• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen i Fiat Ducato 06

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur regleras värmen i Ducaton ? Genom en kran (termostatreglerad ?)som reglerar vattenflödet igenom värmeelementet eller är det fullt vattenflöde genom elementet och att mer eller mindre av luftflödet passerar elementet mha spjäll (som i min Laguna).
Anledningen till frågan är att jag tycker värmen lever sitt eget liv och lyder inte värmereglaget särskilt bra. Tycker jag det börjar bli för varmt i kupen och vrider ner ett eller två hack händer ingenting, fortsätter jag med ett par tre hack till blir det för kallt. Digital värme sas.
Dessvärre har jag bara instrukionsbok på tyska, så jag kanske missar något.

// Göte J
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i Fiat Ducato 06

Hur regleras värmen i Ducaton ? Genom en kran (termostatreglerad ?)som reglerar vattenflödet igenom värmeelementet eller är det fullt vattenflöde genom elementet och att mer eller mindre av luftflödet passerar elementet mha spjäll (som i min Laguna).
Anledningen till frågan är att jag tycker värmen lever sitt eget liv och lyder inte värmereglaget särskilt bra. Tycker jag det börjar bli för varmt i kupen och vrider ner ett eller två hack händer ingenting, fortsätter jag med ett par tre hack till blir det för kallt. Digital värme sas.
Dessvärre har jag bara instrukionsbok på tyska, så jag kanske missar något.

// Göte J
Hej värmen regleras med spjäll och Fiaten är känd för detta fenomen.Enklast att reglera värmen med fläkten i den mån det räcker till.

Tom
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i Fiat Ducato 06

Jag pratade med Bossings igår för att höra vad de hade för mening om värmen i Fiat. Det verkar vara två olika saker bakom problemet:
För det första är det ett visst glapp i överföringen reglage-vajer-kran så att om man vrider lite fram och åter är inte säkert man kommer tillbaka till samma inställning. Ska man ändra inställningen av värmen, vrid alltid först till endera ändläget och sedan till den nya önskade inställningen då är chansen större att ändringen blir den önskade (Detta har någon här på forumet sagt tidigare).
Vidare verkar det som motorvarvet påverkar flödet genom värmeelementet ganska mycket, Dvs om man kör i motorvägsfart med lagom värme i kupen, vintertid, och saktar ner till 50-70 km/h räcker inte värmet till riktigt. Växla ner så slipper du ändra på värmereglaget. Detta att vattenpumpen har så låg kapacitet delar tydligen Fiat med många morderna dieslar ! (För att man heter Göte måste man inte hacka på Fiat)
// Göte J
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i Fiat Ducato 06

Jag pratade med Bossings igår för att höra vad de hade för mening om värmen i Fiat. Det verkar vara två olika saker bakom problemet:
För det första är det ett visst glapp i överföringen reglage-vajer-kran så att om man vrider lite fram och åter är inte säkert man kommer tillbaka till samma inställning. Ska man ändra inställningen av värmen, vrid alltid först till endera ändläget och sedan till den nya önskade inställningen då är chansen större att ändringen blir den önskade (Detta har någon här på forumet sagt tidigare).
Vidare verkar det som motorvarvet påverkar flödet genom värmeelementet ganska mycket, Dvs om man kör i motorvägsfart med lagom värme i kupen, vintertid, och saktar ner till 50-70 km/h räcker inte värmet till riktigt. Växla ner så slipper du ändra på värmereglaget. Detta att vattenpumpen har så låg kapacitet delar tydligen Fiat med många morderna dieslar ! (För att man heter Göte måste man inte hacka på Fiat)
// Göte J

Hej min namne.Nej jag tänker inte "hacka på FIAT"jag tycker att den här tråden själv på ett utmärkt sätt belyser FIAT:s eminenta kvalite.
M.V.H.Göte27
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i Fiat Ducato 06

Våran Fiat Ducato 04 hadde också fel på värmen.Det gick inte att reglera så att man fick någon bra ordning på värmen.Fiat bytte ventilen på motorn,de hadde problem med detta,vet ej vilka årsmodeller.Efter byte så funkar det fullt normalt.Valle
 
Toppen