• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vågar vi vintercampa?

F

F.d. 346

Guest
Vi funderar att till påsk åka upp till Branäs för lite utförsåkning. Vi har gjort det förut men då hyrt stuga vilket kostar 4-5000:- för en helg.

Anläggningen har en camping med el-platser. Vi har en liten 6-meters alkovbil med luftburen panna. Ej värmegolv och inget vintertäcke. Jag förmodar att vintertäcke nästan är ett måste??

Vad tror ni garvade HBK:are? Vågar vi?

Hälsningar
Jessica & Anders :):):):):):):)

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vågar vi vintercampa?

Klart att Du vågar. Vi har varit ute med våran förra bil i kyla på nätterna mellan 25 - 35 gr KALLT. Börja med att Kolla hur bilen uppför sig mellan t.ex. 0 - 10 gr MINUS och öka på det så får Du full koll på HUR bilen funkar med vatten , värme a.s.o.

Du kanske inte får fullt så bra som hemma men eftersom Ni är NYGIFTA så har Ni möjlighet att inte bara använda ÅKARBRASAN utan även något som kallas KROPPSVÄRME.
När vi köpte våran nuvarande Husbil så kunde vi välja Åkarbrasan som extra tillbehör men på vissa modeller finns den inbyggd i bilen. Om Ni inte tror mig så kan du höra med BONZO som precis har köpt en ny Hymer med inbyggd Åkarbrasa.
Lycka till nu med er Fjällresa, / Kurt.
:twitcy::twitcy: Glöminteihåg att det är L Å NG T till April.:twitcy:

F

F.d. 9230

Guest

Hej på er!
Nu är vi ju inga vana vintercampare, utan helt oerfarna, men däremot också sugna på att prova på!

Vi har tänkt prova med Hovfjället om det nu blir snö... Där verkar campingen ligga närmare liftarna än i Branäs (rätta mig om jag har fel ni som varit där...)
Vi åker så fort det blir snö, eftersom det är så nytt för oss med husbil vill vi ju ut och åka massor, så ju snarare desto bättre :)
Blir det snö i Hestra provar vi nog det allra först eftersom det är ännu närmare och det då kan räcka med 1 eller 2 nätter för att få testa. Barnen är dessutom helt nya på skidor.

Vi har beställt 2 värmefläktar som vi kommer att montera på väggen i husbilen. De är endast 9 cm tjocka så de tar inte mycket plats och skall vara väldigt tysta.
Vi planerar också att köpa ett vintertäcke.
Men annars har vi bara vanlig luftvärme på gasol (som jag helst inte vill använda)

Kanske ses vi i backarna i vinter :)

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej!
Jag kan berätta om vår första vinterresa med vår Hymer 556/97. Ja hade förberett oss med att passa ihop 30mm frigolitskivor vi kunnde passa in bakom framstolarna när ställt upp. Frigolitskivor går utmärkt att limma ihop med trälim. Jag var också beredd med 2 fulla P 11 flaskor. Vi använde inte gasolpannan under färd på grund av att den blåste ut. Senare har bytt skorsten så att den skall fungera men har ändå inte använt den under färd. Värmen till bodelen under färd löste jag med att klippa upp två stora sopsäckar i botten och tejpa ihop aluminiumtape och ansluta till golvutblåset i hytten. Med fläkten på full effekt fylldes sopsäckarna med varmluft. Vi hade märkt i vår vagn redan under sommaren att det blåste förskräckligt genom takluckor och Elektroluxventilen. Denna överflödiga ventilation hade jag saboterat med pappskivor. Truma fläkten lät jag blåsa rumsluften genom systemet för att hålla vattenledningarna isfria. Varmvatten beredaren hade jag på. En kupévärmäre på 2 kW eller motsvarande måste man ha med. . Vi mådde bra i Älvdalen den natten med - 20 grader ute och + 22 inne. På morgonen fick kupévärmaren rollen av motorvärmare (dåligt startbatteri) Det finns mycket mera att berätta. Vi vinterkampar varje år sedan 2000.
Lycka till!
Jan-Evert

Senast ändrad:
E

Ebear

Guest

Klart att ni kan använda husbilen till att vintercampa. I vintras så var vi till Vemdalsfjällen och låg på Vemdalens camping. Sen åkte vi husbil till själva skidbacken, å vad skönt det var att bara kliva in i värmen och laga en god lunch, gå på toan, och sen fortsätta åka skidor i backen. Vår husbil är nog inte den bästa vinterbilen men det funkade bra ändå. Att tänka på är om avloppstanken klarar minusgrader. Vi kommer troligtvis att åka i vinter igen.

Glömde att tillägga med att det är bra att ha en extra värmefläkt med sig.

Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Naturligtvis skall ni åka med husbilen även på vintern - en fantastisk upplevelse. Börja med att kola så att ni har uppvärmd vevhusventilation. Annars bör ni installera en sådan kostar ca 2000 kr. Vinterdäck naturligtvis - men sedan är det bara att åka. Vill man skaffa ett vintertäcke så är det naturligtvis att föredra - om inte kan man hänga för ett tjockt täcke eller madrass.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej vintercampare.

Visst går det bra med vintercamping även utan vattenburen värme och dubbelgolv.

