• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådeproblem!

F

F.d. 18268

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9 D 52 DIN
Årsmodell Chassie: 1993
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Fiat Dethleffs 290
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Växellåda
Har problem med växellådan: Det är en rattväxel, 5 - växlad. Synkringarna behöver bytas: det låter illa när man lägger i 2-an och det börjar lite på 3-an också. Söker en begagnad utbyteslåda. Har förstått att det är svårt att få taq på till just denna modell, Fiat Ducato/Dethleffs 1,9 D med en motor på 52 DIN. Någon som har en sådan låda eller som vet vart man kan vända sig?

F

F.d. 53012

Guest
Bossing ligger på lådor till gamla Ducato 87-92 finns 2st 15.000:- styck och Nyare Ducato finns också så det är inga problem. Total kostnad ca 20.000:- för genomrenoverade.

F

F.d. 3088

Guest
Jag hade skrap i min förra prövade Omega 690 olja, Den blev lite trögväxlad dom första 200 metrarna när bilen var kall men sedan gick det fint skrapet försvann.
Dyr olja tror jag gav 350 kr litern Värt att pröva kanske, risken med begagnad låda är ju att den är likadan eller att femmans drev är dåligt.:swoon:
Finns mycket att läsa här om Oljan i tidigare trådar 20.000 är dock rätt mycket pengar :cool:

Utanför Västervik finns en skrot som skrotar just Fiat transportbilar jag var där för ett par år sedan mycket delar även lådor, Man får gå runt och skruva själv :D

Gurra

F

F.d. 27368

Guest
Växellådorna till bensin modeller finns det gått om . Och som Jaktfalken sa så har bossing/BLD genomgångna lådor men dom är till bensin. Diesel lådor finns det inga Beg och få tag på enligt uppgift , var en av anledningar jag köpte en med bensin motorn .

Toppen