• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Välkomnar inte husbilar.

F

F.d. 8863

Guest
Jag har själv inte råkat ut för problemet, men jag har fått för mig att vissa Campingplatser välkomnar husvagnar, men vill inte se Husbilar på campingen.

Har jag fel för mig?

Har jag rätt, så varför välkomnas inte Husbilar? Vad har dom emot oss?

Kan ju vara bra att veta när man skall argumentera för sitt Husbilsliv.

F

F.d. 7

Guest
Sv: Välkomnar inte husbilar.

Hej

Själva ligger vi till 90 procent på camping när vi är ute med husbilen. Kan inte påstått att jag känt mig dåligt bemött på nåt vis, vare sig i Smögen eller andra platser. däremot brukar vi åka ihop med några med husvagn, kanske är därför?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Det har jag aldrig varken upplevt eller hört talas om.
Möjligen brukar man inte få de bästa platserna som ofta är bokade för långliggare, men det är väl det enda då.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Intressant fråga ,Låter konstigt , om det är så ,husbilar stannar kanske inte så länge ,så det blir mer arbete med in o ut checkning, men o andra sidan belastar man toa o duchar mindre så kostnaden är ju samma,och mindre plats tar vi oxså , kan det vara så att vi oftas är bara 2pers.så vi handlar inte så mycket i Kiosken ,affär, Hälsningar Lasse
,

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag har själv inte råkat ut för problemet, men jag har fått för mig att vissa Campingplatser välkomnar husvagnar, men vill inte se Husbilar på campingen.

Har jag fel för mig?

Har jag rätt, så varför välkomnas inte Husbilar? Vad har dom emot oss?

Kan ju vara bra att veta när man skall argumentera för sitt Husbilsliv.
Ibland blir man trött! - Vilken saklig grund utgår du egentligen ifrån, du måste väl ha en faktisk orsak av något slag utöver att enbart tycka/tro?

¤ För egen del har jag inte upplevt något av de "ev problem" som du antyder (men utan att du själv råkat ut för det)!
¤ Jag har använt mig av husvagnar under ca 15 år och husbilar ca 9 år! Jag har aldrig uppfattat någon som helst särbehandling på campingplatser.
Däremot har jag med husvagn blivit negativt särbehandlad, på många så kallade "ställplatser" då i huvudsak utomlands och spec på centrala ställplatser, för enbart husbilar!
¤ Ser, förstår och accepterar att husbilister och husvagnsfolket har mycket gemensamt men också har vissa olikheter som följer med valet av den ena eller andra fordonstypen - de människor som jag känner förstår och accepterar dock dessa ev skillnader på sakliga grunder (utan att skapa motsättningar).

Jag vänder mig absolut mot uttryck som "vi mot dom" spec i dessa sammanhang, vi husbilister har större/vidare möjligheter att fritt ställa oss var vi vill, än vad de med husvagn har.

Om vi husbilister ska agera och diskutera så bör det vara i en positiv anda, dvs "verka för något som vi behöver/vill ha utöver det som finns i dag (camp platser), ex verka för att nya kända gärna officiella stannandeplatser till "humana icke verklighetsfrämmande priser" tillkommer.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har inte upplevt det själv men jag har pratat med en campingägare som i klartext sa att han va dj...gt trött på dessa husbilar som bara skapar en massa arbete med in o utcheckning hela tiden.

Ja vad ska man säga......lat campingägare kanske. Han är med i SCR.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Eneste negative jeg har møtt flere ganger er portaler på knapt 3m som eneste innkjøring på campingplass. Vår husbil er 3,2m høy og det er også mange alkovebiler. På slike steder er det bare å glemme å bli kunde, andre steder frister ikke til gjentagelse når en blir anvist plass ved siden av søppelcontaineren til tross for at det er mange ledige plasser andre steder på campingen - når en spør i resepsjonen hvorfor vi måtte bruke den plassen så var svaret at de andre plassene var ledige i tilfelle det skulle komme vogner som normalt ble flere dager enn bilene.

