• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmesystem Frankia i840GD-07

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Hej alla, vi är nyblivna medlemmar och även nyblivna husbilsägare. Efter att ha provat husbilslivet med en äldre Bürstner i572 Elegance under några månader bekräftades vår tanke på att bo i husbil permanent! Därför har vi nu sagt upp lägenheten och bytt till en härlig Frankia i840GD årsmodell 2007. Efterhand lär vi känna bilen mer och mer men trots plöjande på internet i olika forum, tillverkarnas hemsidor, läst igenom manualer, m.m så har vi inte fått full koll på vad det är vi har ifråga om värmesystem och hur det bäst används. I grunden är det ju en vattenburen Alde 3010 med manuell manöverpanel och det verkar även som om denna är kompletterad med ngn form av extravärmare (till vä på bild 1) Sitter en strömbrytare (bild 2) samt en knapp för fläkt med två lägen vid panelen ovan bodelsdörren. Med den igång kommer luft ur utblåsen inne i bilen men känner inte att det kommer särskilt mycket värme. Någon som har kläm på hur detta fungerar och kan tipsa oss om bästa användning?

Bilagor

• IMG_3581.jpeg
    IMG_3581.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 191
  • IMG_3582.jpeg
    IMG_3582.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 189
Lösning
Fick tag i en tekniker på Alde som varit med ett tag och kände till detta. Enligt honom så är det en booster där värmepaketet värms av glykolen från aldepannan. Fläktarna under hjälper till att fördela den uppvärmda luften till utblåsen inne i bilen och startas med hjälp av strömställaren ovan bodelsdörren. Ger inte bastuvärme precis, men kan hjälpa till att få upp värmen i en utkyld bil. Känns som att jag kan släppa detta nu och stort tack till er alla som engagerat sig i min frågeställning :) Det blir garanterat fler frågor framöver ;)

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Dom två svarta slangarna kommer dom från motorn eller pannan ? När ni kör pannan blir slangarna varma ? Kan isåfall vara för att sprida värmen med hjälp av fläkten men kommer slangarna från motorn så är det till för att värma husbilen vid körning.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Skulle gissa att det är någon form av egengjord booster som tar värme från aldens vattenburna system och omvandlar den till luft som sedan blåses ut någonstans. Ser även ut som det är typ datorfläktar under växlaren vilket kan förklara att det inte blåser särskilt mycket. En idé kan vara att lyfta på luftanslutningen ovanpå växlaren för att se om det är mycket damm etc. som blockerar luftflödet.

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Dom två svarta slangarna kommer dom från motorn eller pannan ? När ni kör pannan blir slangarna varma ? Kan isåfall vara för att sprida värmen med hjälp av fläkten men kommer slangarna från motorn så är det till för att värma husbilen vid körning.
Hej, får kolla närmare vid olika tillfällen som du föreslår. Hör bara att det låter lite nånstans vid pannan när jag slår till strömbrytaren. Skall kolla närmare ikväll.

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Skulle gissa att det är någon form av egengjord booster som tar värme från aldens vattenburna system och omvandlar den till luft som sedan blåses ut någonstans. Ser även ut som det är typ datorfläktar under växlaren vilket kan förklara att det inte blåser särskilt mycket. En idé kan vara att lyfta på luftanslutningen ovanpå växlaren för att se om det är mycket damm etc. som blockerar luftflödet.
Hej, hittade en artikel i alltomhusbilen när jag bildsökte och hittade denna bild/kommentar (se bild) Skall kolla luftanslutningen också.

Bilagor

• IMG_3599.png
    IMG_3599.png
    4,2 MB · Visningar: 127

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Hej, hittade en artikel i alltomhusbilen när jag bildsökte och hittade denna bild/kommentar (se bild) Skall kolla luftanslutningen också.
Bildtexten tyder på att det är någon lättlurad som monterat extravärmaren när texten säger att det är "överskottsvärmen" från pannan som utnyttjas. Returen till pannan måste ju värmas till en viss temperatur oavsett.

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Det ser ut som ett sådant värmeelement som man använder för att få extravärme från motorn under körning. Har du sett var de grova bruna slangarna mynnar ut?
Kollade lite mer på det igår kväll och de bruna luftslangarna går till utblåsen i dinetten, till vindrutan och duschen. Fläktarna under startas via tvåstegsbrytare vid panelen. Varmkörning av motorn gjorde ingen skillnad på temperaturen i de svarta slangarna. Strömbrytaren ger heller ingen förändring. Däremot när jag startar Aldepannan så ökade temperaturen i de svarta slangarna och slår jag till strömbrytaren startas nånting i Aldepannan. Nu körde vi inte så länge, men luften som kommer ut i utblåsen var ju i alla fall varmare än de 4 minusgraderna ute och de 1,5 plusgraderna inne i bilen. Finns ju nåt option som heter Polarheating/Polarheizung om det är nån typ av detta system som är monterat.

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
På vänster sida om ratten finns det en brytare med en fläkt symbol på den måste vara på för att få värme ifrån motorn, det lyser en lampa i brytaren när den är på.
Ursäkta sent svar, men har inte kunnat kolla förrän idag. Har ingen sådan knapp och den enda knapp jag inte vet vad den är till är en 3-läges strömbrytare (1-0-2) till vä om ratten. Verkar inte påverka nåt med värmen. Eller nåt annat heller…

Bilagor

• IMG_3604.jpeg
    IMG_3604.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 48

jolindbarg

HBK Medlem
Kommun
Svalöv
HBK-Nr
41880
Medlemskap
2025
Fick tag i en tekniker på Alde som varit med ett tag och kände till detta. Enligt honom så är det en booster där värmepaketet värms av glykolen från aldepannan. Fläktarna under hjälper till att fördela den uppvärmda luften till utblåsen inne i bilen och startas med hjälp av strömställaren ovan bodelsdörren. Ger inte bastuvärme precis, men kan hjälpa till att få upp värmen i en utkyld bil. Känns som att jag kan släppa detta nu och stort tack till er alla som engagerat sig i min frågeställning :) Det blir garanterat fler frågor framöver ;)

Lösning

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för bra återkoppling. Det kommer att hjälpa många.

Toppen