• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar vi vintercampa?

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Vill bara komma med ett litet tips som jag själv har gjort i våran Husbil.

Jo någon gång om året skall man plocka bort skyddet till värmaren och plocka bort fläkten och göra ren denna. Eftersom fläkten går mycket så blir det en hel del damm som samlas i centrum på själva fläkten. ( Samma problem har man med dammsugaren i hemmet) Damm som "sitter som berget". Ta och lägg den i duschen och spraya den med lite rengöringsmedel å se till att få bort allt damm. Sedan kommer ni att märka att fläkten går mycket fortare och effektivare.
Värmen kommer naturligvis då att bli bättre.

(Bara ett litet tips), Hls Kurt.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Ulrika!

Om det inte finns eltillsats i gasolpannan så tycker jag personligen att pengarna bättre används till en dieselvärmare, typ Webasto. Vi har satt in en sådan i Maja och integrerat den i värmesystemet så nu behöver vi aldrig mer byta gasolbehållare mitt i natten. Viktigt inte minst vintertid. Dessutom betydligt billigare att elda diesel än gasol.

Good luck
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Själva burken kostar bara runt 10.000 men med proffsinstallation och lite extra styrning samt dragning av kanaler till det "gamla" systemet hamnade det hela på cirka 16.000 inklusive moms.

Dröjer förstås en tid innan vi sparat in de pengarna men det har sina poänger tycker vi. Inga problem med gasolbyten, inte heller på "utlandsflaskor". Dessutom har vi ju redan bränslet med oss i bilen. Åtgång vintertid cirka 2-2,5 dl/tim, höst/vinter mindre än 1 deciliter/tim (inte riktigt vetenskapligt, men vår erfarenhet!).
 
F

F.d. 16688

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Maja;

Låter mycket intressant - Vi har en Trumatic C6002 utan elpatron. Måste man då byta denna till en Webasto (diesel) eller komplementerar man Trumaticen med Webaston?

mvh, Sallis
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Jag blir också nyfiken på detta med diselvärmare.

Hur ser det ut? Kan man eftermontera i vilken bil som helst?

Anders :):):):):):):)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Ja, vi tycker bra om vår lilla värmare. Vi skannade marknaden och hade egentligen tänkt sätta in en Webasto Air Top 3500 men när vår auktoriserade verkstad kontaktade KGK (generalagenten) rekommenderade de att begränsa till en Air Top 2000 i en så liten bil som vår. Skälet var att värmaren annars skulle få allt för korta gångtider med ökad risk för sotning. Vi följde rådet.

Mer info finns på Webasto Marine | Produkte | Air Top 2000 ST

Jag tror också att funktionen blev så bra som den blev tack vare att vi integrerade distibutionen i slangarna från vår Truma 6002EH. Den värmaren används nu bara till varmvattnet men kan givetvis också köras om dieseln börjar tryta.

Värmaren monteras under bilen, bränslet tas ur tanken, tilluften hämtas under sängen och distribueras efter uppvärmningen ut i hela bilen. Vi fick det här installerat i vintras/våras varför vi inte kört den i smällkalla vintern ännu men OM värmarkapaciteten inte räcker har vi blivit lovade att få byta till Air Top 3500 mot endast mellanskillnad.

Det som kan vara negativt är väl att den kräver något mer el än gasolvärmaren men den senaste generationen av Air Top 2000 är snålare på både el och bränsle. Lite högre ljud utanför bilen kan kanske störa tältande grannar. Inuti bilen hörs mest insugsljudet under sängen men inget särskilt störande tycker vi.

Den här formen av värmare är ju den mest använda i båtar så varför inte i husbilen tyckte vi. Dessutom har jag i Reisemobil sett att allt fler nya husbilar i Tyskland säljs med enbart dieselvärmare, då i form av Webasto Dual Top.

Tyvärr får man inte slänga ut sin gasolpanna till förmån för en Dual Top för då måste bilen in på gasolbesiktning igen - kostar pengar!

Blev det klarare? Hälsningar från värmen och
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Tack MAJA!
Detta verkar ju vara en perfekt lösning för husbilar. Konstigt att inte fler har anammat denna lösning. Det måste vara skönt att ha alla gaskranar avstängda på natten när man sover.

Detta måste jag titta noga på!!

