• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Världens dyraste husbilsland höjer dieselskatten

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Världens dyraste husbilsland höjer dieselskatten

Ja samma regler i Finland med att köra utlandsregistrerad bil.

Har för mig att man i alla fall i Sverige endast får köra en utlandregistrad bil under 6 månader.
Tar man in en bil som flyttgods får bara ägaren köra bilen.
(så var det förr men det har kanske ändrats.)

F

F.d. 9344

Guest

Det är ingen tull utan en registreringsavgift om jag fattat rätt. Och registreringsavgiften drabbar alla fordon lika och är alltså ingen konkurensbegränsning. Avgifter bestämmer varje land själva över.

Vad det kallas är nog ovesentligt Tull/Reg.avgift i slutändan blir det det samma.

Det går inte att tullbelägga varor från annat EU-land så på så sätt kringår Danmark den saken, och det är danskarna duktiga på, att kringå:)
Vi kan ta exemplet Pakeringsbot, det heter ju numera Kontrollavgift men är ändå en bot;)

OK för min del får Danmark sköta sina förehavanden själva, men med sådana pålagor tycker jag att hela tanken med den fria handeln och konkurrensen inom EU inte är så fri.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har för mig att man i alla fall i Sverige endast får köra en utlandregistrad bil under 6 månader.
Tar man in en bil som flyttgods får bara ägaren köra bilen.
(så var det förr men det har kanske ändrats.)
Kan bekrefte at det er slik fortsatt, flyttet til Sverige i Augusti 2011. Fikk en frist på 6 mnd på omregistrering av min husbil og kan ikke låne bort den før den har hatt svenske skilt i 12 mnd. Har heller ikke lov til å stelle av bilen i denne perioden. Straffen er i så fall en rekning på svensk moms basert på innkjøpsprisen i Norge i 2008 inkludert norsk moms!

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Vad det kallas är nog ovesentligt Tull/Reg.avgift i slutändan blir det det samma.

Det går inte att tullbelägga varor från annat EU-land så på så sätt kringår Danmark den saken, och det är danskarna duktiga på, att kringå:)
Vi kan ta exemplet Pakeringsbot, det heter ju numera Kontrollavgift men är ändå en bot;)

OK för min del får Danmark sköta sina förehavanden själva, men med sådana pålagor tycker jag att hela tanken med den fria handeln och konkurrensen inom EU inte är så fri.

Hur är det nu med Systembolaget i Sverige, och spritAVGIFTEN, ingen tull här, nähä.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

synd om er Danskar, men ni har fördelen att bo i ett vackert och ortligt och rent land.
Inte som i Sveige västerutopas skitigaste land.Var för några veckor sedan till Skagen
Och Söbergs mile mm. Smuck.

Jägarn

B

Boxer

Guest

Vad det kallas är nog ovesentligt Tull/Reg.avgift i slutändan blir det det samma

Tull och avgift är definitivt inte samma sak, tull betalar man på importerade varor avgift betalar man för alla varor. Det utgör alltså inget handelshinder och strider inte mot EU-lagstiftningen.

B

Boxer

Guest

Jag menade att det är tillåtet att köra en utlandsregistrerad bil. Inte att äga en. Du får altså köra din Danska kompis bil om han kommer och hälsar på. Detta är mej veterligen inte tillåtet i Norge och Danmark.

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Hej
Det är tillåtet att köra utlansk reggad bil i Danmark OM ägaren är med i bilen vid tillfället, annars bötfälls man OCH skal betala reg avgiften på sisådär 180%....
Hälsningar Jes

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

synd om er Danskar, men ni har fördelen att bo i ett vackert och ortligt och rent land.
Inte som i Sveige västerutopas skitigaste land.Var för några veckor sedan till Skagen
Och Söbergs mile mm. Smuck.

Jägarn

Undrar vad du jämför med när du säger att Sverige är Västeuropas skitigaste land? :confused:

Toppen