• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växthuseffekten!

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Växthuseffekten!

Vad hände 1942? har alltid hört att det var den kallaste vintern.
Atombomberna sprängdes tre år senare efter provsprängningar
På 60-70 talet gjordes det kärnvapensprängningar i b.l.a Atlanten.
Efter Tjernobyl så var det 1º varmare på nyårsaftonen än på midsommaraftonen i Göteborg
Kan detta ha ett samband?

F

F.d. 18368

Guest

Tillåt mig tvivla på att många gånger fler människor dör av kyla än av värme. Var hittar jag denna statistik?

/Per

Tänk lite själv Per. Om du är en uteliggare, dör du inte under sommarnätterna om du ligger ute. Men övernatta ute du när det kryper ner mot -20 eller lägre.

Mvh Wikstrom

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej Wikström

Nu får du nog vidga vyerna lite och se utanför Skandinavien. Hur många tror du dör av värme per år i exempelvis Sydeuropa? Afrika? Australien?

Nu när jag har tänkt till lite själv är jag ännu mer övertygad om att fler människor dör till följd av värmen än av kylan.

Denna diskussionen är lägre än glocalnet men det gör väl inget......:wink:

Varma vinterhälsningar / Per

F

F.d. 18368

Guest

Hej Wikström

Nu får du nog vidga vyerna lite och se utanför Skandinavien. Hur många tror du dör av värme per år i exempelvis Sydeuropa? Afrika? Australien?

Nu när jag har tänkt till lite själv är jag ännu mer övertygad om att fler människor dör till följd av värmen än av kylan.

Denna diskussionen är lägre än glocalnet men det gör väl inget......:wink:

Varma vinterhälsningar / Per

Var hittar du den statistiken som gör dig så övertygad. Mina uppgifter har jag fått från en bok utgiven i Sverige 2009 som heter "Chillout - sanningen om klimatbubblan".

Jag rekommenderar alla att läsa den.

Mvh Wikstrom som inte vill ha en ny istid, men den kommer förr eller senare.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det är sunt att positivt ifrågasätta vad vetenskapsmän, politiker, affärsmän och andra professionella tyckerare anser. Fast jag gillar ändå att göra egna rimliga överslagskalkyler. Dvs när en överväldigande majoritets åsikter går i en viss riktning, så är jag böjd att lyssna på den. Det är en filosofi som ofta guidar mig rätt. Sen finns det de som konsekvent gör motsatsen. Man hittar nån dammig gammal bok som pekar rakt motsatt väg, eler lyssnar på någon motvalls rättshaverist..., sen blir dessa konspiratoriska tankar plötsligt upphöjt til vetenskap, utan någon som helst vettig rimlighetskalkyl!

Fast det blir förbannat roliga diskussioner! :)

F

F.d. 2577

Guest

Det finns alltid människor med avvikande ståndpunkter, jag räknar mig själv till den skaran. Som jag tidigare get uttryck för är ja-sägarna en farlig skara. MEN jag väljer ju tillfälle att gå mot strömmen.

Det finns många som påstår att månlandningen är bluff, att Elvis lever, att tredje rikets ledare lever o.s.v. Nåja det sista är nog en överdrifft om han nu inte kan leva till man blir 120 år. I de 2 andra fallen har nog tvivlarna fel enligt min syn, kan man lämna dörren på glänt. Jag kan leva med att ha hafft fel.

Nu till växthuseffekten, det har sedan "the big bang" varit många istider, den senaste c:a 10000 år f. år 0. Dessa återkommer med vissa mellanrum så mycket vet man, frågan är ju om vi kan påskynda dessa, inte undvika dem. De största "lobbyisterna" var tidigare tobaksindustri, för 40-50 år sedan var det ofarligt att röka. Rannsaka dig själv och ställ dig frågan, håller du med om det idag?

De mäktigaste "lobbyisterna" idag är olje- och fordonsindustrin. Kan de ha ett finner med i spelet kring dessa avvikande åsikter?

Min tro är ändock att om jag vill få hjärnan kollad, så går jag till röntgen och inte till kvacksalvaren.

Leffe, phuu mitt längsta inlägg hitintills...

F

F.d. 3847

Guest

Det finns alltid människor med avvikande ståndpunkter, jag räknar mig själv till den skaran. Som jag tidigare get uttryck för är ja-sägarna en farlig skara. MEN jag väljer ju tillfälle att gå mot strömmen.

