• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmerör

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Genom att vi har ett dubbelgolv så händer det att rören kläms till från pannan vid packning i garaget. Tänker sätta upp några plexiskivor som skydd och i samband med det byta ut dom värst hopklämda. Någon som har tips på var man kan få tag i? En VVS:are trodde det bara var tillbehörsaffärer som gällde.
Gärna "egna" lösningar, som är värmebeständiga och förlustfria.

MVh Marita
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Värmerör

Om du skall " bocka " rören över knät så tag till en bra radie på prisol rören annars plattar de sig, men det finns verktyg som man kan få snäva bockar typ en " prisol bock" men jag har sett oxå att det finns färdig bockade rör fast de är inte i koppar rör utan i mpf ( galvade tunnväggiga rör ) i storlekarna 12,15,18,22,28, i diameter men kolla först om ditt sytem är i koppar eller i galv eller rent av slang till slangar finns det övergångar till cu eller mpf . (ojj känner att jag blev för teknisk,, mmm jag e rörläggare) delarna jag talar om finns i välsorterade röraffärer som den i Frölunda vid prippens ( mm såg att ni va från stan)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Värmerör

Det är rätt Anders B självklart skulle jag nämnt att det är enbart luftburen. Mitt amatörmässiga intryck är att dom är av enkel kvalite. Funderar på om Bonats och
Inga-Lill&Leifs tips (tack för dom!) gäller den typen?

Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmerör

Normalt er luftrørene nesten bare papir, nye finnes fra kama-katalogen.
En beskyttelse av rørene kan lages i de fleste materialer, selv ville jeg bruke et stålnett 25x25 mm ruter av 1 til 2mm tråd som lett kan formes til em sterk beskyttelse rundt røret. En kan og lage en kasse av tynn plywood rundt de utsatte delene av røret.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Värmerör

Jo det är ett bra tips med nät Knut, vi hade några tankar åt det hållet när vi köpte den och såg hur utsatt det var. Problemet blev att vi inte gjorde det då! Dom veck som blivit går inte att räta ut, blir bara värre då. Men verkar finnas att byta så det blir bättre läge då. Fast förstår inte riktigt att lägga tunn plywood runt? Som lagning?

Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värmerör

Strimler med plywood, montert sammen som en lang U-kasse og montert over røret. Dette kan bli penere enn stålnettet og omtrent like god beskyttelse for røret.

Helt rett at det er nesten umulig å forme tilbake et skadet papprør, bra de ikke er dyre. En alu-utgave er mye stivere og brukes normalt for avgass fra spis og kjøleskap, denne typen kan være et alternativ hvis det ikke er mulig å montere beskyttelse.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Värmerör

Jag trodde först att det var vttenrör du behövde, men det ser jag nu att det inte var.
Åter Biltema: Där finns avgasrörsdelar i olika diametrar, och muffade så de går enkelt att sätta ihop. Dom är gjorda i 1,5 mm plåtrör, så dom borde hålla för att bli hanterade i garaget.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmerör

Är det luft som skall gå i rören så kan man ju ta flexrör som elektriker använder och drar kablar i .
Flexslang - Biltema

Denna har ju även möjlighet att ge lite stålningsvärme , på Biltema så finns dom ju bara i 16 resp 20 mm och på rulle men åker du till en elfirma så kan du nog få köpa en grövre och en längd du vill ha.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värmerör

Plastslangar kommer antagligen att smälta, åtminstonne i närheten av pannans utloppsstosar.

Jag hade en 30cm lång slang från pannan och plastventilen i änden smälte och deformerades.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmerör

Du får inte blåsa så hårt ;) Nä men jag gick ut och kollade och jösses vad det lät så mitt förslag kan Marutaa glömma men jag tänkte ju lite på att originalröret är ju lite veckat . men men man kaske kan montera det utanför originalet där det är utsatt för deformering .
 
Toppen