• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Trissberget

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
10554
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hej vi har en dethleffs esprit som vi köpte ny förra sommaren Har bytt 5 stycken Men nu har det kommit en ny lampa den holler fortfarande
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Har råkat utför detta på min Magic -11 2ggr. Nu senast i påskas efter resa till Prag. Fick ut ny lyckta av svenska återförsäljaren.
På gamla insatsen finns 4 st infästningar (vänster bild) nya är det 3 st infästningar i karossen!
Troligtvis har man kommit på att glasfiber-påbygget på integrerade-modellerna flexar för mycket, och bryter för mycket på insatsen så glasen spricker. Tar man bort 1st infästning minskar brytningarna i insatsen. Liknelsen blir att det är svårt att få en trebent stol att stå ostadigt/vingligt.
Jag har gjort 3 st-infästning-moddning på högra insatsen samt att dom nu sitter lite lösare/mjukare i gummibussningarna.
Med vänlig hälsning Philip
 

Bilagor

  • DSC_0017.jpg
    DSC_0017.jpg
    3 MB · Visningar: 18
  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    3 MB · Visningar: 16

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Det trodde jag oxå att problemet var,senaste lycktan höll en vecka och var den typen med tre infästningar.
Enligt Codat är det nu en ny tillverkare av glaset som vi hoppas håller,jag har bytt 5 st på ett år,enligt Codat svenskt rekord som jag kunde vart utan:D:D

lars
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Nu har jag ny vänstra lykta den senaste modellen med 4 skruvar, (har haft den i en månad). Det kom ny lykta för några månader sen, med 3 skruvar men verkstaden fick order att inte sätta in den utan vänta på den senaste modellen.
Har nu försökt få ersättning från Dethleffs för den första lyktan som jag har betalt (med - 20 % på bonus i 2 år = ca 800€) Men det går inte :( J---a Dethleffs.
Ha de Paffw

okey.nu har det löst sig jag fick ersättnig av lokala handlaren för mina kostnader men nog måste man stå på sig
ha de paffw

skall tillägga att jag inte kört mycke sen nya glaset blev monterat men nu är det inga problem att fixa nytt glas (tror jag)
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Jag har fått min ersatt av Codat. Så jag är glad o vi gillar Codat aldrig några problem :)
 
F

F.d. 54439

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Hejsan,har också en dethleffs magic edition-10 där jag bytt lyktglas 2ggr på 1.5 år. Är även inne på 3e framruta (som spricker på insidan) som ska bytas.
Fatta inte vad som händer,men allt går på garanti. Men så jävla tråkigt att de blir så.
Har du bytt nån framruta?
 
F

F.d. 54439

Guest
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Tjena hur spricker din framruta?
Ska byta min nu för 3e gången å den spricker på insidan. Stod på Gotland förra året å då sprack den i mitten av rutan nerifrån å upp på insidan.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

För klent byggda bilar tydligen. Borde ersättas med nya fungerande. Till slut ges ingen mera godwillgaranti och då är bilarna värdelösa.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vänstra lyktan sönder igen (Dethleffs)

Nu var vänster lyktan sönder igen 3: de gången:(
 

Bilagor

  • WP_20160808_11_18_09_Pro.jpg
    WP_20160808_11_18_09_Pro.jpg
    2,7 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Toppen