• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

värmefläkten går inte

U

ulfnson

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 2007
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,3 JTD 120 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: RollerTeam
Husbilsmodell: Kyros 2
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Värmefläkten på vår husbil började strula. Gick på några olika hastighetslägen en kortare stund sedan dog den. den gav kyla via AC under tiden som den gick så min slutsats är att AC systemet funkar. Just nu finns ingen kylning och ingen drift av fläkten. Allt annat i fordonet fungerar.
Har bytt regleringsmotståndet, (nytt), testat fläkten som är ua. Inga säkringar trasiga, varken på batteriet, i kupén eller i motorrummet. Ingen ström fram till fläkten. Undrar nu om det kan vara ett relä någonstans eller vad??

Ulf Nilsson
Bollnäs
 
U

ulfnson

Guest
Jo jag har det el- schemat men förstår inte det, (beroende på okunskap om hur man läser el scheman), d v s vart i bilen/fordonet hittar jag eventuella relän som är involverat i fläkt och/eller styrning av AC? Som sagt har jag kollat fläkten genom att monter ut denne och testkört den och den funkar u.a. Har även bytt regulatormotståndet som reglerar hastigheterna på fläkten via manöverpanelen på instrumentbrädan. Har kollat samtliga säkringar kopplade till värme/AC delarna och inte hittat någon trasig. Mätt ledning fram till fläkten, men ingen ström levereras dit.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
Jo jag har det el- schemat men förstår inte det, (beroende på okunskap om hur man läser el scheman), d v s vart i bilen/fordonet hittar jag eventuella relän som är involverat i fläkt och/eller styrning av AC? Som sagt har jag kollat fläkten genom att monter ut denne och testkört den och den funkar u.a. Har även bytt regulatormotståndet som reglerar hastigheterna på fläkten via manöverpanelen på instrumentbrädan. Har kollat samtliga säkringar kopplade till värme/AC delarna och inte hittat någon trasig. Mätt ledning fram till fläkten, men ingen ström levereras dit.



Fläktmotstånden o reglaget styr på minus sidan. Du kan alltså lägga på en testkabel som du jordar i karossen. Då skall fläkten gå fullt förutsatt att du har plus till fläkten.

Plusmatningen kommer via reläet som sitter i lådan B001 och heter T08. Som du ser kommer matningen till det reäet via säkring F08 40A . Båder relä o säkring sitter i elcentralen i motorutrymmet. Se Bild på B001.

Reläets styrspänning kommer via tändningslåset och säkring F31 i låda B002 som sitter under ratten. Det vore intrressant att veta om relä T08 klickar när du vrider på nyckeln.
Du kan rycka ur relä T08 och bygla 30 o 87 då kommer fläkten att gå oavsett om tändningen är på eller ej. Men du måste då veta vilka "ben" som är vad på reläet. Det borde vara grövre "ben" på dessa två.
 
U

ulfnson

Guest
Din hjälp är ovärderlig, men tyvärr ingen lösning ännu så länge. Har kollat relät som klickar, (jag känner också på relät att det aktiveras när tändningen slår på) och när jag byglar 30 med 87, (där relät sitter) så händer inget, varken med tändning på eller av. Har ju tidigare testkört fläktmotorn utanför bilen och den gick hur bra som helst; (äbven köpt nytt regleringsmotstånd). Landar i att det är jordfel eller fel i fläktkontrollen på instrumentbrädan, men förstår inte riktigt hur jag skall komma åt den enheten. Måste hela mittkonsolen rivas för att jag skall kunna ta ut enheten med H080 och H081, dvs fläktstyrningen och av och på AC?
Kan något ha pajat i själva fläktstyrenheten. Sliter som ett djur för att lossa anslutningen till H081 men den sitter som berg?
Att det alltid skall strula när semestern står och väntar på att vi sparkar liv i husbilen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
Din hjälp är ovärderlig, men tyvärr ingen lösning ännu så länge. Har kollat relät som klickar, (jag känner också på relät att det aktiveras när tändningen slår på) och när jag byglar 30 med 87, (där relät sitter) så händer inget, varken med tändning på eller av. Har ju tidigare testkört fläktmotorn utanför bilen och den gick hur bra som helst; (äbven köpt nytt regleringsmotstånd). Landar i att det är jordfel eller fel i fläktkontrollen på instrumentbrädan, men förstår inte riktigt hur jag skall komma åt den enheten. Måste hela mittkonsolen rivas för att jag skall kunna ta ut enheten med H080 och H081, dvs fläktstyrningen och av och på AC?
Kan något ha pajat i själva fläktstyrenheten. Sliter som ett djur för att lossa anslutningen till H081 men den sitter som berg?
Att det alltid skall strula när semestern står och väntar på att vi sparkar liv i husbilen.

