• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växthuseffekten!

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Växthuseffekten!

Vad hände med den?
Var det lika mycke skojeri och lobbying som när det gäller svindel-influensan.
Ännu en möjlighet att tjäna pengar på.
Naturligtvis, alla varningssignaler är bara att strunta i - lev och va glad och tänk inte på konsekvenserna - tids nog kommer de!:cool::cool:

Lasse

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Man kanske inte ska dra alltför förhastade slutsatser, bara för att det i år blev en kall vinter behöver inte betyda att det inte pågår en klimatförändring.
Vissa svängningar har väl förekommit till och från under de senaste 30 åren, men tendensen har ju hela tiden varit stigande temperaturer. Sen vet vi ju faktiskt inte heller om stigande temperaturer i sig orsakar en "omflyttning" av det normala vädret. Att vi kanske har att vänta oss mer extremt väder framöver.
Men att bara för att det varit kallare än normalt i Europa dra slutsatsen att klimathotet är en bluff tycker jag nog är väldigt förhastat.
Vi bör ju istället alla tänka igenom på vilket sätt vi kan hjälpa till genom hur vi lever och konsumerar. Oavsett om det är klimatförändring som pågår eller ej, så är det ju inte bra för vare sig vår miljö, oss själva, växterna och djuren att vi hela tiden bara tar av jordens resurser och lämnar efter oss sopor, avgaser och skövlad natur...

/Annette

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Intressant läsning om klimat-förändringar eller ej mm på moderna-myter Kanske en bra motpol till den info vi får i media

F

F.d. 7282

Guest

Om man inte vet något med säkerhet, borde man inte då agera efter försiktighetsprincipen ?

Skall vi fortsätta skövla regnskogar ? skall vi fortsätta förgifta världshaven ?

skall vi fortsätta förbruka fossila bränslen i den takt vi nu gör ?????

Jag bara undrar !!!

// Pär

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

För ett stort antal tusen år sedan var Sverige och kringliggande länder på norra halvklotet täckt av ett tjockt istäcke, sträckte sig ungf till i höjd med Berlin.

Vem körde så mycket bil och eldade fossila bränslen på den tiden så att allt detta smälte bort?

Utöver denna istid finns spår av åtminstone tre tidigare istider, som i sin tur upphört av någon av miljömupparna ej definierad orsak. Vissst ska man vara rädd om naturen, men detta styrs av högre makt än vi, naturliga variationer i jordens klimat

En viktig orsak till temphöjning beroende på ökad koldioxid tror jag är skövlandet av regnskogen, det lär försvinna ett antal fotbollsplaner varje minut. Vår svenska skog tar ju inte emot särskilt mycket koldioxid så här års.

Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest

För ett stort antal tusen år sedan var Sverige och kringliggande länder på norra halvklotet täckt av ett tjockt istäcke, sträckte sig ungf till i höjd med Berlin.

Vem körde så mycket bil och eldade fossila bränslen på den tiden så att allt detta smälte bort?

Utöver denna istid finns spår av åtminstone tre tidigare istider, som i sin tur upphört av någon av miljömupparna ej definierad orsak. Vissst ska man vara rädd om naturen, men detta styrs av högre makt än vi, naturliga variationer i jordens klimat

En viktig orsak till temphöjning beroende på ökad koldioxid tror jag är skövlandet av regnskogen, det lär försvinna ett antal fotbollsplaner varje minut. Vår svenska skog tar ju inte emot särskilt mycket koldioxid så här års.
Ja, vi kan väl vara överens om att vi vet väldigt lite om klimatförändringarna på jorden, både de som varit och de kommande. Vi vet att t. ex solfläckarna har betydelse, men även växthusgaser, och som du nämner skövlingar av regnskog. Regnskogen binder ju mycket koldioxid.
Experter är oense, så vad ska vi dödliga tro. Men är det inte då bäst med försikthetsprincipen, att vi försöker minska på de utsläpp som eventuellt - och kanske troligt?? - har inverkan på klimatet?

Lasse

F

F.d. 7282

Guest

I sjöar öster o Kiruna har man tagit upp grova stallstammar som är 6000 år gamla. I de områdena är det numera närmast tundra med bara björkskog. Vem körde bil och eldade fossila bränslen på den tiden så att klimatet var så varmt?

Och vad är det du vill säga med detta ??

// Pär

F

F.d. 18368

Guest

En kall vinter till och den globala nedkylningen har börjat
:)

Själv föredrar jag värme framom kyla. Vi skall nog vara mera rädda för nedkylning än att det blir någon grad varmare. Det dör många gånger fler människor per år av kyla än av värme. Men tyvärr går vi mot kallare tider. Prognosen för inkommande sommar gör ingen människa glad.

Mvh Wikstrom

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Håller med alla om att vi skall vara rädda om vår jord. Skövlingar mm påverkar säkert klimatet. Men en stor fråga i alla fall för mig är statens och staternas inkomster från alla miljöavgifter, utsläppsrätter och miljöskatter. Var hamnar dessa pengar?
Tror tyvärr att det börjar handla om ekonomi och skatteintäkter .......... Lika tokigt som t:ex att man ombeds att SMS'a 50 kr för att rädda isbjörnen. Funderar på om detta är skoj eller..............
Tankar och funderingar kring miljön är säkert många och man får olika svar från alla håll.

F

F.d. 52952

Guest

Håller till största delen med Ludde Kuddsson. Tyvär är det väl så att många ser en chanch att göra pengar på att skrämma upp folk med uppkommna situationer. Även forskare kan ju få lite mer bidrag om dom brer på lite extra. Klotet rider förmodligen även den här stormen.:rolleyes:

F

F.d. 6657

Guest

Hej Per-Åke! Helt klart var hela Norden Istäckt vid den senaste istiden.
Men det kommer fler, men har det med miljöklimatet att göra?
Nej! Frågan du ställde om bilkörning och fossila bränslen, det har inte och kommer inte att påverka nästa istid. Det påverkar oss, kanske ännu mer nästa generation och nästa och nästa osv.
Men en ny istid kommer även om inte vi får uppleva det.
H.olof

Senast redigerad av en moderator:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Själv föredrar jag värme framom kyla. Vi skall nog vara mera rädda för nedkylning än att det blir någon grad varmare. Det dör många gånger fler människor per år av kyla än av värme. Men tyvärr går vi mot kallare tider. Prognosen för inkommande sommar gör ingen människa glad.

Mvh Wikstrom

Tillåt mig tvivla på att många gånger fler människor dör av kyla än av värme. Var hittar jag denna statistik?

/Per

Toppen