Det finns många som påstår att månlandningen är bluff, att Elvis lever, att tredje rikets ledare lever o.s.v. Nåja det sista är nog en överdrifft om han nu inte kan leva till man blir 120 år. I de 2 andra fallen har nog tvivlarna fel enligt min syn, kan man lämna dörren på glänt. Jag kan leva med att ha hafft fel.

Nu till växthuseffekten, det har sedan "the big bang" varit många istider, den senaste c:a 10000 år f. år 0. Dessa återkommer med vissa mellanrum så mycket vet man, frågan är ju om vi kan påskynda dessa, inte undvika dem. De största "lobbyisterna" var tidigare tobaksindustri, för 40-50 år sedan var det ofarligt att röka. Rannsaka dig själv och ställ dig frågan, håller du med om det idag?

De mäktigaste "lobbyisterna" idag är olje- och fordonsindustrin. Kan de ha ett finner med i spelet kring dessa avvikande åsikter?

Min tro är ändock att om jag vill få hjärnan kollad, så går jag till röntgen och inte till kvacksalvaren.

Leffe, phuu mitt längsta inlägg hitintills...

Glöm inte Psykoanalytikern men de hör väl i och för sig till alternativet kvacksalvare.

F

F.d. 52953

Guest

Växthusefekten
Jag börjar bli lite till åren nu. När jag tänker bakåt så har det väl i alla tider varit något som de har skrämt oss med. Andra värdskriget, först Hitler sen Stalin som skulle ta oss. Ryssen har de skrämt oss med i alla tider
.Sen atombomben atomkrig jorden undergång och elände Sen kom en rad av sjukdomar polio,asiaten fågelinfluensan svininfluenan m.m Det senaste är klimatet . Det måste alltid finnas något. Varfördå? Det som troligtvis styr det hela är Pengar Makt Och Tron
Mvh Lennart

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Växthusefekten
Jag börjar bli lite till åren nu. När jag tänker bakåt så har det väl i alla tider varit något som de har skrämt oss med. Andra värdskriget, först Hitler sen Stalin som skulle ta oss. Ryssen har de skrämt oss med i alla tider
.Sen atombomben atomkrig jorden undergång och elände Sen kom en rad av sjukdomar polio,asiaten fågelinfluensan svininfluenan m.m Det senaste är klimatet . Det måste alltid finnas något. Varfördå? Det som troligtvis styr det hela är Pengar Makt Och Tron
Mvh Lennart

Hej Lennart!
Vaddå skrämt? Andra världskriget, Hitler, Stalin, atombomb, sjukdomar, klimatförändringar, mm, är alla fenomen som dödat och dödar massor av människor. Ska man inte diskutera det?
Krister

Senast ändrad:
B

Boxer

Guest

Det är klart att värden styrs av makt och pengar så har det varit ända sen människan dök upp för första gången.
Krig,farsoter och annat elände kommer alltid att finnas liksom det alltid kommer att finna de som tjänar pengar på andras elände.
Det finns naturligtvis de som tjänar pengar på klimathotet precis som det finns de som tjänar pengar på att hävda att de inte finns något hot.
Vi svenskar brukar vara bra på att tjäna pengar på att inte ta ställning utan gå någon slags medelväg och så blir det väl nu också.

F

F.d. 18368

Guest

Det är klart att värden styrs av makt och pengar så har det varit ända sen människan dök upp för första gången.
Krig,farsoter och annat elände kommer alltid att finnas liksom det alltid kommer att finna de som tjänar pengar på andras elände.
Det finns naturligtvis de som tjänar pengar på klimathotet precis som det finns de som tjänar pengar på att hävda att de inte finns något hot.
Vi svenskar brukar vara bra på att tjäna pengar på att inte ta ställning utan gå någon slags medelväg och så blir det väl nu också.

Snart kommer det en liten ful sak som har muterats så att den är motståndskraftig mot alla kända mediciner. Den lilla fula saken kommer att ta livet av 20 - 30 % av alla västvärldens människor. Då hjälper pengar föga.

Det här tycker jag att jag har hört förut.

Men nu skall vi tanka upp våra husbilar, glida ut på landsvägarna och njuta av den tid som vi har kvar.

Mvh Wikstrom

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Snart kommer det en liten ful sak som har muterats så att den är motståndskraftig mot alla kända mediciner. Den lilla fula saken kommer att ta livet av 20 - 30 % av alla västvärldens människor. Då hjälper pengar föga.

Det här tycker jag att jag har hört förut.

