta en bil på 6 meter så nogrant så måste man ta hänsyn till ländutvidgningen på grund av värmen så måttbandet är lämpligast av stål och håller samma temperatur.

Det är löjligt att ange ett mått så nogrant utan toleranser för objektet, och när det gäller mätutrustning så har jag för mig att exempelvis Öresundsbron kan mäta/mäter bilar så kolla vilka toleranser deras utrustning har.

//Conny
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Enligt instrumentet är vår bil 6000 mm. En enda gång har längden ifrågasatts. Det var på färjan mellan Horten och Moss i Norge. De hade målat vita streck ca en dm breda vid 6 m längd. En hastig titt och allt var ok. Detta var enda gången längden kollats efter fem års resor. Färjat mellan Helsingborg-Helsingör, Varberg-Grenå, Trelleborg-Rostock, Messinasundet, kört via många små färjor i Tyskland. Kört genom tunnlar där det funnits prisskillnader, Genom Elbetunneln fick vi istället betala extra för höjden. I början tog vi in cyklarna i bilen, cykelstället bak med två cyklar innebär ju ca 50 cm extra men det har alltid passerat. Kör lugnt och gör inte nåt åt längden, skulle det bli problem är det bättre att betala mellanskillnaden nån gång.
Ove.G
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår bil är för lång

Eftersom jag skapade tråden kan jag nu meddela att vår bil blivit ännu längre, nämligen 7,43 m. Det är dock inte samma bil. Därför anser jag frågan vara inaktuell för vår del. / Fy & Bi
:)&:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen