Sv: växellåda
Hejsan, det låter tyvärr som något har hänt/släppt inne i lådan.
Några frågor lite i blindo bara.
Femman som också ligger längst neråt på spaken går alltså i ?
Det är olika växelgafflar till femman och backen fast de ligger i samma pos. på spaken. (Länge sedan jag var en bit inne i en sådan låda) men....
Till backen flyttar man ett rakskuret drev i sidled som hålls av en fjäder. Till de andra växlarna klickar man bara i en låsning till växeln. Känns det i spaken som backläget finns och "klickar" i, eller känns det helslappt.
Tänds backlampan (om du vet att den funkat innan) när du lägger i backen ?
Det betyder i så fall att axeln till backen som flyttar sig i sidled inne i lådan flyttar på sig, men kanske inte får med sig "gaffeln" som flyttar drevet, eller att gaffeln är trasig...... Eller...
Om du inte kan testa med backlampans funktion, så kan du skruva bort backljuskontakten (uppe på lådan bredvid växelaxeln) och stoppa ner en mejsel mot axeln nere i hålet, om någon samtidigt flyttar spaken mellan friläge och backläge så känner du om axeln nere i hålet flyttar sig i sidled.
Att ta reda på om axeln flyttar sig i sidled är en bra början.
Om du försöker,
FÖRSIKTIGT ,med motorn igång att lägga i backen utan att trycka ner kopplingen. Klickar läget i lätt utan att det hörs något underligt, eller något sådant där kuggskrap som kan höras om man lägger i backen innan bilen står helt still.
Jag har läst någonstans för länge sedan att något kan hoppa ur nere vid ingående växelaxeln i lådan, men vet tyvärr inte hur det yttrar sig eller något mer om det.
Jag skall renovera en sådan låda nästa vinter, men du vill säkert ha ett bra svar tidigare

:.
Det finns några som nyligen själva har renoverat sina lådor, kanske de har en bra idé om de läser detta.
M.v.h. JANKRO.