Men en kan ikke ut i fra dette slutte at alle campinger er slike, i flere år tilbrakte vi nesten all ledig tid på campingplasser i både Norge og Sverige. Med weekend-turer hele året ble det mange plasser som ble testet og endel som ble brukt mye. Personlig rekord er ca. 150 overnattinger på camping i løpet av et år i Norge og Sverige.

Nedover i Europa er det stor forskjell fra land til land på bruken av campingplasser - Tyskland med sine mange Stellplatze er klart foretrukket, her kan det være mer problematisk å ta inn på campinger - ofte er plassene beregnet på en vogn på omlag 6m og en personbil, selv med 7m husbil er det problem og med dagens 8,5m et klart Keine platz für dieser grosse auto. Dette problemet har jeg opplevd et par steder i Sverige også.

Relax sin erfaring med vogn i Tyskland er kjent, det er normalt plass til en husbil på opp mot 10m - men ikke egen plass for trekkvogn. Derav heller ikke anledning for vogn og bil på Stellplatz, en har ikke 4m mellom boenhetene på tyske og franske plasser for husbiler.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har inte upplevt det själv men jag har pratat med en campingägare som i klartext sa att han va dj...gt trött på dessa husbilar som bara skapar en massa arbete med in o utcheckning hela tiden.

Ja vad ska man säga......lat campingägare kanske. Han är med i SCR.
Ja Håkan du har ju tydligen inte heller upplevt "det" själv, tycks det?

Är du fö säker på att det verkligen var campingägaren och inte en anställd som du pratade med?

Kanske var er disk sådan att den människan svarade dig med det du önskade höra för att ..... det kan kanske hända oss alla någon gång. Kanske bara "munväder"/ taskig inställning hos den du pratade med, till och med (!) en campingägare/egen företagare vet sitt eget bästa, dvs att tjäna pengar genom att ha/behålla nöjda kunder ... !

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är du fö säker på att det verkligen var campingägaren och inte en anställd som du pratade med?

Kanske var er disk sådan att den människan svarade dig med det du önskade höra för att ..... det kan kanske hända oss alla någon gång. Kanske bara "munväder"/ taskig inställning hos den du pratade med, till och med (!) en campingägare/egen företagare vet sitt eget bästa, dvs att tjäna pengar genom att ha/behålla nöjda kunder ... !

Helt säker till 100%.
Han fick inte reda på vad vårat fritidintressa (husbil) är men delade gladeligen ut en brochyr från sin camping till mig.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Vi här i HBK är ju inte helt oskyldiga om vi blir bemötta som "inte välkomna".Här finns ju några medl.som talar illa om boende på camping.Det drabbar oss alla.Själv ligger jag aldrig på SCR camp.detta sen de för många år sen bojkottade internationellt camp.kort.Har campat i över 50 år bara en gång har det fällts en kommentar ang.husbil."Ni husbilsägare brukar ju inte använda camping mer än högst en natt".Inget som störde mig pesonligen,det är ju fritt val.En el.flera nätter,camp.el.fricamp.Vi frikampar över 90% av vårt resande

F

F.d. 8863

Guest

Relax, det var värst vad du tar i. Varför denna negativa syn på en enkel fråga?

"... du måste väl ha en faktisk orsak av något slag ...". Hade jag upplevt problemet, så hade jag väl inte behövt ställa frågan. Du får ursäkta, jag kommer att fortsätta ställa frågor om sån´t jag inte vet eller begriper.

"... uttryck som "vi mot dom" spec i dessa sammabhang ...". I samma mening nämner du husbilister och husvagn, varför jag uttyder det som att du anser jag ställer Husvagnsfolk mot Husbilsfolk. Var får du det ifrån? Jag ställer frågan om CAMPINGPLATSERNAS inställning till Husbilar på de ställen där de välkomnar Husvagnar.

Och faktum kvarstår, en och annan (HåkanJ och Kurt) har redovisat en smula negativ inställning, så frågan var tydligtvis inte helt orelevant.

