• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare - kran

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag använder värmeväxlaren för att värma bodelen vid färd, och jag förvärmer ibland också motorn före färd, då slår jag på pumpen som cirkulerar motorns kylsystem genom värmeväxlaren. Ballofixkranen, som sitter vid värmeväxlaren, har jag aldrig rört, den står öppen hela tiden. Frågan är om det är någon nackdel när bara bodelen ska värmas? Så länge jag inte cirkulerar motorns kylvätska borde ju inte värmeväxlaren kylas ner. Då uppstår kanske inte så stora förluster pga att kranen är öppen? Eller hur tänker ni andra? Stänger ni den någon gång?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare - kran

Stänger den till sommaren för på första bilen var värmeväxlaren under förarstolen och det blev j...a varmt på sommaren att sitta i den när man körde. Nu undrar jag också om man behöver stänga kranen alls
Ha de paffw
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare - kran

Till höger om gaspedalen finns n magnetvetil. Är den inte inkopplad antingen på bilens mönöverpanel eller knappen vid färddatorn till vänster om ratten så är det ballofixen som gäller för att slippa uppvärmt mellangolv på sommaren.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Värmeväxlare - kran

Jag har den stängd när jag inte behöver värma bodelen.

I min bil cirkulerar kylvätskan genom värmeväxlaren, om än sakta, även när pumpen är avstängd.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare - kran

Stänger den till sommaren för på första bilen var värmeväxlaren under förarstolen och det blev j...a varmt på sommaren att sitta i den när man körde. Nu undrar jag också om man behöver stänga kranen alls
Ha de paffw

Vi tycker bilen blir varmare när kranen är öppen, så vi stänger den till sommaren (den är placerad under soffan)
 
Toppen