Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hejsan, detta är väl samma fenomen som uppkommer i många sammanhang. Först är det udda och lite annorlunda ett kul och pittoreskt inslag i miljön. Men när det blir för mycket, för stort och börjar ta för mycket plats så övergår det till att vara irriterande på gränsen till olagligt och förskräckande för den ordinarie/fasta befolkningen.
Efter div. desperata åtgärder som inte ger någon större effekt så övergår det pittoreska inslaget till stor irritation och börjar frambringa hat.
Det är helt enkelt för många som åker runt med husbilar nu för tiden. "Det var bättre förr" passar nog in ganska bra i det här sammanhanget.
M.v.h. JANKRO.
Jo men samtidigt borde ju stadsplanerare, myndigheter m fl bli varse att husbilarna blir fler och ett normalt inslag i trafiken och på parkeringar, och då fundera på hur man ska ordna så dessa också kan besöka platser och få rimliga möjligheter att parkera.
Annars fortsätter och accelererar "vildcampingen", utvecklingen går knappast att stoppa. Man kan ju alltid hoppas att husbilar så småningom betraktas som ett normalt inslag i trafikmiljön.
I Tyskland och Frankrike tycker jag att man kommit ganska långt på vägen.
Vet inte om jag håller med dig. I Moseldalen är det inte många ställplatser med ens toalett och tömning av grå/svartvatten, men kostar likväl en bra bit över 100:-/natt.Tyskland är ett föredöme i att bygga ställplatser och med en rimlig kostnad. Där har vi svenskar mycket att lära oss.
Vet inte om jag håller med dig. I Moseldalen är det inte många ställplatser med ens toalett och tömning av grå/svartvatten, men kostar likväl en bra bit över 100:-/natt.
I Sverige finns också ställplatser med "dålig" service med kostnad bra bit över 100:-/natt. Men väljer jag att stanna på denna plats, betala och gilla läget.
Tyskland må ha hur många ställplatser som helst, men inte har dom den frihet som vi har med fria platser
i vår vackra natur.
Tommy R
------------------------------Jo men samtidigt borde ju stadsplanerare, myndigheter m fl bli varse att husbilarna blir fler och ett normalt inslag i trafiken och på parkeringar, och då fundera på hur man ska ordna så dessa också kan besöka platser och få rimliga möjligheter att parkera.
Annars fortsätter och accelererar "vildcampingen", utvecklingen går knappast att stoppa. Man kan ju alltid hoppas att husbilar så småningom betraktas som ett normalt inslag i trafikmiljön.
I Tyskland och Frankrike tycker jag att man kommit ganska långt på vägen.
------------------------------
Hejsan, jo absolut så borde de ta med husbilar i beräkningen när vi börjar bli så många, och fixa platser att parkera.
Det finns flera fenomen som då händer tycker jag, och då troligen inte bara i Sverige.
-Vi orkar inte anstränga oss så vi sätter upp förbudsskyltar eller höjdbommar så husbilarna försvinner.
- Vi har ju en skaplig parkeringsplats redan, vi förbjuder nattparkering och tillåter husbilar på dagen men de får betala fyrdubbelt mot personbilarna så får vi in en extra hacka.
-Vi har ju den där skräpparkeringen strax utanför samhället med några skrotbilar och två uppruttna båtar. Där har jag sett att en och annan husbil står ibland. Vi sätter upp en skylt med Ställplats eller Husbilsparkering och tar 140:- utan någon insats. Det kan handbollsklubben få i uppdrag att ta upp på kvällen så får de några procent av inkomsten.
Sedan finns det båtklubben som kallar vinteruppställningsplatsen för ställplats, och utan att ens ha städa upp mellan ställningar och presenningstält skall ha en skaplig hacka med utedass och ej drickbart vatten.
Lite ytterligheter kanske men....
Det som börjar fattas när man är ute och åker är vettiga platser där man får stanna och nattparkera när man bara vill sova över natten och kanske inte ens orkar går ut ur bilen mellan landning och avfärd, och då inte behöva se en skylt med förbud eller en orimlig kostnad.
Sedan själv få bestämma när man frivilligt vill eller behöver ha en finare plats för lugn, ro och mys med service och bekvämligheter som är värd att betala för.
Om en 24tim. parkeringsplats utnyttjas på fel sätt av vanliga personbilar så får de väl de berörda en böteslapp, men det blir inte parkeringsförbud för alla.
Men om en 24tim. parkeringsplats missbrukas av några husbilar så blir det kollektiv bestraffning och förbud för samtliga husbilar.... På gränsen till diskriminering kanske.
M.v.h. JANKRO.