• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Bilen firade sin femårsdag i våras, man ska enligt serviceboken göra kamremsbyte senast när den är fem år gammal. Den har gått 5100 mil. Vi har beställt tid för kamremsbyte + service (ca 9500kr) den 18 november. Vågar vi köra med den till Vårgårda och hem igen nästa vecka (ca 30 mil), eller är tar vi en onödig risk? Det är säkert så att den tiden som biltillverkaren har sagt, är med marginal tilltagen, men ändå...
Vad tycker ni??

MVH Annette
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Det är alltid en risk var gång ni startar motorn att något kan hända med bilen/motorn. Skulle man fundera på detta så skulle man inte ha någon bil.

Min uppfattning är att bara att köra i väg, har ni otur så kan det hända när som helst, men det borde finnas god marginal än.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Den rullar säkert, men har du ingen annan verkstad som kan fixa det innan du åker.
man brukar ta för givet att alltid anlita samma verkstad.

Gurra
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Min högst amatörmässiga bedömning är att tillverkarna har tagit till god marginal för att slippa den dåliga reklam det skulle innebär med ständiga kamremsbrott. Kör i frid, skriver en som brutit mot kamremsreglementet både utan att veta om det - och högst medvetet. Tilläggas ska kanske att jag aldrig drabbats av brott på kuggremmen.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

jag håller inte med , vem vill ha på sitt samvete om Luddes kamrem går av:eek:.

// Pär
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

jag håller inte med , vem vill ha på sitt samvete om Luddes kamrem går av:eek:.

// Pär

Självklart så är det ju mitt eget ansvar om remmen går av. Jag skulle aldrig kunna med att skriva efteråt något i stil med att "hur kunde ni rekomendera mig något sånt, remmen gick ju av fastän ni sa att man kunde köra...", detta är ju ett öppet forum där lekmän ger tips o.s.v., annat vore det om jag vände mig till en fackman, t.ex. Fiat verkstaden och de lovar att den inte går av, då har jag vänt mig till en fackman, och han måste faktiskt stå för vad han säger.
Det är ju så bra med denna klubben att man just kan fråga sådana här saker, sen måste man ju själv bedöma vilket beslut man ska ta. Jag som bilägare är ytterst ansvarig för mitt fordon, har jag fått ett felaktigt tips från någon lekman, oavsett om det är Husbilsklubben eller min granne, så ska inte min granne eller någon i Husbilsklubben ha dåligt samvete för det felaktiga tipset, utan i så fall jag själv, som inte har tagit rätt beslut.
Jag hoppas verkligen inte att folk som skriver här på forumet blir rädda och låter bli att skriva inlägg p.g.a. rädsla för att det kan vara någon felaktighet, helt säker på något kan man ju aldrig vara. Det är ju en fantastisk kunskapsbank vi har här på Husbilsklubben, det gäller bara att läsa och ta del av informationen på rätt sätt och med eget sunt förnuft!
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Säger så här våga lev nu i morron kanske ingen av oss finns.

Klart du vågar köra tror du och alla andra att det står en milgrens på remmen ha ha då kan man ju lika gärna lämmna inn omgående.

Nä skärpning nu med era skräcksenarior angående kammremmar och dylikt.

Kan bara skratta och tycka det är skitkul att läsa.:D
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

De ä bara å åk, / Kurt. Slut citat!

Ja så skrev jag i mitt inlägg.
Om jag hade skrivit:

Hej jag har varit med om 3 (tre) st kamremsbrott!!
Vad skulle Du dra för slutsats av det???
Skulle Du vilja åka vidare? Skulle Du börja "tänka efter före) ???
Nej , Jag är Mycket Glad att Du skrev Ditt inlägg att det är ditt ansvar.
DU VILLE JU BARA VETA VAD VI TYCKER!!!
Alltså: Jag tycker att Du kan åka vidare eftersom det är så nära när Du skall göra Service på bilen.

