• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare-kan man göra så här?

S

StorDansk

Guest
Har suttit ett par dagar nu och läst det mesta på forumet om värmeväxlare, men blir
inte klok på ett par saker, så hjälp kommer att behövas, jag är kanske inne på helt
fel spår!
Ska börja redogöra var jag hamnat med mitt funderande, i mitt bygge kommer ju att
behövas värme och varmvatten, ett konstaterande av fakta bara, men måste skriva
ner det så att min hjärna ska fatta helt enkelt.

Förutsättningarna är dessa: Äger redan en Webasto på 4.6 KW(vatten) vill sedan skaffa
nån typ av värmeväxlare som hämtar värme från motorn. allt detta rätt monterat ska då
kunna ge mig värme och varmvatten i bodelen var det tänkt, upp till ett par timmar
efter man stänger av motorn (beroende av yttertemperatur så klart).
En varnvattenberedare med 20-40 liters tank bör ju räcka för disk-och duschvatten för en-två personer.
Någon som vet om det är genomförbart?
På husvagnsskroten eller Blocket får man ju tag på en begagnat vv-bereadare, någon
som vet principen för en sådan och om det går att bygga om för drift med min tilltänkta
lösning, att den drivs med gasol kan jag räkna ut, men sen?
Måste gå att driva på annat sätt.
Har även tänkt utnyttja Webastons höga kapasitet till vattenburen golvvärme.
hur tokigt är det här?
Och fram för allt. vilken typ av värmeväxlare ska man söka efter?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Värmeväxlare-kan man göra så här?

Kolla på båttillbehörsfiirmor t.ex. Hjertmans, de säljer varmvattenberedare som kopplas direkt till motorns kylsystem, då slipper man gå omvägen över först en värmeväxlare och därefter en varmvattenberedare.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Värmeväxlare-kan man göra så här?

Tackar för det Decker,
har laddat hem katalogen nu, i den fanns ju massor med användbart. tror den blir till stor hjälp!
Och ditt förslag verkar som en smidig lösning,
 
Toppen