Men nu skall vi tanka upp våra husbilar, glida ut på landsvägarna och njuta av den tid som vi har kvar.

Mvh Wikstrom

Du har rätt Wikstrom. Jag gillar bara inte formuleringen "den tid som vi har kvar". Det är onödigt mycket domedagsstämning över den. Jag gillar bättre att...

..tanka upp våra husbilar, glida ut på landsvägarna och njuta NU! :)

Sen har du som vanligt fel om den där muterade lilla saken! :D

Senast ändrad:
F

F.d. 18368

Guest

Du har rätt Wikstrom. Jag gillar bara inte formuleringen "den tid som vi har kvar". Det är onödigt mycket domedagsstämning över den. Jag gillar bättre att...

..tanka upp våra husbilar, glida ut på landsvägarna och njuta NU! :)

Sen har du som vanligt fel om den där muterade lilla saken! :D

Accepterar vi inte att vi har en utmätt tid och snart skall dö, så kan vi heller inte njuta NU av livet. Se inte döden som något farligt utan som den mest spännande resa vi får vara med om. Skall bli intressant att se vad som finns på andra sidan. Kanske en hållplats.

Mvh Wikstrom

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Accepterar vi inte att vi har en utmätt tid och snart skall dö, så kan vi heller inte njuta NU av livet. Se inte döden som något farligt utan som den mest spännande resa vi får vara med om. Skall bli intressant att se vad som finns på andra sidan. Kanske en hållplats.

Mvh Wikstrom
Har jag missupfattat det här? Jag trodde att det var en husbilsklubb där man har trevligt snackar om resor bilar vänner, Domedagprofeter finns det gott om på nätet redan, Kan vi inte bara vara? Och ha det gemytligt.Inget illa menat till någon men lev förfan!:D

Senast ändrad:
F

F.d. 18368

Guest

Har jag missupfattat det här? Jag trodde att det var en husbilsklubb där man har trevligt snackar om resor bilar vänner, Domedagprofeter finns det gott om på nätet redan, Kan vi inte bara vara? Och ha det gemytligt.Inget illa menat till någon men lev förfan!:D

Du har verkligen missuppfattat det här Visby.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Du har nog rätt men man blir trött ibland.

Visby, du har helt rätt! Livet är till för att levas. Visst ska vi dö nån gång, men inte fasen kan man ha det som måttstock och se livet som ett delmål! Så mitt råd till alla.., lev...och lev nu! Det som händer sen har inte ens Wikstrom facit på! :D

F

F.d. 3847

Guest

Visby, du har helt rätt! Livet är till för att levas. Visst ska vi dö nån gång, men inte fasen kan man ha det som måttstock och se livet som ett delmål! Så mitt råd till alla.., lev...och lev nu! Det som händer sen har inte ens Wikstrom facit på! :D

Man kanske borde utgå från att det ska levas flera liv och då kommer de följande att påverkas av de föregående.
Alltså oavsett vad man tror om hur det blir med flera liv eller inte så får man ställa frågan om det är värt risken att tänka för kortsiktigt eller inte tänka alls.

Kan också vara så att efterföljande liv blir i dina egna led och således kan något av dina barn bli en av dina föräldrar och då får man skörda frukterna även här av hur man har lärt upp dem.

Den som inte vill tro ska söka sig kunskap och veta i stället.

Vid sidan om husbilar men lite variation skadar väl ingen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Isfiskarn!

Att leva nu är absolut inget motsatsförhållande mot att leva med god kvalite. Givetvis ska man leva i harmoni med den tro man eventuellt har. Att däremot inte leva nu, eller gå och vänta på något som kanske aldrig inträffar..., då riskerar man att gå miste om mycket..., egentligen hela livet, eftersom livet är det som händer nu.

Däremot förstår jag inte din jämförelse mellan tro och kunskap. Jag tycker vi mår bra av båda..., det gäller bara att veta skillnaden! :)

Visst är detta vid sidan om men lite filosofi i husbilar har väl aldrig skadat?

F

F.d. 18368

Guest

Nej ingen vet vad som kommer sedan. Vem vill ha facit på det. Men lite funderingar kan man väl få ha. I skolan fick jag lära mig att energi inte kan förgöras, det övergår bara i en annan form. Och vi människor har en kropp och själ som är fulla av energier. Det finns idag, tyvärr, en stor skräck för döden. Jag tror att om man inte blundar för slutet så kan man bättre njuta av nuet. Det mottot försöker jag leva efter.

Mvh Wikstrom

Toppen