• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen

GERPET

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
39024
Medlemskap
2024
Om man ska ha värme på i husbilen under vintern när den inte används hur varmt ska man då ha???
 

GERPET

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
39024
Medlemskap
2024
Jag har haft 10 grader i bilen under ett par vintrar.
Fukthalten i luften har förblivit låg, typiskt runt 40-50%.

Mitt tips är skaffa en hygrometer, värm till valfri temperatur och kolla resultatet.
Då når man det ovanliga tillståndet av att inte gissa, utan man vet.
Har det någon betydelse var man bor i landet? Jag bor i norra Skåne med stora temperatur skillnader
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en liten Woods sorptionsavfuktare i bilen. Kanske onödigt men den värmer luften något och håller den relativa luftfuktigheten under 60%. Har en frostvakt om det blir riktigt kallt. Sorptionsavfuktaren funkar även vid minusgrader, men effekten minskar. Visst funkar det bra att kallhålla bilen, men vi har den lite som gäststuga på vintern och så här blir den snabbt beboelig. Sen känns det bra! :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vår luftavfuktare fungerar dåligt under +5°C. Därför har vi vår elektroniskt styrda PTC-värmare inställd på just denna temperatur.

Under kallfuktiga november 2023 hade vi en genomsnittlig temperatur inne i husbilen på 4,9°C och en genomsnittlig luftfuktighet på 48,2 %, medan motsvarande värden för utomhusluften var -0,7°C och 93,2 %, Elförbrukningen under denna månad uppgick till 232 kWh, och av dessa förbrukade luftavfuktaren 41 kWh.

Detta tycker jag är billigt för att värma upp och avfukta "hela universum"!

Pålle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår luftavfuktare fungerar dåligt under +5°C. Därför har vi vår elektroniskt styrda PTC-värmare inställd på just denna temperatur.

Under kallfuktiga november 2023 hade vi en genomsnittlig temperatur inne i husbilen på 4,9°C och en genomsnittlig luftfuktighet på 48,2 %, medan motsvarande värden för utomhusluften var -0,7°C och 93,2 %, Elförbrukningen under denna månad uppgick till 232 kWh, och av dessa förbrukade luftavfuktaren 41 kWh.

Detta tycker jag är billigt för att värma upp och avfukta "hela universum"!

Pålle
Klockrent Pålle! Känner igen dina siffror. Känner också en stor tillfredsställelse för att vi hjälper till att avfukta "hela universum"! :cool::D
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vår luftavfuktare fungerar dåligt under +5°C. Därför har vi vår elektroniskt styrda PTC-värmare inställd på just denna temperatur.

Under kallfuktiga november 2023 hade vi en genomsnittlig temperatur inne i husbilen på 4,9°C och en genomsnittlig luftfuktighet på 48,2 %, medan motsvarande värden för utomhusluften var -0,7°C och 93,2 %, Elförbrukningen under denna månad uppgick till 232 kWh, och av dessa förbrukade luftavfuktaren 41 kWh.

Detta tycker jag är billigt för att värma upp och avfukta "hela universum"!

Pålle
Det är ju lite osäkert att räkna på medelvärden för en period med förmodligen stora variationer i temperatur och fuktighet, men vi kan ju göra ett experiment ändå:
Enbart uppvärmningen från -0,7 grader ute och 93,2% rel. fuktighet till 4,9 grader inne i husbilen skulle ha givit en relativ luftfuktighet på 62,1%, så de uppmätta 48,2% visar att det verkar ha varit torrare i husbilen pga avfuktaren.
I absoluta termer har fukthalten minskat från 3,32 till 2,57 gram vattenånga per kg luft, alltså har knappt 23% av fuktinnehållet tagits bort.
(Sen är jag iofs skeptisk till trovärdigheten i fuktsiffror uttryckta i tiondels procent från annat än mycket avancerad/dyr mätutrustning, men det är en annan historia)
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Här är en gammal tråd som handlar om hur man undviker fukt och mögel vid vinterförvaring.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är ju lite osäkert att räkna på medelvärden för en period med förmodligen stora variationer i temperatur och fuktighet, men vi kan ju göra ett experiment ändå:
Helt sant, men det finns noggranna mätningar och kurvor bakom dessa siffror. Utomhus varierade fuktigheten mellan 84 och 96 procent, och inne i husbilen låg den under hela perioden kring 50-53 procent, med en tillfällig svacka då den sjönk till 39 procent.

Pålle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Under alla år med husvagn/husbil så har vi haft värme på med drygt 10 grader. Mest för att det går snabbt att värma bilen till behaglig temp, vi är ofta ute o far. Dessutom skyddar vi vattentankar o rör från förfysning. Sista vintern var jag för snål och kallställde bilen mellan varje tur. Det kommer inte att hända igen! Massor med arbete att tömma, blåsa o kolla. Lång uppvärmningstid före avfärd. Meckigt att fylla tanken igen o tömma systemet på luft.

Trots stor noggrannhet så frös ändå filterkoppen och ingen hemma i reserv… Naturligtvis så upptäcks det inte förrän tanken är full, strax före avresa. Vi fick sen ankomst till vännerna.

Alternativet är ju dunk men bekvämlighet, toalett och morgondusch gör att vi vill ha vatten i tanken. Så skaderisk, reservdelspriser och bekvämlighet gör att det blir värme på bilen kommande vintrar. Drygt 10 grader.
 
Toppen