• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag är ny som både medlem (väntar på "konvertering" från intresserad) och husbilsägare och gör nu debut på forumet också, så jag hoppar jag följer alla regler osv. ;-)

Hemma använder jag mobilt bredband och råkade till min förtjusning se att modemet drivs med 12V 2A likström. Därför kom jag på idén att försöka hitta en 12V-kabel (som t.ex. den på bilden i länken nedan) och koppla in modemet direkt i ett 12V-uttag i husbilen. Frågan är bara om jag törs? Finns det någon risk att modemet går sönder? Eller kanske att 2A är för mycket så någon säkring ryker?

zodiac-12v-kabel.jpg
http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000...2/T/340x340/C/FFFFFF/url/zodiac-12v-kabel.jpg

Tacksam för alla svar!
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Är modemet på 12 V så fungerar det alldeles säkert trots att spänningen stiger till ca 14-14,5 V när motorn är igång. Jag tror helt säkert att säkringen håller för 2 A. Det är inte mycket.
Dom flesta säkringarna är på 6 eller 10 A.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Kolla att det är samma polaritet på propp och intag till modemet. Normalt är det + i mitten men enstaka undantag finns!
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Hej!

Tack för svaren! Det låter ju som att jag törs prova detta. :)

Finns det någon pryl att koppla emellan, som håller spänningen jämnare? Alltså ser till att det inte överstiger 12 V? Eller är det kanske överkurs...?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Overkurs ja, de billigste fungerer kun ved mer enn 12,8V fordi de kun regulerer ned. De som fungerer med å10 til 30 V koster noen hundre kroner og oppover.
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

TROR inte du behöver oroa dig, jag har kört både tv-box och wi-fi på bodelsbatteriets 12v i ett år utan att något gått sönder.

Tänk på att om du kopplar in det i bilens el så bryts det förmodligen med tändningslåset, bodelen har ju ofta eget batteri och en brytare för den delen.

Välkommen till klubben!
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Denna spänningsomvandlare reglerar inte spänningen på 12volt bara på dom lägre spänningarna.
Det verkar som 12volten går rakt igenom.
Arne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Nej, den stoppar vid 12,7V, oberoende av inspänning, men jag har bara testat till 15V in förståss?! :)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Nu gällde det ju att förse modemet med 2 A (24 W) och då räcker inte denna omvandlare. Har drivit flera olika modem/routrar direkt med bilens 12 V utan problem.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Här rasar det på med fler inlägg, underbart forum! :)
Eftersom jag bor i skogen så går det inte att få tag på en sådan kabel här. Detta får jag ta när jag passerar någon större by, eller så blir det till att ta fram lödkolven.

Jag har i alla fall kollat så att pluspolen är den i mitten (standard).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Nej, den stoppar vid 12,7V, oberoende av inspänning, men jag har bara testat till 15V in förståss?! :)

Enligt Clas Ohlson själva så släpper den igenom spänningen helt oreglerad på 12V inställningen :confused:.
Se fliken "experten svarar" på artikeln.

Jag har en liknande här hemma som inte heller reglerar 12V och där dokumentationen är klart bristfällig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vågar jag byta ut batterieliminatorn och koppla direkt i 12V-uttag?

Begge varianter finnes, de med regulering burde være merket med en høyere spenning. Har for meg at en 24 V utgave fungerer som beskrevet om den brukes i en 12V kontakt.

Hadde selv en eldre 12/24V batterieliminator hvor det var dokumentert at 12V utgang kunn var regulert ved minst 15V.
 
Toppen