• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare Adria 670sl 2012

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Hejsan.
Har köpt en Adria 670sl 2012 med Alde vattenburen värme och värmeväxlare. Undrar hur den funkar för jag har inga instruktioner på det. Sitter en strömbrytare ovan ytterdörren som när jag slår på den så verkar det som en cirkulationspump startar.Ska bara den vara på eller ska jag slå på värmen på panelen till alde värmaren också? Var i bilen sitter själva växlaren?Läste någonstans om en kran som man kunde slå på/av på växlaren. Någon som har likadan bil med värmeväxlare?

Flower
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare Adria 670sl 2012

HEJ
1: Pumpen är till för att köra upp motorvärmen från din Alde ex på vintern.
(Tveksam till vitsen med detta)
2: På värmevxlaren finns en kran som kopplar varmvattan från motorn till dina ordinarie Alde element via värmevxlaren. (Mycket bra funktion) Sparar gas o ger varm bil under färd.
På Alde panelen ställer du in temp som vanligt men stänger av Gasdelen detta för att cikulationspumpen ska gå som vanligt.
Hoppas du fattar.
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare Adria 670sl 2012

Ok då förstår jag nog,Pumpen på och värmen på utan gas så får jag värme under färd.
Har kollat under dynorna den till vänster vid bordet finns det bara vattentanken och den till höger bredvid dörren finns bara elcentralen+Batteriet. Någon som har en likadan som vet?Kan vara bra att veta var kranen sitter!

Flower
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare Adria 670sl 2012

Pumpen annväder jag bara när jag vill värma upp motorn
Värmeväxlaren i min bil sitter bakom förarstolen under en lucka i golvet som man får skruva upp (har en Adria polaris men det borde vara liknande innstallation) så kolla golvet bakom stolarna om du hittar några luckor
 
Toppen