• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har funderat på en värmeväxlare mellan motor och bodel.
Har idag en Fiat 150 Multijet motor som ju har förhållandesvis låg värmeförlust.
Är det lönt, energimässigt och ekonomiskt, att montera en värmeväxlare i HB med nyare motorer?
Någon som har erfarenhet?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Är bilen försedd med vattenburen värme så är det suveränt bra. Vi hade det på vår förra husbil och är det kyligt ute så kan man glömma gasvärme under körning. Nu när vi inte har växlare så får vi stötta med trumavärmen, annars blir det kallt i bakre delen om det är runt noll grader.
Bengt
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Absolut värt investeringen. Varmt och skönt i bilen samt varmt tappvatten. Vi har en delintegrerad Frankia med vattenburen golvvärme. Värmeväxlaren fungerar kanonbra. Vi använder husbilen hela året.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Jag upplevde i vintras att det inte fanns överskottvärme kvar att hämta från motorn. Hade full värme på i kupén och fick stödvärma med gas.
(Husbilen är 7,4 meter och helintegrerad och har vattenburen golvvärme)
Finns det risk att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur när man värmeväxlar, framförallt när det är kallt? Man skall väl inte behöva montera kylargardin?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Jag upplevde i vintras att det inte fanns överskottvärme kvar att hämta från motorn. Hade full värme på i kupén och fick stödvärma med gas.
(Husbilen är 7,4 meter och helintegrerad och har vattenburen golvvärme)
Finns det risk att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur när man värmeväxlar, framförallt när det är kallt? Man skall väl inte behöva montera kylargardin?

Nu har vi inte kört på vintern, men i påskas var vi ut och det var riktigt kyligt . Tog väldigt lång tid att få upp temperaturen, i och för sig så kör jag lugnt. I långa nedförsbackar på motorbroms kunde man känna att luften blev svalare. Samma motor (MultiJet 150). Aldrig att värmen skulle räcka till en värmeväxlare. Vår bodel har en luftburen dieselvärmare så det kommer aldrig att bli aktuellt med värmeväxlare.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Jag brukar täcka för drygt 50% av luftintagen (Övre) på min 2,3L 130Hk med liggunderlag under vintern vid minusgrader.
Har dessutom monterat heltäckande skydd under hela motorn mot fartvinden.
Inte upplevt problem att få upp tempen på motorn med värmeväxlaren ner till runt - 10.
Vid lägre temperatur har jag låtit bli värmeväxlaren eftersom jag sett att det ibland är svårt att hålla temperaturen på motorn.
Men här i södra Sverige är det ju inte ofta det är under -10 så värmeväxlaren är definitivt ett bra komplement.

Har funderat på att montera en extra pump så att man kan värma motorn före start men inte kommit till skott med detta ännu.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Har värmeväxlare i våran Hymer. Fungerar jättebra. Tyvärr sitter vår termostat till Aldepannan så högt och nära hytten så den indikerar att det är tillräckligt varmt och stänger cirkulationspumpen när vanliga värmen från hytten kommer dit. Antingen får jag sätta på pumpen för kontinuerlig drift eller högre temp för att det ska fungera. Men gör jag det är det suveränt i vår HB med MB-chassie och 190Hk. Vi använder HB;n även vintertid. Skönt att kunna spara på gasen under färd.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Vi har värmeväxlare till vårat vattenburna system. Har inte kört i kallare väder än
ca -10gr och har alltid full temp enligt tempmätaren och all värme från motorn. Vi har 3,0 litersmotorn.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i nyare HB, är det värt investeringen?

Fungerar kanon.
Fast mest nytta för oss har den nog gjort som motorvärmare när man stått några dagar i -20. Bara att slå på den extra cirkulationspumpen några timmar innan avfärd.
Kostnaden för en vanlig motorvärmare kan man ju dra av från kostnaden för värmeväxlaren...
 
Toppen