• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Världens dyraste husbilsland höjer dieselskatten

F

F.d. 55451

Guest
Du trodde att det var Sverige - men nej, det är Danmark.:mad::(

Husbilar kostar ca. 150% av priset i Sverige
Skatter - tjaee det ser ut som något som antas av en tärning kopp och jag betalar 14.500 danska kronor/år innan jag kör med 2,7 ton 5,8 meter.

Nu kommer (2013) höjning med en "utjämnings skat "diesel med 1 kr. Liter.

Jag hoppas för er svenskar, att inte den svenska regeringen funderer på en sådan över-beskattning
-eller har jag gett dem en dålig idé ? :oops:

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Världens dyraste husbil land höjer disel skatten

Är inte Danmark med i EU?

Jappe

J

Jarn

Guest

Då borde väl alla danskar köpa sina husbilar i Tyskland!?

Jappe

Det är när bilen registreras i Danmark som alla extra avgifterna läggs på.
Så det har ingen betydelse om du privatimporterar eller det är ett föratag som tar in den, avgifterna läggs på ändå.

Många danskar registrerar sina husbilar via ett företag i Tyskland för att komma undan detta.
Samtidigt får de då inte köra med en utlandsregistrerad bil i Danmark, så vid färje lägena och andra gränsorter mellan Tyskland o Danmark, finns många sådana firmor där husbilarna parkeras.
Så därför träffar man många tyskregistrerade bilar med dansktalande personer i.

Jag var också på en husbilsmässa i Köpenhamn, där fanns tre olika prislistor på bilarna.
En för danskregistrerad, en för tyskregistrerad och en helt utan registrering och avgifter om man ville exportera till annat land.

När det gäller personbilar är därför Danmark ett av Europas billigaste länder. Innan alla avgifter o moms lagts på.

F

F.d. 55451

Guest

Vad bilimportörer inte tjänar på försäljningen, de försöker att tjäna på underhåll och reparationer.
Många danska bilar m.m. repareras i Sverige och Tyskland.
men hur garantin efter 1 månad? - Kör alltid för det?
Danmark är ca. 5,5 miljoner invånare med en relativt stor administration.
Norge något mindre, men mycket olja i Nordsjön.

I framtiden ser jag plug-in-hybridbilar som ett bra alternativ.
Om man har egen elproduktion denna energi kan vara svårt för staten att kontrollera.
Men tyvärr får husbilar inte lång räckvidd utan tillägg från bensin / diesel / (gas)

Det är irriterande - men stimulerar överlevnad.:oops:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Världens dyraste husbilsland höjer dieselskatten

Import af husbil til Danmark.

Er du som dansker bosidende i Danmark så må du ikke fører en udenlandsk registreret Husbil. Du kan få transit tilladelse fra grænse til grænse, men så skal du kører den korteste vej og på 24 timer.

Ganske rigtigt som Bredo skriver så har vi høje afgifter på biler i Danmark, men vi er også værdensmestre i at finde muligheder i loven så vi af den ene eller anden grund kan slippe billigere i afgift. E.ks vw Multivan 7 personers ca. 1.000.000,- kr ombyget til fiktiv Husbil vupti så koster den ca. 600.000,- men så vil staten gerne have 10.000,- i bilskat/år.

Jeg har i 2010 importeret en SMC Husbil 2003, og betalt 130.000,- i registreringsafgift, som er fastsat ud fra tilsvarende Husbil på det danske marked.

Diesel priser, heldig vis har Olie selskaberne i Danmark igennem de sidste 5 år ført en for forbrugerne heldig Priskrig. i dag handles Diesel til kr. 9.65/L :spinny:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Import af husbil til Danmark.

Diesel priser, heldig vis har Olie selskaberne i Danmark igennem de sidste 5 år ført en for forbrugerne heldig Priskrig. i dag handles Diesel til kr. 9.65/L :spinny:

Godt å höre.Da fyller jeg diesel på Sjælland på vej til Rødbyhavn på Lørdag.
Her i Norge koster diesel Kr 13:60/ltr NOK :mad:

Ottar

F

F.d. 25282

Guest

Hej Otto & Else

For at tanke billigt diesel så skal du tanke senest kl. 10.00 eller fra ca. kl.16

Lige nu kan der tankes diesel for kr. 9,26/L i Vaspygade, det er tæt på motorvejen fra øresundsbroen en omvej på ca15 minutter.

En anden mulighed er Roskildevej fra Valby og ud til Jet tanken i Albertslund, fra Albertslund er i hurtigt på motorvejen syd på.

