Problemet från början var det skramlade kraftigt efter varje växling, så man misstänkte det kom från lådan.
Därför öppnades lådan och undersöktes, men inga fel hittades.
Men felet hittades i någonstans i kopplingen med förstörda fjädrar.
Därför tog försäkringen det.
Reparationen utfördes på golvet med domkraft och drivlinan släpptes bara i en sida.
Kopplingen byttes och vi bodde på hotell en vecka. Allt var frid och fröjd och bilen fungerade när vi hämtade den.
Någon vecka senare i södra Spanien skulle jag backa uppför ett litet motlut.
Det gick inte, bilen stod bara och hoppade.
Trodde det var tillfälligt, men några veckor senare gav Ralf, sir Mac Laine mig tipset att ringa försäkringsbolaget och få reklamerat arbetet.
Kom överens att man skulle undersöka det på en verkstad i Sverige.
Fick tid i Ekeby när vi kom hem. Där hittade man felet. Ett söndrigt dubbelmassesvänghjul som orsakade skadan på kopplingen.
Detta hade inte Fiat verkstaden i Mataro hittat.
Man hade också fyllt på någon sorts hydraulolja på lådan.
Så efter ca 600 mil, hade den börjat läcka i packningarna och inga fasta växellägen.
Plus skurna bultar i fästena, förstörd mellanplåt , mm.
Det blev till att byta svänghjul, koppling, urtrampningslager och begagnad växellåda, plus det som var förstört.
Spanjorerna klarade inte av att utföra arbetet då man inte hade tillräckligt stor lyft, och för dålig erfarenhet.
Vår bil var antagligen ett nummer för stor, fast det stod fler husbilar där.
Tack vare tipset från Ralf och Folksamförsäkringen och en reparation i Sverige, som visserligen tog sju veckor, har det funkat.
Jag meddelade Folksam att det fanns en skriftlig garanti på arbetet från den spanska fiat verkstaden.
Men jag vet inte om man gick vidare med den.
Detta var verkstaden i Mataro, vi anlitade 2014.

Jag vet att det finns verkstäder som används av dom som ligger på santa Pola
som fungerar. Det är möjligt ni kan få ett tips där på en bra verkstad.
Detta var den korta versionen.
Hälsn. Krister o. Ursula