Sv: Värdeskåp - till vad?
Hej
Jag såg er tråd och eftersom jag är lite nördig av mig gällande säkerhetsskåp då jag jobbat i branschen tänkte jag bara klargöra lite skillnad mellan värdeskåp och säkerhetsskåp.
Det är två olika produkter, där värdeskåp har betong mellan väggarna och ofta är brandklassat för att skydda t ex dokument en viss tid mot en viss värme utanför, och om man hade tänkt att förvara familjens aktiepapper för H&M i sin husbil på semester gör man säkrast i att införskaffa sig ett värdeskåp.
Säkerhetsskåp däremot är bara plåt mellan väggarna och en lägre säkerhetsklass. Dom har också sällan (eller aldrig) brandskydd.
Det billigaste värdeskåpet jag hittade kostade nästan 10 kakor,
e-safe : EURO Basic 0-40
Och anledningen till att man egentligen skulle köpa ett värdeskåp är för att minska sina försäkringspremier. Skåpet i sig har ett högt andrahandsvärde så därför kan man räkna hem även små sänkningar i premier.
Om man dock bara hade tänkt att lägga datorn och mobilen i skåpet så är väl troligen bäst att bara köpa ett värdeskåp, och i inlägget ovan fanns ju en kanon länk. Som medlemmarna tidigare också sagt så är det väl egentligen också en idé att snarare göra sina egna gömmor och kanske sätta upp en lampa med sensor för att skrämma buset om det kommer!
Hoppas på fint väder i år!