• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Välkommen till camparnas nyårsafton!

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Rubriken har jag lånat från Elmias hemsida.

Är det inte en paradox det här med Elmia och HBK?

Menar finns det något som bespottas så mycket här på Forumet som begreppen camping, campingplatser och på senare tid också ordet campingbeteende?

... å andra sidan

Finns det någon företeelse som engagerar så många, så mycket och så länge som den årliga mässan, Elmia Husvagn, Husbil?

5400 campingplatser, så populära så jag har hört att det finns en svart marknad för att köpa platser i vissa populära områden, precis som den värsta rockkonserten.

Snacka om camping!

Själva gillar vi faktiskt campingplatser, praktiskt, enkelt och man känner sig välkommen. Däremot har vi aldrig förstått storheten i att vara på Elmia i 3-4 dagar. Vi besökte Elmia ett par timmar för några år sedan och jag upplever fortsatt att vi nog fick vår livsranson redan vid det besöket.

Vad är det som är så stort, så intressant att man går där dag efter dag?

Själv tror jag det är just campingbeteendet, att träffa andra med samma intresse och den sociala samvaron som mängden likasinnade ger.

Kanske inte så dumt att campa i alla fall, campa på troligen Sveriges dyraste och samtidigt sämsta campingplats. :)

TommyD

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Välkommen till camparnas nyårsafton!

Jag har förståelse att man åker dit. Det är ju en jättefest. Fest överallt. I märkesbåsen och ute bland bilarna. Jag hoppar dock över det, Men kan tänka mig att åka på Tysklands stora fritidsmässor.

Vad är det för skillnad med att åka till Tysklands stora mässor och inte till Elmia??
"Handen på hjärtat och i ärlighetens namn" inte är väl surströmming och kräftor så där väldans gott!! men med allt det som ska vara till och allt kring arrangemang så är det väl helt super!! liknande mässan på Elmia.:wideeyed:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vad är det för skillnad med att åka till Tysklands stora mässor och inte till Elmia??
"Handen på hjärtat och i ärlighetens namn" inte är väl surströmming och kräftor så där väldans gott!! men med allt det som ska vara till och allt kring arrangemang så är det väl helt super!! liknande mässan på Elmia.:wideeyed:

Jag är inte i Sverige vid tidpunkten för Elmia.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har varit där flera gånger. Kul att spana in nyheter, få uppslag till egna förbättringar och få bekräftelse på att den egna bilen är bäst. Har inte varit kvar och campat utan vänt hem på kvällen. Det jag saknat på senar år är att utbudet av tillbehör, det har minskat rejält. Det är troligen för dyrt för tillbehörshandlarna att vara på plats, särskilt de mindre och lite udda. De storas sortiment har jag redan sett så det intresserar mig inte.
Det blir troligen inget besök i år.

Kabekatten

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022

Har vid 2 tillfällen bevistat Elmia husvagn/husbilsmässa men nej, inte min grej.
Taskig plats i en lutande backe. Fast kul med de som campade runt omkring, javisst.
Står gärna på någon liten mysig campingplats med husbilen istället.
Men de som vill står på Elmia och jag hoppas att ni får det kul.
Vi får ses på något annat ställe vid ett annat tillfälle! :spinny:

Frank N

HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2025

Annars brukar det vara tillbehören och mässpriserna som gör att jag åker på en mässa, vad den än månne handla om. En mässa ska vara lite av en marknad också. Jag har inte varit på Elmia, men kommer att åka nästa år då vi är i Grekland i år. Förstår av mina vänner som varit där att det är lätt att bli mätt på allt, man får ont i benen av allt gående, men jag tror ändå att jag kommer att gilla Elmia. Låt tillbehörs försäljarna vara på plats när jag kommer, så jag får fylla mina mässkassar. :)

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi har varit på mässan ett antal gånger, men vi brukar stå med bilen i Gränna. Då kan man åka lokalbuss in till mässan och åka tillbaka efter ett par timmar när man tröttnat.

Bernt

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Tjena,
varit på Elmia 1 gång tidigare (Dagspass) detta året beslutade vi att skaffa biljett för lilla husbilen. Var sent på det som vanligt och säkert fått en biljett för sämsta området. Vi kommer inte att hänga på låset utan kommer 2 dagar efter de som hänger på det vilket säkert innebär att vi får sämsta platsen på sämsta området.

Men husbilar och HB nyheter är ju inihelvete roligt så jag tror det kompenserar.

ha det // Per :):)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi har bara varit på Elmia två gånger, första gången i slutet av 80-talet när vi just köpt husbil och allt var nytt och spännande. Elmia verkade spännande med tillbehör etc.

Andra gången var betydligt senare och vi hade funderingar på att byta vår husbil nr 2 till något nytt. Det fanns en del att titta på men kanske inte så mycket som vi trott med avseende på allt som skrivs om denna mässa.

Det som jag nu reagerar på i denna tråd är att Los Suecos sätter likhetstecken mellan att bo på camping och att bo på mässområdet. Jag är förvisso ingen campingbesökare och det är många år sedan vi stod på camping. Men inte kan jag se några likheter mellan Elmias nattparkering där stora delar har miserabla marklutningar och avsaknad av ordentliga servicehus (eller har det tillkommit sådana?) etc och en normal camping. Jag tror inte ens att man måste ha campingkort på Elmias parkering.

Men om Elmias parkering är som en camping är jag nöjd att jag inte anlitar sådana för våra övernattningar.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Vi har köpt några bilar där .bättre tillbehör och billigare pris på ny bil .Håkan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, frågan var alltså.

"Vad är det som är så stort, så intressant att man går där dag efter dag?"

Det är väl ungefär samma fråga som frågan varför man är så dum att man köper aluminiumfälgar till sin bil när det redan finns fälgar och däck på den.....
För man är intresserad av bilar helt enkelt, och i detta fallet för att man är intresserad av husbilar.
Tittar runt på Elmia gör man för att man är intresserad av husbilar och försöka vara med på vad som händer med utvecklingen, och ev. idéer man kan efterapa m.m. Tillbehör är ju alltid intressant, men som sagt så verkar tyvärr priserna på mässplatser hålla bort en del handlare som skulle vara intressanta.
För de som skall köpa en ny husbil är det ju utmärkt att kunna jämföra med alla bilar man funderar över bara en bit från varandra i stället för att fara minst halva Sverige runt för att få koll.
Det funkar ju också rätt bra om man skall köpa en begagnad. Det går bra att kolla och jämföra nya i samma, eller i alla fall nästan samma utförande som de begagnade man tycker kan vara intressanta.
Så att tröttna redan efter ett par timmar verkar mest vara brist på intresse :).
Den så kallade campingen verkar mest vara ett elände tycker jag personligen, som också klarar mig och trivs bäst utan campingplatser i vanliga fall. Så det är absolut inte den som drar. Många som står där uppskattar nog mest närheten till mässan och kunna gå "hem" och vila sig en stund, och inte de lutande platserna.
Parkeringen utanför ett par dygn tills jag är "mätt" passar mig bättre.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 59273

Guest

Någon som vet om HBK. Kommer att sälja dekaler på Elmia?? Bytte ju Hb. och tog bort och slängde dom gamla, såg sedan att man kunde skicka in resterna av dekalerna men då var det försent. Vore smidigt att köpa nya på plats direkt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, det brukar gå att köpa både små och stora dekaler samt betala in ett eller flera års medlemsavgift, om inget är ändrat.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55509

Guest

"Troligen Sveriges dyraste & sämsta campingplats" ???????
Hur tänkte du där ? :spinny:

Toppen