Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Sommarcampare!
Vi jämför sommarpäron med vinteräpplen.
För min del såg det ut så här på sportlovet:
- Destination: Leksand
- Temperatur: Kallt som fxx, ca 5-10 minusgrader (troligen kallare när jag sov)
- Beräknad livslängd på flaskorna: 2 dygn per flaska (gissning/förhoppning)
- Närmast kända fyllnadsställe för tankflaskor: Enköping
- Med så kort brinntid på flaskorna och så långt till ett fyllningsställe, så anser jag att det i min situation vore idioti att satsa på tankflaska, även om man kan se nivån enkelt.
- Däremot under andra årstider, när resorna för oss oftare går söderut än norrut, och temperaturen är behagligare så att gasen räcker veckovis, tja då kanske jag skulle kunna tänka mig ett par tankflaskor.
- mvh jocke
För att det finns alldeles för få tankställen för låg här i Sverige!
Se inlägg nr 5. Varför är det så mycket tjafs om olika adaptrar, vågar och problem i olika länder? När Sverige satsade på E85 som bränsle så byggde Europas kedjor upp nätet med pumpar för LPG tankning. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, välj LPG Flaskor, tycker Björn.
Truma levelsensor arbetar med just ultraljud. Kika på mitt inlägg ovan!En ultralyd løsning som en monterer i golvet under flasken hadde vært mest praktisk, men jeg tror den måtte være fjærende slik at den hadde god fysisk kontakt med flasken. Det som beregnes er da avstanden til toppen av den flytende gassen. Men tank med fjernavlesning av nivået blir muligens billigere
Kanske blir det säsongens projekt att bygga en sån?.. Finns det en marknad för fler om andra tänker som jag i detta?
Har varit och är fortfarande inne på att bygga en Arduino-baserad våg, även en voltmätare på samma sätt, kan dock inte detta ännu men "den som lever lär sig", ska bara prioritera lite...
Arduino startpaket
Bygga våg
Viktceller
Hur man bygger en Arduino voltmätare kryllar det av beskrivningar om...
Kanske blir det säsongens projekt att bygga en sån?.. Finns det en marknad för fler om andra tänker som jag i detta?[/QUOTE skrev:Ja, det gör det definitivt. Jag är intresserad!
Jo, Trumas ultraljuds-platta är definitivt intressant. Den har dock en stor brist vad jag kan se: Hur använder jag den, jag som har Alde-värme? Den verkar kräva att man har en Truma-panna med en nyare kontrollpanel?Truma levelsensor arbetar med just ultraljud. Kika på mitt inlägg ovan!
Edit: Den bygger heller ingenting utan sitter direkt mot flaskan med magnet. Brunners hållare bygger på höjden vilket inte är optimalt.
En annan bra leverantör av "automations-grejer" är m.nu. Finns på nätet och i Linköping.Kjell & Co og Conrad har mye av Arduino serien, og de beste webshops for tilhørende saker finnes innen EU. Prisene er litt over China, men dager i stedet for uker i leveransetid burde kompensere for mye. Spesiellt er tyske webshops bra på slike gadgets.
Det låter intressant! Hur mycket kostar en sådan och hur kopplas den in till Alde-pannan?Jag har Alde 3020 och har kompletterat med en iNet box. Genom denna så har jag möjlighet att styra Aldeparametrarna fullt ut via en app i telefonen.
Genom denna box så kopplar sedan dessa levelsensorer upp sig via samma app.