Vad händer om du lägger på minus direkt på fläktmotorn? Den borde gå fullt då eftersom du har plus till motorn. Mät om du verkligen har plus.
För att plocka bort värmepanelen måste du nog lossa två skruvar uppifrån stereons "hål".
Sedan sitter det eventuellt två undertill (osäker du jag har ACC kan vara clips på din). Om det är skruvar under så måste plastpanelen med mugghållare o ciggtändare bort. Den sitter med en skruv i mugghållaren och resten clips. Sitter hårt....


Funderar även på ifall det är dåliga kol i fläkten, då kan den ju gå när det behagar. Knacka på den underifrån. men då skall du ha spänning på kontakten vid fläkten.

Ps. På högsta farten är inga motstånd inblandade. Ds.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
Vad händer om du lägger på minus direkt på fläktmotorn? Den borde gå fullt då eftersom du har plus till motorn. Mät om du verkligen har plus.
För att plocka bort värmepanelen måste du nog lossa två skruvar uppifrån stereons "hål".
Sedan sitter det eventuellt två undertill (osäker du jag har ACC kan vara clips på din). Om det är skruvar under så måste plastpanelen med mugghållare o ciggtändare bort. Den sitter med en skruv i mugghållaren och resten clips. Sitter hårt....


Funderar även på ifall det är dåliga kol i fläkten, då kan den ju gå när det behagar. Knacka på den underifrån. men då skall du ha spänning på kontakten vid fläkten.

Ps. På högsta farten är inga motstånd inblandade. Ds.

Har åter testat fläkten. På plats i bilen med jord i karossen. Får ingen ström ner till fläkten och/eller fläktregleringsmotståndet. plockat ur fläkten och testkört den en lång stund med externer 12 v batteri. Den går lätt och helt utan anmärkning. Har testet den med extern direktström i bilen och den går hur bra som helst. Ser på fläkten att den är kontrollerad i fabrik 2013 d v s då måste den vara bytt i fordonet som ju är årsmod 2007 uttagen 08. det var strax innan vi köpte den.
hur troligt är det att värmepanelen/vrid knappen för fläkten och av/på AC i instrumentbrädan har pajat?
Vad tror du?
summering: Testat samtliga säkringar och bytt för att vara säker. Inga trasiga. Relät helt, ingen ström fram till fläkten trots bygling av kontakterna under relä. Byt fläktregleringsmotståndet. kollat fläkten ingående. testat att koppla direkt på plus på fläkten och jordat i karossen utan framgång.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
"Relät helt, ingen ström fram till fläkten trots bygling av kontakterna under relä."

Då måste det vara fel innan reläet! har du mätt på 30 på reläet om du har +12V där.
Det finns ju en grov säkring på batteriet också om du inte får ström upp till reläet.

"testat att koppla direkt på plus på fläkten och jordat i karossen utan framgång."
men då måste den ju funka?


Måste få veta om det är plus eller minus som saknas fram till fläkten!

Ge inte upp!!!


Editerat.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
"Relät helt, ingen ström fram till fläkten trots bygling av kontakterna under relä."

Då måste det vara fel innan reläet! har du mätt på 30 på reläet om du har +12V där.
Det finns ju en grov säkring på batteriet också om du inte får ström upp till reläet.

"testat att koppla direkt på plus på fläkten och jordat i karossen utan framgång."
men då måste den ju funka?


Måste få veta om det är plus eller minus som saknas fram till fläkten!

Ge inte upp!!!


