• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellådeläckage??

F

F.d. 25079

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5 -90
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,8 bensin
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer 544
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Växellådan läcker ut olja runt differentialen som det ser ut men jag har inte kunnat komma åt att se riktigt, ser ut att komma från anslutningen av hastighetsmätarvajern??? Någon som har nån bra gissning eller så på vad som felar. Sitter det någon packbox där så kan jag nog byta den bara jag vet hur jag skall gå tillväga, dvs bara jag får nåt tips på vad som kan vara orsaken till läckaget. Efter att jag kört 10-15 mil och stannar så droppar det över natten ut en pöl som är cirka 1-1,5 dm i diameter samt att bilen börjar vara lite kletig undertill nu. Växellådan skall väl inte ha nåt övertryck vad jag kan förstå men det är klart att oljan "surrar ju runt" en del. Hoppas på något smart svar från någon som "lärt sig" hur det kan bli eller vara.
MVH
Stig

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Det skall vara ett ventilationshål på lådan som kanske tätnat,eftersom det kommer olja runt mätarviren kan det uppståt övertryck i lådan och då tar oljan sig ut där det är lättast.Kanske har du gammal olja i lådan som har börjat skumma i så fall byt olja.
MVH.STURE

F

F.d. 3088

Guest
Sture & Solveig skrev:
Det skall vara ett ventilationshål på lådan som kanske tätnat,eftersom det kommer olja runt mätarviren kan det uppståt övertryck i lådan och då tar oljan sig ut där det är lättast.Kanske har du gammal olja i lådan som har börjat skumma i så fall byt olja.
MVH.STURE

Knappt man vågar skriva om tillsatser men Omegas tillsatts tätade packboxen i min
90 årsmodell. packboxarna hårdnar efter ett antal år och krymper, tillsatsen inlemmar sig i gummit som då återfår elasticiteten och blir mjuka igen oljeläckaget försvinner voila:music-icon:Detta tar givetvis lite tid och ett antal mils körning
Om omegas oljor kan du läsa om i tidigare inlägg här.
Nu kommer det säkert en drös med inlägg som kallar oljan för humbugg, jag har testat och det fungerade alldeles utmärkt för mig och flera andra

Gurra

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Försiktigt lägger jag in en rad om att jag också har haft väldigt goda erfarenheter av Omegaoljan i 2st bilar. Tystare, lättare och mjukare växling i mitt fall.
Dyrt men det var det värt;)

F

F.d. 3088

Guest
Skriv Omega i sökrutan i den blå listen i övre kanten på sidan här.
jag klippte ut ett stycke från firman värt att testa.

Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”

Hårda industri packningar tätar igen under drift

Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.

Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan

Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

Du kan ringa generalagenten och eventuellt köpa direkt det gjorde jag
om inte fråga efter närmsta återförsäljare

http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html

Mvh Gurra

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det sitter en oljesticka i växellådan. Man ser den inte uppifrån/framifrån, men kryper man in under bilen och får upp handen snett bakifrån på lådan så finns den faktiskt där. Det är en plaststicka med ett snäppfäste eller O-ring. Om den har hoppat upp eller t.o.m ramlat bort så skvätter det olja ur hålet. Värt att kolla.

Lycka till JANKRO.

F

F.d. 25079

Guest
Hej igen och tack för alla svar och tips.
Vid noggrannare kontroll visade det sig vara packboxen på drivaxeln (den korta på förarsidan) som börjat läcka, varför jag införskaffade en ny och har nu bytt denna. Inget nytt läckage ännu så länge i alla fall. Hoppas nu bara att inte den på andra axeln börjar läcka med, för den är mycket värre att byta. Stödlagret brukar ha en tendens att sitta fast. Nåja, inte ta ut nå´t i förskott. Detta med oljetillsatsen var något helt nytt för mig, värt at kolla upp litet extra även om priset är litet högt.
Som sagt, Tack igen och väl mött på vägarna någonstans.

MVH
Stig

Toppen