• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vågar jag åka till Gävle?

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag åka till Gävle?

Los Suecos !

Utvikning från ämnet... här viker även jag ut mig...

Året var 1959 och byggmästaren i Sollefteå (som byggde Sollefteå nya sjukhus och som då var Sveriges mest moderna) hade gått och köpt sig en svartfärgad Chevrolet Impala av just -59 års modell.
Dom flesta som hade bil på den tiden åkte ju omkring i VW, Opel, Ford, Volvo PV, DKW, Renault, Simca och liknande bilar.

Mina föräldrar hade vid denna tidpunkt ägt 2 st Standard 8 bilar (tillverkade i England) och bytte 1959 till en orangefärgad Opel Rekord med vitt tak - visst var den fin, men det var ju ingen jänkare och dessutom gick den ju under namnet Gevalia Rost...!

Jag och mina kompisar hade börjat intressera oss för jänkare flera år tidigare och i Sollefteå rullade på denna tid ett 10-tal amerikanare, bl.a. en turkosfärgad Ford Crown Victoria från 1956 (bilen med grönt glastak) och en likadan Ford Crown Victoria som var röd och vit färgad av samma årsmodell.

Dessutom fanns det 2 tvillingbröder från Stockholm (dom kallades enkel-Filip resp. dubbel-Filip och detta beroende på att den ena var smal som ett sträck och den andra var raka motsatsen med en väl tilltagen mage) som hade en förmögen pappa och dessa gossar hade fått var sin 1956 års Ford Thunderbird i present i samband med att dom tog sina körkort...! Den ena bilen var röd/vit och den andra gul/vit - vilka smällkarameller det var...Dessa grabbar gjorde militärtjänsten på infanteriregementet I 21 i Sollefteå under denna tid.

När jag och mina kompisar cyklade hem från skolan varje eftermiddag, så passerade vi alltid utanför byggmästarens kontor, ställde ifrån oss våra cyklar och ställde oss helt sonika intill Impalan och bara drägglade. Vi stannade där i minst ett par timmar och bara drömde och njöt av denna vackra bil med sina fantastiska måsvingar... Vi cyklade hem och åt middag och sedan träffades hela gänget igen utanför I 21, där dom värnpliktiga hade sin parkering, och vi drägglade vidare ett par timmar till över dessa 2 vackra Ford Thunderbird.

Ett år senare bytte byggmästaren bort sin -59 mot en -60 års Impala och detta var rena smällkaramellen jämfört med hans förra bil som ju var svart och det var en färg som vi inte tyckte passade på en jänkare för dom borde ju vara smällkaramellfärgade - såna hade vi ju sett i diverse tidningar på den tiden.
Denna nya -60:a var visserligen svartlackerad, men med rätt stora inslag av vita dekorer utefter sidorna och inredningen var knallröd och vi grabbar stannade nu utanför hans kontor i nästan 3 timmar...

Vid ungefär samma tidpunkt köpte en officer på I 21, som i folkmun gick under namnet "prassel i gräset" för att han var så kortväxt, en Pontiac Bonneville i Stockholm och den var ju lika läcker den och nu blev det helt plötsligt mycket att stå i... därför att ungefär samtidigt köpte sig ägaren av Sollefteås VVS affär en ny jänkare och i tillägg var det flera taxiägare som bytte ut sina kärror mot nya jänkare - jag och mina kompisar tyckte ju att vi hamnat nära paradiset...
I tillägg fanns det vid denna tidpunkt en Ford försäljare i Ö-vik som sålde nya amerikanska bilar (jag tror att företaget hette Carstedts - Los Suecos kanske kommer ihåg ?) och detta företag hade en återförsäljare i Sollefteå utefter Järnvägsgatan som dom samarbetade med och här stod det alltid minst ett 10-tal fabriksnya jänkare till salu - som du förstår så hade vi möcke å stå i vid denna tidpunkt...

Åren gick och när jag (precis som du) var 17 år ung 1965, så åkte VVS-handlaren ner till Stockholm och köpte sig en fabriksny ljusblå Ford Mustang Fastback på företaget Bil Wester och till råga på allt elände (jag kunde ju knappt gå och lägga mig på kvällarna) så bodde vi grannar med denne man och hans familj. Snacka om att gå omkring med blodsprängda ögon...