Editerat.
En amatör på bilelfronten är jag! Har renoverat motorer, lagat rost ch gjort det mesta på diverse fordon! Men bilel!!!
Fattar inte riktigt hur jag skall kunna fastställa om det är plus eller minus som fattas ner till fläktmotorn. När jag har tändningen påslagen och jag mäter med voltmätare så har jag inget från något av de två ledningarna som går till fläkten. Mäter direkt på respektive ledning och jordar i karossen. Mäter också mellan de två ledningarna på kontakten som sitter i fläkten. Mäter på kontakten som sitter i fläktkontrollmotståndet. Skall mäta om det finns kräm i reläts 30, men vad menar du med + 12 v? Kan man ha - 12v? Skall kolla säkringen på batteriet igen ,men måste vänta lite efter som jag är nyopererad i ena benet och har lite svårt att klättra in och ut ur bilen! Förstår att för någon som är insatt i el och speciellt bilel så framstå nog mina försök som rätt tafatta. Vill bara slippa lämna in bilen igen. Förra vändan kostade 11000sek och inget hände. Bilen vägrade starta och Fiatverkstan felsökete och bytte allt dom kunde, men icke. Jag hittade felet på egen hand men fick inget stöd av verkstaden.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
En amatör på bilelfronten är jag! Har renoverat motorer, lagat rost ch gjort det mesta på diverse fordon! Men bilel!!!
Fattar inte riktigt hur jag skall kunna fastställa om det är plus eller minus som fattas ner till fläktmotorn. När jag har tändningen påslagen och jag mäter med voltmätare så har jag inget från något av de två ledningarna som går till fläkten. Mäter direkt på respektive ledning och jordar i karossen. Mäter också mellan de två ledningarna på kontakten som sitter i fläkten. Mäter på kontakten som sitter i fläktkontrollmotståndet. Skall mäta om det finns kräm i reläts 30, men vad menar du med + 12 v? Kan man ha - 12v? Skall kolla säkringen på batteriet igen ,men måste vänta lite efter som jag är nyopererad i ena benet och har lite svårt att klättra in och ut ur bilen! Förstår att för någon som är insatt i el och speciellt bilel så framstå nog mina försök som rätt tafatta. Vill bara slippa lämna in bilen igen. Förra vändan kostade 11000sek och inget hände. Bilen vägrade starta och Fiatverkstan felsökete och bytte allt dom kunde, men icke. Jag hittade felet på egen hand men fick inget stöd av verkstaden.


För att kolla om du har plus vid fläktmotorn mät spänningen mellan plus anslutningen på fläktmotorn och karossen.
För att kolla om du har minus vid fläktmotorn mät spänningen mellan minus på fläktmotorn o t.ex. plus på batteriet eller på annat ställe där du vet att du har plus.

Ang. +12v är det bara för att vara övertydlig jag skrev så :)


Synd du bor lite långt bort annars hade fläkten vart igång nu, men ge inte upp.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
För att kolla om du har plus vid fläktmotorn mät spänningen mellan plus anslutningen på fläktmotorn och karossen.
För att kolla om du har minus vid fläktmotorn mät spänningen mellan minus på fläktmotorn o t.ex. plus på batteriet eller på annat ställe där du vet att du har plus.

Ang. +12v är det bara för att vara övertydlig jag skrev så :)


Synd du bor lite långt bort annars hade fläkten vart igång nu, men ge inte upp.
Ledningarna till fläktmotorn är i färgerna svart och blå. Enligt elshemat vilken färg ska plusledningen respektive minus ha?
Och! Om nu säkringen på batteriet skull vara paj servar den säkringen inte fler komponenter eller säkrar den bara klimatenheten, (eftersom inte heller AC lampan tänds då jag med motorn igång trycker på AC)??
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Säkringen på batteriet har nog inget med detta att göra, då skulle nog inte mycket fungera.
I motorrummet framför föraren finns en säkringslåda med diverse huvudsäkringar samt plusuttag till batteriet, en av dessa heter F08 och är på 40 A vilket är strömförsörjningen till kupefläkten via reläet.

instruktionsbok:
www.husbilsklubben.se/forums/attachments/35205d1296723295-lum_x250_se.pdf

kolla sida 200 och framåt.

