• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellåda diesel samma som bensin Fiat Ducato 1991 ?

Elfreddo

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Götene
HBK-Nr
40570
Medlemskap
2024
Har en trasig växellåda på min Nordic med Fiat Ducato 290 2,5 TD 5vxl man.

Passar växellåda från en bensinare på min diesel?

Nu är det jättesvårt att få en renoverad utbyteslåda till dessa.
De etablerade firmorna erbjuder inga utbyteslådor då tillgången till reservdelar med bra kvalitet tydligen är obefintlig.

Återstår begagnad låda från bildemontering. Har tyvärr inte hittat någon låda till diesel, men finns till bensinarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.703
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du skrev pluggen... Men antingen menar du pluggarna eller också har du missat att det är två pluggar för att tömma lådan, för det är en halvhög mellanvägg inne i lådan, så två pluggar skall bort (en fram i lådan, och en längre bak i slutväxeln/diffen) magnet i båda.
Men det räcker att fylla på ett ställe, genom backljuskontaktens hål, för när nivån är uppe över väggens nivå så fylls båda ställen.
Ca. 1.7L och gärna någon svindyr olja för att få lite mer ur den gamla konstruktionen.
Det finns lite olika men många kör med RedLine lightweight som förr var gräsgrön, men numera lutar åt blåaktig.
20240630_215441.jpg
Som inte är så tjock så det går trökt att växla, men bär som en 130 eller om det var en 140 olja.
Det finns anvisningar hur man märker om oljestickan med rätt sträck.... Men jag slåss nu med en j.... telefon och saknar datorn, så någon annan kanske kan lägga in den bilden med var strecket skall vara... faktiskt enligt en uppgradering i Peugeot's verkstadshanbok.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen