• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeskydd för förarhyttens rutor

Mr Bassman

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1878
Medlemskap
2024
:yes: Hej. Har just köpt min första husbil, Adriatik 660DP - 2000. Nu undrar jag var jag kan hitta sådana där värmeskydd att ha på förarhyttens rutor (silverfärgade med sugproppsfäste)? Kan någon tipsa om en säljare?
Bilen är en Fiat Ducato
Tack på förhand
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Om det gäller invändiga så finns dom nog lite varstans men jag vet att Husvagnssvensson i Lidköping har dom i sin webkatalog.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Det här är inte svar på din fråga. men jag tycker att ett utvändigt skydd fungerar mycket bättre.
Fins trådar i ämnet.
Bosse B
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Vi tycker inte att dom man har inne i bilen på rutan är bra..

glider bara ner..fast det är sugfötter...

man blir såååååå irriterad när dom bara glider ner.:mad:

Tror att dom som man har utvändigt är bättre:yes:
Fast det var inte det du frågade om....

Country
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Sugfötterna till den invändiga är tillverkade i en för hård plast. Kanske passar de i tropisk värme, men här i norden är de för hårda. Jag hittade på Clas Olsson (tror att det var det) ett set med sugföter i klarplast som verkade stämma någorlunda i storlek. Skall prova med dem istället för de grå som levererades med.
EssoJ
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Vi upplevde samma sak med sugpropparna, bara släppte taget... Vi klagade på dom hos Husvagnssvensson och fick en påse med nya. Vi har inte provat dom ännu men dom verkar mjukare.

//Kicki
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Tack för tipset..ska pröva och köpa nya sugfötter i klarplast...istället ...kan vara värt att pröva detta först..
då kanske man får lite ro...och slipper reta sig på att det bara glider ner..

country
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Ni har nog inte förstått att det ska sitta en riktig snorloska i varje sugpropp innan man trycker dit dom på rutan och då sitter dom.
Problemet är bara att man måste putsa fönstern efter varje gång. :wink:

Håller med om att dom var lite för styva och hade svårt att suga tag.
Dom vi hade till förra bilen kunde man vränga sugkoppen på och sen peta tillbaka kanten när man tryckte proppen mot rutan, då tog den tag ordentligt.
Vi har utvändiga nu och det är mycket bättre.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Vill du slippa kondens på rutorna så duger det inte med invändiga mattor. Ett litet problem även med utvändiga så till vida att is och snö kan sitta kvar på mattorna och göra att luftig förvaring i lastrummet behövs före nedpackning i förvaringspåsen.
Mvh
Åke
 
F

F.d. 2062

Guest
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Hej. Hade samma problem med sugfötterna som många andra har på insidan av rutan. Men man är nog lite småknäpp ibland med ideer, så jag lade dom i en kastrull med vatten och kokade dom ca fem minuter. Jag trodde nog inte på det i början, men sugfötterna återfick sin tidigare form och fungerar fortfarande utan snorloska. (har ej kokat dom en andra gång). Vi är ju nära april månad men detta är inte något aprilskämt. Lycka till om problemet uppstår. Skydden fungerar hyffsat men är nog bäst sommartid mot sol o värme. M.V.H. Dick
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Värmeskydd för förarhyttens rutor

Har också svurit mig till utvändiga skydd sedan man torkat upp hinkvis med vatten från rutans insida vintertid med invändiga skydd.
Men som sagt dom blir ju våta när det regnar och då vill man ju gärna torka dom den stund man har innan avfärd. Häng dom bara inte för långt bort som jag gjorde efter en regnig natt på Bredängs Camping för då blir det kanske glömt. På kvällen i mörkaste Småland uppdagades detta fatala misstag. Men all heder åt Sven Ryttare på campingen som efter ett telefonsamtal tog reda på skyddet, packade ner det och skickade hem det utan ersättning - snacka om service.
 
Toppen