Edit: även reläet verkar sitta där, tyvärr inga beteckningar men verkar vara relä 2 från vänster längst upp på bilden i instruktionsboken om jag kan tolka den tidigare inlagda bilden rätt, direkt under säkring F10 om jag ser rätt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
Ledningarna till fläktmotorn är i färgerna svart och blå. Enligt elshemat vilken färg ska plusledningen respektive minus ha?
Och! Om nu säkringen på batteriet skull vara paj servar den säkringen inte fler komponenter eller säkrar den bara klimatenheten, (eftersom inte heller AC lampan tänds då jag med motorn igång trycker på AC)??


Plus är Blå (azur) o minus Svart (nero).

Att inte AC lampan tänds kan ju bero på strul med jordningen som heter C016 se mellan H080 o H081 på schemat. Du funkar ju varken fläkten eller AC lampan.

http://forumbilder.se/FAEEI/h080.png


N=Svart
A=Blå
NZ=Svart/lila

En gemensam nämnare i sammanhanget.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
Plus är Blå (azur) o minus Svart (nero).

Att inte AC lampan tänds kan ju bero på strul med jordningen som heter C016 se mellan H080 o H081 på schemat. Du funkar ju varken fläkten eller AC lampan.

http://forumbilder.se/FAEEI/h080.png


N=Svart
A=Blå
NZ=Svart/lila

En gemensam nämnare i sammanhanget.
vi har haft rena rama vansinnesregnet här uppe idag! Och dessutom när jag kommer hem så hör jag hur något låter i husbilen. Går närmare och hör hur bligens kylfläkt, (inte kupé/värmefläkten), går trots att nyckeln inte sitter i tändningslåstet. Jag kravlar mig in och sätter i nyckel, vrider på och av. Det tystnar! Provar att starta bilen, (som startat och gått klanderfritt sen förra bekymret för snart två år sedan) Bilen startar inte och jag får upp symbolen för låst nyckel. Den vill att nyckel skall kodas om enligt instruktionsboken. Dessutom gäller det för den andra, reservnyckel! Har någon lagt en förbannelse över denna bil eller går även detta mystisk fenomen att begripa utifrån något jordfelsbekymmer?
Ber om ursäkt för att jag "bombar" dig med mina frågor, men du är den ende som så här långt försökt hjälpa mig med en rad vettiga åtgärder. Jag kanske inte är så bra på el i bilar, men jag är inte dum!
Har inte hunnit med att kolla plus och minusförhållandena på fläktmotorn ännu!
Hjälp igen!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Låter allt mer som att du har något allvarligt elfel på bilen, datorn skall inte tappa koderna även om man kopplar bort startbatteriet, tror heller inte att nycklarna tappat koder.

Verkar snarare som att datorn inte kan skicka eller ta i mot signal från nycklarna.

Kan tyda på glappkontakt antingen i tändningslåset till dator eller någon annanstans i elsystemet som påverkar datorsystemet, fläktproblemen kan vara en delsymptom på detta, i värsta fall så kan datorn vara problemet.

Här finns ett elschema på hur start, generator, tändningslås och dator hänger ihop, kanske inte till nån större hjälp i detta fallet.

www.fiatforum.com/attachment.php?attachmentid=100176&d=1330980708

Men det låter allt mer som att nån bilelektriker/Fiatverkstad bör se över systemet och även kolla om det finns felkoder som går att tyda, tyvärr går inte vissa felkoder att se med vanliga kodläsare.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
vi har haft rena rama vansinnesregnet här uppe idag! Och dessutom när jag kommer hem så hör jag hur något låter i husbilen. Går närmare och hör hur bligens kylfläkt, (inte kupé/värmefläkten), går trots att nyckeln inte sitter i tändningslåstet. Jag kravlar mig in och sätter i nyckel, vrider på och av. Det tystnar! Provar att starta bilen, (som startat och gått klanderfritt sen förra bekymret för snart två år sedan) Bilen startar inte och jag får upp symbolen för låst nyckel. Den vill att nyckel skall kodas om enligt instruktionsboken. Dessutom gäller det för den andra, reservnyckel! Har någon lagt en förbannelse över denna bil eller går även detta mystisk fenomen att begripa utifrån något jordfelsbekymmer?
Ber om ursäkt för att jag "bombar" dig med mina frågor, men du är den ende som så här långt försökt hjälpa mig med en rad vettiga åtgärder. Jag kanske inte är så bra på el i bilar, men jag är inte dum!
Har inte hunnit med att kolla plus och minusförhållandena på fläktmotorn ännu!
Hjälp igen!


