• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vänta... vänta...vänta...

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Bra tempo på det bilbytet.Vart skall ni i Alperna?
//Lars
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vänta... vänta...vänta...

Men det innebär väl 6 månaders leveranstid???

Jag solde min Niesmann+Bischoff i September,ock bestälde
samtidig (i September -15) en ny,mindre HB.

De levereras i JULI -16. Mellan 9 ock 10 månader.Det ni.......
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

När vi besökte Dürrwang i oktober berättade han att vid beställning då av en ny N+B var leveranstiden ca 9 månader, dvs leverans i augusti 2016.
Han är ändå en av de största försäljarna av märket.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

"Normal" väntetid är upp till 2 veckor efter avtalad leveranstid.
Vad som menas med "normal" väntetid efter avtalad leveranstid vet jag inte!
Själv har jag under 13 år köpt 4 st nya husbilar, samtliga har levererats exakt på leveransdagen/enligt skriftliga kontrakt (= finner inget onormalt i detta?)!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

Bra tempo på det bilbytet.Vart skall ni i Alperna?
//Lars

Vi föjer prognoserna för mest snö, varierar hej vilt var 6:e timme. Livigno eller St Anton blir det, Totalkaos vid Fernpass igår lördag kväll och vid 20-tiden stängdes passet så övernattade i Lermoos. Sprängs laviner just nu söndag morgon.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Har du bra däck?
Det ska vara bra åretruntdäck på den vi ska hämta i Lund och köra den till Uppsala i början av mars när man aldrig vet vilket väder det blir.
Skulle gärna ha dubbdäck i stället
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vänta... vänta...vänta...

Menar du vinterdäck utan dubb ?
Jojje

Det måste det vara,då åretrundt-däck inte finns
för Scandinaviska vinter-förhållanden.

På kontinenten därimot,finns dom,men dom är inte
lämpligt att använda här inte :wideeyed:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

Har du bra däck?
Det ska vara bra åretruntdäck på den vi ska hämta i Lund och köra den till Uppsala i början av mars när man aldrig vet vilket väder det blir.
Skulle gärna ha dubbdäck i stället

Ja, friktionsvinterdäck. Har kört friktion på alla personbilar och husbilar i 30 år utan problem. Tycker dubb skulle förbjudas. Smutsar och förstör. Speciellt här i södra Sverige där dubben nu rasslat på bar asfalt sedan oktober. Obs, inget jag tänker debattera.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Enligt Fredrik på Importbil så ska det vara däck som är lagliga för åretruntbruk i Sverige. Vilket inte betyder att de är särskilt lämpade för varken vinter eller sommar. Vi får kolla vad det är och köpa lämpligare däck när vi lagt vantarna på husbilen
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

Enligt Fredrik på Importbil så ska det vara däck som är lagliga för åretruntbruk i Sverige. Vilket inte betyder att de är särskilt lämpade för varken vinter eller sommar. Vi får kolla vad det är och köpa lämpligare däck när vi lagt vantarna på husbilen

Tror nog ni tar er hem utan problem, Sverige är ju ganska platt och förmodligen sommarföre hela vägen. Blir det stopp är det ju bara att stanna och sova som vi fick göra i Fernpass igår. Några av de tusen bilarna framför i kön kom inte upp.

Anders
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vänta... vänta...vänta...

Enligt Fredrik på Importbil så ska det vara däck som är lagliga för åretruntbruk i Sverige. Vilket inte betyder att de är särskilt lämpade för varken vinter eller sommar. Vi får kolla vad det är och köpa lämpligare däck när vi lagt vantarna på husbilen

Odubbade friktionsvinterdäck kan man köra
på året rundt,men jag byter vår ock höst,så
inte friktionsdäcken slits onödigt.Dom har så
mjuk gummi att dom slits fruktansvärt i värme.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: vänta... vänta...vänta...

Utdrag från Konsument köplagen:

Dina rättigheter
vid dröjsmål
Vid dröjsmål har du som köpare följande rättighe- ter:
l Du kan hålla inne så mycket av betalningen som
fordras för att ge dig säkerhet för ditt krav på grund av dröjsmålet till exempel för ditt krav på skadestånd.
l Du kan kräva att säljaren fullgör köpet.
l Du kan komma ifrån avtalet genom att häva det, om dröjsmålet är av stor betydelse för dig. Om du har givit säljaren en bestämd, inte orimligt kort, tilläggstid att avlämna varan och säljaren inte håller den tiden får du också häva köpet. Det måste då
stå klart när tilläggstiden utgår.
l Du kan kräva ersättning för ekonomisk skada (se
under rubriken ”Din rätt till ersättning”).
Dessa rättigheter kan du inte göra gällande om dröjs- målet helt beror på dig.

//Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: vänta... vänta...vänta...

Ja, friktionsvinterdäck. Har kört friktion på alla personbilar och husbilar i 30 år utan problem. Tycker dubb skulle förbjudas. Smutsar och förstör. Speciellt här i södra Sverige där dubben nu rasslat på bar asfalt sedan oktober. Obs, inget jag tänker debattera.

Anders

Du behöver inte debattera, men du skall därför inte tro att du får stå oemotsagd!
Det är ett par månader nu sedan jag såg annat än snö och is på vägarna i norra Jämtland där jag rör mig. Visserligen töade det ett par dagar för några veckor sedan, men detta gjorde endast vinterväglaget ännu halare. Det är klart att den som avser att köra i Norrlands inland och fjälltrakter bör utrusta sig med dubbdäck och detta även om man råkar ha en allhjulsdriven bil; alla bilar har fyrhjulsbroms!

aake
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: vänta... vänta...vänta...

Och nu är det vår tur att vänta...

Beställde en ny Pilote Galaxy G741j i fredags. Och eftersom 2016-års produktion är slutsåld blir det till att vänta till oktober. Men den som väntar på något gott... (Och under tiden kan vi köra vidare i vår Bürstner-alkov)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vänta... vänta...vänta...

Du behöver inte debattera, men du skall därför inte tro att du får stå oemotsagd!
Det är ett par månader nu sedan jag såg annat än snö och is på vägarna i norra Jämtland där jag rör mig. Visserligen töade det ett par dagar för några veckor sedan, men detta gjorde endast vinterväglaget ännu halare. Det är klart att den som avser att köra i Norrlands inland och fjälltrakter bör utrusta sig med dubbdäck och detta även om man råkar ha en allhjulsdriven bil; alla bilar har fyrhjulsbroms!

aake

Vidhåller avvikande åsikt.

Anders
 
Toppen