VVS-folk börjar ju jobba tidigt på morgnarna och jag var redan på den tiden lika morgontrött som jag är idag, men trots detta så tvingade jag mig upp vid den tidpunkt grannen gav sig iväg på morgonen - jag måååååste bara få höra V8:an gå igång och det varje morgon, så julafton inföll från denna dag alla veckans vardagar under hela den sommaren 1965...

Ungefär samtidigt (3 veckor senare) som Mustangen kom till Sollefteå, så bytte byggmästaren bort sin -60 Impala mot en fabriksny ljusblå Impala av -65 års modell. Bilen hade en ljusblå inredning i skinn och hela bilen såg verkligen ut som en smällkaramell !

Under alla dessa år drömde jag och mina kompisar om lyckan att få äga en jänkare lite längre fram i tiden och för min del blev det en vit 1968 års Ford Mustang GT med en 390 cubiktums potent V8. Bilen köpte jag av bilföretaget BIVA på Hammarby Fabriksväg i Stockholm och den var ett par år gammal när jag köpte den och hela bilen var verkligen i nyskick - drömmen hade gått i uppfyllese efter en lång väntan - "worth waiting for" !!!

Bilen hade registreringsnummer AGM 482 och tro det eller ej - bilen går fortfarande i trafik och ägs av en man i Östersund. Både Gerd och jag har god lust att "dra en repa" till Östersund i sommar när vi ändå ska åka till Sollefteå för att vårda mina föräldrars gravar.

Denna bil följdes sedan av ett större antal jänkare som Gerd och jag haft nöjet att åka omkring i under många år - vilka underbara minnen !
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag åka till Gävle?

Tack Bosse, för den trevliga berättelsen. Något får mig att tro att även du är en flitig läsare utav tidningen Nostalgia.

Känns som vi kapat tråden, men kanske raggarrundan i Gävle är färdig ventilerad.

Du undrar om jag kommer ihåg Martin Carstedt, Öviks lokala Fordhandlare....... här är ett utdrag från vår egen hemsida och kåseriet, "En trist historia om en tjockis och hans förvrängda självbild".

Citat; "Där stod den vackraste bil jag någonsin sett, en babyblå Ford Thunderbird, som Martin Carstedt
och hans hustru just kört Monte Carlorallyt med. Tittade in genom de små rundade fönstren
på hardtoppens sidor och såg tidtagaruren på passagerarsidan, den vackra halvmånformade
hastighetsmätaren som hade en genomskinlig plast på baksidan och som gav mätaren ett konstigt
utseende. För mig som tidigare bara sett Volvos, SAABs och någon Austins hastighetsmätare var det
här futurism, fast jag då inte kände till ordet.. Där uppstod en dröm i den lilla killen!"


Om någon är intresserad att läsa denna mycket deprimerade historia är du välkommen till vår hemsida; The Dynérs pÃ¥ turne | Noteringar frÃ¥n vÃ¥ra resor Klicka sedan på "Drömbilen" så kan man läsa om mina tappra, men misslyckade försök att återuppleva tider som har flytt.

Kanske man skulle starta en riktig nostalgitråd, t.ex. "Min första bil".
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Vågar jag åka till Gävle?

Los Suecos !

När du Tommy nu verifierat att det fanns en Carstedt som sålde jänkare, så kommer jag till och med ihåg hans förnamn Martin.

Nostalgia ? !!!!!!
Jo men visst är det så - i vårt hus läses den tidningen regelbundet och just nu, i skrivande stund, sitter jag med nummer 5 från 2011. Den tidningen fick jag låna i fredags av Leif och Maggan, som bor grannar med oss här på El Raco Camping i Benidorm sedan snart 4 månader.

I detta nummer 5 finns det en lång artikel på hela 5 sidor som handlar om Leifs bror från Eskilstuna, Jan "Juan" Johansson. Han har vurmat för jänkare redan från sin gröna ungdom och sin första bil skaffade han redan som 14-åring - det ska börjas i tid...

Jan renoverar upp bilar till mint condition och han äger idag ett stort antal amerikanska bilar. Jan gjorde sig även ett namn inom drag racing på 70-talet och satte bl.a. ett Europarekord.
Han äger även en mycket vacker Riva båt och en Airstream husvagn som han renoverat till nyskick !

Det där med "min första bil" låter intressant - det skulle vara intressant att få läsa om ditt första val och det mot bakgrund av din härliga artikel om era strävanden efter en sportbil att få plats i !
 
Toppen