Hej!

Både vanliga kylfläkten o AC-kylfläkten styrs av ECU (motorstyrningen) de styrs av varsitt relä som har konstant ström. Spolen styrs på minussidan från ECU.

Det är inte så att det runnit in vatten vid framrutan ned på el-grejorna?
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
Hej!

Både vanliga kylfläkten o AC-kylfläkten styrs av ECU (motorstyrningen) de styrs av varsitt relä som har konstant ström. Spolen styrs på minussidan från ECU.

Det är inte så att det runnit in vatten vid framrutan ned på el-grejorna?
God tanke! Skall kolla det ordentligt. Bytte tillluftskanalen mellan huven och över motorn och in i bilen som var otät, (packningen/tätningen gick inte att köpa löst, hittade på bildelsbasen). Vatten rann tidigare ner mellan insprutningsmunstyckena. Satte en avvisande plåt/plast så att vatten från motorhuven skulle ledas bort och framför motorn. Men riktigt bra tanke det där. Vad tror du om att nycklarna behöver omkodas? eller kan det torka upp. Just nu är batteriet helt tomt p g a detta
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
ulfnson skrev:
God tanke! Skall kolla det ordentligt. Bytte tillluftskanalen mellan huven och över motorn och in i bilen som var otät, (packningen/tätningen gick inte att köpa löst, hittade på bildelsbasen). Vatten rann tidigare ner mellan insprutningsmunstyckena. Satte en avvisande plåt/plast så att vatten från motorhuven skulle ledas bort och framför motorn. Men riktigt bra tanke det där. Vad tror du om att nycklarna behöver omkodas? eller kan det torka upp. Just nu är batteriet helt tomt p g a detta


Vänta med nycklarna till du har ordning på spänningen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Kan det kommit in vatten i säkrings/relä-boxen i motorutrymmet som ställer till det samt tidigare problem ?

I den här länken finns elschema på generator, men den visar även hur olika delar av elsystemet är ihopkopplat, om det kan vara till nån hjälp.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/810663

Datorn skall inte tappa nyckelkoder även om den är strömlös, det fungera ungefär som ett USB-minne, men den kanske får problem med avläsning om spänningen är för låg eller det finns andra elproblem på vägen.
 
U

ulfnson

Guest
EPersson skrev:
Hej!

Både vanliga kylfläkten o AC-kylfläkten styrs av ECU (motorstyrningen) de styrs av varsitt relä som har konstant ström. Spolen styrs på minussidan från ECU.

Det är inte så att det runnit in vatten vid framrutan ned på el-grejorna?

Fått ordning på elhaveriet. Det hade i princip regnat rätt in i relä/säkringshållaren i motorrummet. Torkade ur hela säkrings/relä burken i motorrummet med en kupevärmare. Nu funkar allt som tidigare förutom fläkten då förståss. Mätte på 30 under relät och har 12. 8 volt där. när jag byglar 30 med 87 så händer inget. Antar att det betyder att fläkten inte är jordad? Ser en annan tråd där vredet till fläkten "brunnit". Vi körde på 4 hela vägen upp från Norrtälje n'r det på slutet av vår resa började strula. Den gick bara på ex vis 2 eller 3 eller 1 och så vidare. Efter en kvart/halvtimme med den fläktstörningen slutade fläkten och AC´n att gå.
Men du tycker att jag skall fastställa om jag har plus fram till fläkten. Jag har testat med voltmätare på plusledningen och den har jag sedan jordat med instrumenets andra kontakt i karossen. Där har jag ingen ström, fats jag är ändå osäker på om jag gör rätt?
 
Toppen