Her er der et link hvor du kan søge på de aktuelle priser

Find lokale benzinpriser i Danmark | FDM benzinpriser

Jet Holsbjergvej/roskildevej net op nu kr. 9,44

God jagt og god ferie
kør forsigtigt og Forvent det uventede:spinny:

F

F.d. 9344

Guest

Är inte Danmark med i EU?

Jappe

Jag trodde i min enfald att det vi kan läsa att Danska myndigheter gör strider mot den fria handeln inom EU. De sätter ju hela konkurrensens inom EU på spel om de har egna pålagor som gör ex. tyska varor(läs bilar) dyrare.

Konstigt att inte detta har blivit föremål för EU domstol, eller har det det:confused:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Hej Ottar & Else
For at tanke billigt diesel så skal du tanke senest kl. 10.00 eller fra ca. kl.16
Lige nu kan der tankes diesel for kr. 9,26/L i Vaspygade, det er tæt på motorvejen fra øresundsbroen en omvej på ca15 minutter

God jagt og god ferie
kør forsigtigt og Forvent det uventede:spinny:

Tak marxd.Der er det muligens en automat-stasjon.UNO-X ??:rolleyes:
Vi körer nok dit.

Ottar

F

F.d. 52943

Guest

Jag trodde i min enfald att det vi kan läsa att Danska myndigheter gör strider mot den fria handeln inom EU. De sätter ju hela konkurrensens inom EU på spel om de har egna pålagor som gör ex. tyska varor(läs bilar) dyrare.

Konstigt att inte detta har blivit föremål för EU domstol, eller har det det:confused:

Det är nog så att de danska pålagorna drabbar alla lika, oavsett ifrån vilket land bilen är importerad - annars hade nog EU reagerat pronto!

B

Boxer

Guest

Både Danmark och Norge förbjuder sina landsmän att köra utlandsregistrerade fordon i sina hemländer om jag fattat saken rätt. Detta för att kunna upprätthålla sin höga avgifter. Detta slipper vi i Sverige vi har inte dessa ockeravgifter och får köra både Norska och Danska bilar i Sverige. Alltid något att vara tacksam över.

F

F.d. 9344

Guest

Det är nog så att de danska pålagorna drabbar alla lika, oavsett ifrån vilket land bilen är importerad - annars hade nog EU reagerat pronto!

Det var bara ett exempel Roland &Viola.
Det saknar väl betydelse om det är ett heller alla länder inom EU som drabbas av Danmarks pålagor.
Det enda som troligen "räddar" Danmark från en fällande Eu-dom är att Danmark inte tillverkar och exporterar fordon som det nu är tal om.
Det hade aldrig gått om det gällt något som Danmark också exporterar, men det är mina högst privata tankar:rolleyes:

Än så länge har vi ju en fordonsindustri i Sverige och det kanske är det som gör att vi inte "åker på" dessa Tullar, för det är inget annat än tullar

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Det var bara ett exempel Roland &Viola.
Det saknar väl betydelse om det är ett heller alla länder inom EU som drabbas av Danmarks pålagor.
Det enda som troligen "räddar" Danmark från en fällande Eu-dom är att Danmark inte tillverkar och exporterar fordon som det nu är tal om.
Det hade aldrig gått om det gällt något som Danmark också exporterar, men det är mina högst privata tankar:rolleyes:

Än så länge har vi ju en fordonsindustri i Sverige och det kanske är det som gör att vi inte "åker på" dessa Tullar, för det är inget annat än tullar

Hej
Om Danmark hade en fordonsindustri, och samma avgift på "danska" biler hade det inte varit något problem. I dagsläget har Danmark en speciel socker avgift (godis är dyrt i Danmark) och Danmark har ju stor sockerproduktion. Samma avgift på allt oavset ursprungsland, då er det inget problem. Det är ju inget problem att ha olika moms (skatt) i olika länder heller.
Hälsningar Jes

B

Boxer

Guest

Det är ingen tull utan en registreringsavgift om jag fattat rätt. Och registreringsavgiften drabbar alla fordon lika och är alltså ingen konkurensbegränsning. Avgifter bestämmer varje land själva över.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Det är fortfarande fri beskattningsrätt inom EUs länder, det kanske sätts nya regler i denna kris

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Både Danmark och Norge förbjuder sina landsmän att köra utlandsregistrerade fordon i sina hemländer om jag fattat saken rätt. Detta för att kunna upprätthålla sin höga avgifter. Detta slipper vi i Sverige vi har inte dessa ockeravgifter och får köra både Norska och Danska bilar i Sverige. Alltid något att vara tacksam över.
Ja samma regler i Finland med att köra utlandsregistrerad bil.

Toppen