• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänta till våren ?

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Vi har vår husbil ute till försäljning men det verkar gå trögt
Vad tror ni om prisbilden till våren? Kommer bilarna stiga i pris eller ska man ta ett dåligt bud nu. Jag tycker själv att det känns lite osäkert.
Bilen är en Dethleffs 2010 för drygt 500.000 och jag tycker den bör stiga med 20-25 tusen till våren. Har vi något orakel i klubben som vet ?

Ha det bra

Lasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Hej
Svårt att sia om framtiden. Vi ser dock ut att vara på väg mot sämre tider och högre räntor så att vänta till våren skulle jag nog försöka undvika.
Att det är trögt att sälja kan bero på ett optimistiskt pris. Att sälja privat utan byte är något helt annat än de priser du ser hos handlare. Du konkurerar med direktimport från tyskland och det är den prisnivån du kan räkna med att få ut.:)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Vänta till våren ?

Iaf runt en hundring får man nog räkna med att sumpa på en hb köpt av handlare i Sverige senaste åren jämfört med privatimport. Det kommer troligen att sjunka rejält framöver när alla som hakat på husbilstrenden lessnar och ska bli av med sina privatimporterade bilar. Att sen världsekonomin och Euron ser ut som de gör hjälper ju inte heller. Det är nog bara att bita i det sura och försöka bli av med bilen så fort som möjligt till det pris man får...

Edit: IMHO! ;)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Ta en titt på Mobile.de Du finner där att det finns nya 2011or för mindre än du begär.
Höstpriser finns också hos tyska handlare och det påverkar tyvärr också svenska marknaden. Du ligger tyvärr troligen litet högt så då gäller att ha tålamod eller pruta.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Hej

Priset kanske är högt mot tyskland men det är ändå närmare 300tkr under en ny sv.såld 2010:a så jag tycker att det ändå skulle vara intressant, för bilen är dock bara 11 mån och 900 mil

Men men jag får väl sänka priset även om det svider i det småländska skinnet

Lasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Svårt

Det kan löna sig att vänta.
Nu är det ju troligen inte så många köpare ute och ännu färre då av dem som vill ha just din bil för att den är exakt den modell de vill ha.

Risken finns ju att du måste sänka extremt mycket nu för att förmå mindre intresserade att nappa på just din bil. Då nappar de troligen bara av en anledning och det är det extremt låga priset.

Inte helt lätt....


Det vore intressant att se någon statistik på hur spridningen av bilaffärerna ser ut över ett år. Är det 95% av affärena som sker på våren eller är det kanske bara 60% ??
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

"Gamla sanningar" gäller inte längre - eller??
La "påskoj" ut förrförra husbilen i december - såld i jan utan att ha prutat.
Då provade jag att lägga ut båten i januari - döm om min förvåning - såld i feb utan prut.
Ja - detta fick mig att tänka om - och tänka i andra banor. :)
Har köpt och sålt båt / husbil varje år de senaste 6 åren.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Många köpare tänker nog så här, man ska köpa på hösten ,för till våren stiger efterfrågan o priserna
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänta till våren ?

Hej
Jag bytte bil för 2 veckor sen får den nya februari 2012 +-1 mån, jag fick erbjudande på 1000€ mera för min gammla om jag lämnar över den genast så de får sälja vidare för de räknade med 3 affärer förrän den är bort så nog tycks dets göras affärer åretrunt men jag kör nog vidare med vår gammla tills den nya kommer, så fast det blir förseningar så drabbar det inte oss
Ha de Paffw
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Det lutar nog åt att ligga lite lågt i vinter så får jag väl se hur marknaden blir i vår.
Problemet blir väl i garaget, för den nya bilen hämtar jag i november och sen får jag väl stå med mössan i handen på banken !

Lasse
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vänta till våren ?

Kul med ny bil Vad har du köpt för bil? Vår nya kommer i januari
/R
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Gomorron

Ni är ju en av orsakerna till att vi köpt ny bil ! Vi träffades ju på Elmia och ni visade er nya fina bil och sen var det ju kört.................. Så nästa år har vi inte råd att åka till Elmia:)
Vi har köpt en Dethleffs 7850-2 och det känndes helrätt för oss
Lite tråkigt att hämta bilen nu när det är så långt till nästa säsong men det heter ju att den som väntar på något gott......

Ha det bra

Lasse
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vänta till våren ?

Nu är bilen såld och det känns bra,för man vet ju inte säkert vad som händer till våren med priserna. Och sen är det trots så att när man importerar själv från Tyskland så blir det ändå ganska bra till slut.
Så nu väntar vi på att hämta den nya bilen och det känns ju alltid lika spännande

Lasse
 
Toppen