Vi har under många år stått med engelsktillverkad (!) husvagn från 1976 både vid Branäs och Hovfjället och vi överlevde det också. Vår husbil Maja använder vi året om även om vi inte direkt vintercampat.

Oftast finns ju el att tillgå så värmen löser sig oftast, speciellt om pannan har eltillsats. Det vi sett till är att vi dels har rejält quiltat draperi mot bildelen och att dessutom ordentliga mattor på golvet så att det känns komfortabelt.

I valet mellan Branäs och Hovfjället skulle vi tveklöst välja Branäs. Visserligen har vi inte varit upp på Hovfjället på ett par år men dels kan vägen ditupp vara ganska hal ibland, dels passar campingen där mer för säsongsstående husvagnar som då kan stå mitt i backen.

Ulrika har rätt i att man får gå lite längre i Branäs men utbudet av både backar och kringtjänster är betydligt större i Branäs. Inte helt oviktigt när man åker med barn.

:yes:Välkomna till Värmland i vinter önskar

F

F.d. 9230

Guest

Gerd och Staffan, tack, jättebra info!
En fråga, hur långt är det att gå i Branäs från campingen till backarna.
Eller måste man ta bilen med sig?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej igen Ulrika

Tja, ett par hundra meter är det väl men barnen vänjer sig snabbt. Beror ju lite var på campingen ni hamnar men det sydvästra hörnet är närmast backarna. Det lönar sig nog inte med bil, mest bara att ni rundar anläggningen.

Barnbackar finns det allra närmast campingen som de mindre kan kava runt i. Sedan har ni ju gondol i Branäs - skönt för både stora och små!

Ring om ni undrar över nå't :)

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Luftburen värme? Har ni elpatroner också? Tänk i så fall på att i Branäs är där bara 10A så där går en del gasol då det är kallt. Dom är säkert klara med träbron på toppen sedan vi var där och då är det säkert hur bra som helst. När vi var där så pajade jag min axel så ett bra tips är att åk aldrig med immiga glasögon. Vintercamping kräver mycket mer planering än på sommaren. Ta gärna med någon vanlig kupefläkt som reserv om något går snett med pannan eller gasolen. När ni stått där över helgen så sätt samma kupefläkt under motorn så slipper ni installationen av vevhusventilation. Sistnämnda har jag ingen erfarenhet av, bara en tanke.

F

F.d. 8765

Guest

Har läst tråden med intresse. Funderar själv på att vintercampa. Ursäkta en novis. Det är en för mej en ny sak som har dykt upp här, nämligen "uppvärmd vevhusventilation", Vad innebär det och vaför behövs det? Detta hör väl till bildelen och den används ju vintertid, jag tänker på alla fordon som inte har bostadspåbygga.

Senast redigerad av en moderator:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

instämmer med Tim & Ing-Marie. Bildelen och motorn är väl samma som de andra som de säljer som "lätta lastbilar" eller är det en sommar bil ? Kan inte tänka mig det ... Just my 2cent

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det bara ni så hade jag sagt åk med husbilen .
Har ni med er barn så hade jag sagt hyr en stuga .

Blir det kallt så ta med er ett par ylletofflor också så är fötterna varma och då är resten av kroppen varm också .

F

F.d. 4424

Guest

Absolut värt att prova vintercampa! Ni som har enkelgolv kan prova att skära till liggunderlag och lägga under mattan. Ni får två fördelar först det blir varmare att gå på golvet och ni får en tystare bil när ni kör och det går, som någan sade tidigare, alldeles utmärkt att täcka förardelen med ett vanligt täcke. Bäst resultat ger utvändig isolering. Vi kan rekomendera Klövsjö Camping med bra backar om än få och med 3kW i stolpen.
KalleW

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Jag har vintercampat i många år med både husvagn och husbil. Mina erfarenheter säger att har man skall använda den ordinarie värmaren i bodelen ex Truman. Lösa fläktar element får man ha som komplement.

Det är viktigt att värmen får cirkulera i slangarna då de som regel är dragna i anslutning till avlopp,vattenledningar och invändig vattentank och då håller dessa frostfria.

Gör man inte detta så är det viktigt att alla dörrar och skåpsluckor i golvhöjd står öppna så att värmen från en kupéfläkt kan cirkulera.

/Kenneth/

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bilar och vinter hör inte ihop.
(gammalt kinetiskt ostäv)

F

F.d. 346

Guest

Det var en väldans massa bra tips och råd vi fick. Tack alla.
Skall prova det där med liggunderlag på golvet och ett tjockt täcke mellan hytt och bodel. Undrar om vi skall investera i el-tillsats till pannan eller ett vintertäcke?

Anders & Jessica :):):):):):):)

F

F.d. 8765

Guest

Tack KuMaNi
Nu har jag fått svar på undringen. Det var för mej något nytt. Visserligen har jag en svenskköpt Ford, men det är bäst att kolla upp detta ändå för något problem vill man inte ha.

F

F.d. 9230

Guest

Hej på er!
Vi kommer köra med två fläktar som vi då får köra på 1000 W vardera. Blir det för kallt får vi sätta på gasolvärmen också.
Eltillsats till pannan var för oss väldigt dyrt...mellan 11 000 och 16 000 beroende på lösning. Fläktarna kostade ca 600 kr st.
Vintertäcke tänkte vi nog köpa också.

Toppen