Och nu ifrågasätter du HåkanJ och dennes inlägg. Märklig inställning till din omgivning.

Till skillnad mot dina inlägg är samtliga andra inlägg i positiv anda. Jag föreslår att om du blir trött, lägg dig ner och vila innan du svarar nästa gång, så blir det förhoppningsvis lite trevligare.

Utan att utöva någon som helst censur, så är jag tacksam för att slippa dina negativa inlägg fortsättningsvis i denna tråden. Och du behöver inte svara på frågor ovan.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Man kan vända på det hela jag har en fråga varför är husbilister så negativa till husvagnar på ställplatser, det har jag upplevt många gånger under mina 40 år som husvagnsdragre men alldrig upplevt en camping som är negativ till husbilar under alla dessa år.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Uttryckte mig nog lite otydlig.

Har inte upplevt något negativt i vårat campande sedan sent -70 tal.

Däremot så har jag både namn o adress på personen och även campingen. Han va negativ mot allt vad husbilar heter. OK.

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

För egen del måste jag säga såhär; Camping är camping ,väljer man ,som vi, att semestra ,etc i husbil , är ju läget något annat.
Vi berättar för våra bekanta/släktingar,att vi inte föredrar att ligga på en camping i flera veckor,utan vill uppleva saker på vårat sätt ,dvs. sova en natts sömn ,sedan vidare. det finns dock tillfällen,när man tar in på camping i goda (husbils) vänners lag,och stannar flera dygn,det är en helt annan sida av det hela.
Vi har dock aldrig upplevt någon avig inställning från campingägare, dom som vi har besökt (under våra 6 säsonger),både i Sverige,Finland,Danmark , Tyskland och Holland, har varit tillmötesgående, dom har väl förstått ,att dålig reklam är inte bra för business.
Det finns säkert dom ,som tycker det är pest,att behöva checka ut/in stup i kvarten, men det kan man ju alltid berätta för sina vänner...:twitcy:

mvh
KaMa1

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nu älskar vi vårat husbilande o har inga problem med det. Men om man som jag läser i stort sett allt på HBK-sidan så funderar man ibland hur många medlemmar som gör detsamma.

Det gnälls över SCR, priser på campingar, priser på ställplatser, för lite service på ställplatserna, överfulla soptunnor, dieselpriset är för högt, försäkringspriserna för höga, båtägarna betalar för lite i gästhamnar, varför får vi inte stå billigt på deras uppställningsplatser, färjepriserna är fel ..........övertygad om att det finns något jag glömt:rolleyes:

Nu tycker säkert en del att visst ska man vädra allt detta o jag är helt fel ute. Ok jag tänker inte hindra någon att gnälla. Fast ibland undrar man varför en del har husbil.

Men vi kör som sagt vårat race och njuter av vår husbil och allt annat som får en att må bra. Som jag skrivit tidigare, njut av livet det kan va kortare än man tror.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Håller med om att det är ovanligt att man blir illa behandlad på en camping pga att man kör husbil. Men det har faktiskt hänt mig en gång i Dalarna att en av de som drev campingen snäsigt sa till mig att:

"Jasså det passar att komma till en camping nu när du behöver ladda batterierna".

F

F.d. 2621

Guest

Jag har visserligen inte själv hört det, utan det var nog någon annan, som i sin tur trodde sig ha hört rykten om att någon, i någon kommun, kanske det var i Sverige eller också var det i något annat land, SOM hade läst i någon lokaltidning att en ställplats inte ville ta emot husbilar!

Visst är det hemskt - OM det skulle vara sant - och det kan ju vara bra att veta om man skulle komma i diskussion med någon, som visserligen inte har med frågan att göra, men som tycker att friluftslivet har sina klara poänger!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Jag har ju bara kört pytteliten campingbil men visst har vissa campingar begränsningar både vad gäller längd och vikt? och antar att detta är av rent praktiska skäl?

Kanske kan en del av denna upplevda motvilja mot husbilar grunda sig i detta faktum?

Toppen