Anders :):):):):):):)
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej, vi brukar också ta några helger till skidbacken med vår Italienare.
Några tips.
Vi lägger liggunderlag på framrutorna det isolerar bra.
Lägg några tjocka mattor på golvet.
Använd trumavärmaren (vattenslangarna är dragna på varmluftslangarna utmed väggen)
Salta vattnet innan ni släpper ut det i gråvattentanken så klarar det några minusgrader.
Kläderna torkar bra i garderoben över truma värmaren ställ dörren på glänt.
Enjoy/MT
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej
Verkar vara flera som inte vintercampat, men som funderar på det. Vi tillhör också de som funderar och jag gick förra vintern när vi precis hade köpt husbilen och väntade på att det skulle bli ordentligt med snö i Isaberg så man kunde kört en testhelg. Själv funderar jag på att det skulle vara kul att under påskveckan åka iväg och utnyttja att man har husbil och "luffa" runt bland skidanläggningarna i Värmland och Dalarna. Kunde vara kul om vi kunde hålla igång denna tråden så kanske vi kan bli några som åker tillsammans eller bara träffas vid någon skidanläggning. Påsken har ju också fördelen att det förhoppningsvis inte blir så väldigt kallt och att väglaget första biten förhoppningsvis är bra.
Hälsningar Jan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

I vår Weinsberg Imperiale 600 2005 frös avloppet från köket förra vintern vid ca 10 minusgrader trots isolerad avloppstank. Ska vara byggd på ungefär samma sätt som Knaus Sun Ti (Weinsberg byggs av Knaus). Nån som har erfarenhet av kyla och Knaus Sun Ti? Tror att avloppsanslutningen till gråvattentanken inte är isolerad - kan inte titta efter just nu - bilen står inte hemma.
 
F

F.d. 16688

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Tack för utförlig information

Vi checkar vidare

Sallis
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej, klart att ni ska ut på vintern även om ni inte kanske har den bästa vinterbilen, vi har själv varit i Idre i c:a tio år med husbil. Ett litet tips, mellanväggen fram mot hytten skar jag till fyra frigolitskiver med lite styva mått o pressa in på plats, in mot bodelen hängde vi ett täcke, funka perfekt. Som jag ser det så ditt problem med spillvattentanken, där måste du fixa till så att vattnet går rakt ner i en hink eller dunk, gärna en isolerad slang, i hinken slog vi i ett par nävar med vägsalt så att det ej frös ihop till en enda klump. Vi har själv en Knaus med uppvärmd spillvattentank men vattnet från kök o toa går i ett oisolerat rör där vattnet fryser direkt när det är minus, till vilken nytta är spillvattentanken uppvärmd när vattnet fryser innan det hinner dit. Ps det var inte Knausen vi vintercampa med, det var av eget fabrikat o första åren så bestod värmen av en kupevärmare, funka bra. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

En undran, hur är det med rostskyddet? Klarar sig bilarna bra utan behandling? Vad jag förstår har svensksålda schassin en bättre behandling än de avsedda för kontinenten.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Kan nog säga att rostskydd på lätta lastbilschassin är nog lika med noll finns ju knapt lack på dom,erfarenhet från peugot boxer och ford transit t350/140,som jag har och haft som firma bilar rostar på ramen redan första vintern,så ska man köra på vintern i salt så bör man ju förbättra rostskydd enligt mina erfarenheter.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej! Vi har en Sun ti. Med uppvärmd spillvattentank. Det har inte varit något problem under vintern. Har bilen inne hela året. Så den har fått sig några duvningar av kyla. Var bl.a uppe i Jokkmokk i nyår. Det fungerar alldeles utmärkt. Lämnar alldrig bilen utan värme på. Jämför med huset. Skulle heller aldrig lämna det utan uh-värme.
/ Frank
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Vi har själv en Knaus med uppvärmd spillvattentank men vattnet från kök o toa går i ett oisolerat rör där vattnet fryser direkt när det är minus, till vilken nytta är spillvattentanken uppvärmd när vattnet fryser innan det hinner dit.
Hej igen,
Nån Knaus Sun-Ti ägare som har erfarenhet av att isolera avloppsrören - material mm??
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej! Vi har en Sun ti. Med uppvärmd spillvattentank. Det har inte varit något problem under vintern. Har bilen inne hela året. Så den har fått sig några duvningar av kyla. Var bl.a uppe i Jokkmokk i nyår. Det fungerar alldeles utmärkt. Lämnar alldrig bilen utan värme på. Jämför med huset. Skulle heller aldrig lämna det utan uh-värme.
/ Frank
Kan det vara skillnad på 2007 och 2005 års modeller?
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi vintercampa?

Hej Roland och Viola!

Har ingen aning om det skiljer sig ang årsmodellerna. Men slå en signal till Husbilslandet och kolla upp med "Nisse". Då får du säkert svar och om det kan vara nytta med att komplittera isoleringen. Själv har jag isolerat B-stolparna samt skarven mellan bo och bildelen i golvet. Hade planer på att även isolera mer i taket i bildelen. Men efter Elmia så får det nog bero.
/ Frank :)
 
Toppen