Bry dej inte om mig för jag har Fobier när det gäller kamremsbrott.
Tacksam om Du vill redovisa resultatet efter servicen, MVH / Kurt
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Hej Kurt jag kan ju redovisa resultatatet i plånboken efter servicen om inte annat...fick ett pris på ca 9500kr för kamremsbyte och 5000-milaservice, det lär bli ett stort HÅL i plånboken, lagom till jul...:(, fast skulle remmen gå nu när vi kör till Vårgårda, skulle det väl bli en hel KRATER i plånboken, men då får jag ju skylla mig själv som sagt...
Ha en trevlig helg alla hälsar Annette
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Uh vilken fruktansvärd otur du måste ha haft med dina bilar.

Jag själv har alldrig ens vart i närheten av detta fast att jag trimmat och donat med olika motorer mest hela mitt liv.

Lider med er som råkar ut för detta,men kan säga att det händer offtast när man segdrar för hårt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Hej på Dig min vän. Ja, jag har haft otur som det kallas men jag har aldrig varit med om att remmen gått sönder när jag har segdragit. Det gör jag aldrig. Brukar alltid köra som jag har ett ägg under foten.

Nej det har inte varit trevligt så jag brukar byta kamrem minst ett år för tidigt och 1000 mil för tidigt. Men jag har numera FOBIER på detta så det är inget att bry sig om , man får ta det som det är.
Ha nu en trevlig Fredag på Dig och hoppas att vi ses ---Där ute---
Hälsningar från Kurt i Monica o Kurt 35.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Vill inte klga på dig men du säger att du kör som du har ett ägg under foten .inte bra gasa lite i stället ,använd växellådan till vad den är avsedd för var inte rädd för gasen i botten ska den.

Ha de.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Tre kamremsbrott otur? Tror för min del att kamremsbrott inom ett serv-/bytesintervall är mycket ovanligt men när det händer så leder det nästan alltid till stora konsekvenser för motorer med 4-ventilsteknik.

Hur påverkas kamremmen av segdragning under körning, så att den går av pga detta?
/ Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Hej igen Kjell. Jag har kört både och. Jag har alltså kört som en Biltjuv och som jag har ett ägg under gasen. Ingenting har hjälpt. När raset har kommit så har det varit ---Helt plötsligt---.

Har även använt växellådan som en Formel 1 förare, men det har gått åt Hel--- för det.
Nästa gång jag skall byta kamrem blir 2000 mil för tidigt, / Kurt.
:confused::confused::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Ja jag är målös när det gäller dina problem tror du haft en fruktansvärd otur ,själv kör jag dessa chassin som vi har på våra husbilar varje dag och den senaste har gått 22000mil utan byte på kammrem,

Så jag önskar dig all lycka i framtiden .

Själv bytte jag remmar på min 20-00 nu i våras och dom var som nya då har den gått 3800mil.

Trevlig helg på er.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 622

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Jag gör så att när jag byter olja och filter när jag tar ut bilen på våren så kollar dom alltid runt om det är nåt som ser skumt ut eller så. Dom kollar alltid kamremmen när dom änå är där och rotar har då inte råkat ut för nåt och kan väl säga inte bytt i onödan heller. Tror knappast att det heter byte efter 5000 mil att den ryker på 5001 mil.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

Hej så här det. Har en person bil 94 Polo gått 3200 mil alldrig bytt kamrem, Köpt av min bilmekaniker han mammas bil, när jag servade vid 2500 mil frågade jag om inte kamremen skulle bytas, (allså alldrigt bytt) Nada inga problem du kan köra till minst 5000mil då kan vi byta den, Allså hans svar
Där med bör det inte vara några problem att överstiga kamremms byte med År eller mil
Vad det kan vara för skillnad på gamla bilar eller nyare vet jag inte. Karnse bättre förr.
Mvh
Skoogis
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Vågar man köra om man överskridit tiden för kamremsbyte??

skoogis;

MM samma här kör Volvo S80 99:a fått kollat den oxå gått 14500 mil aldrig bytt rem
samma frugans Volvo 850 94 aldrig bytt på den heller
bare tuter o kör *S*
 
Toppen