• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Välja växellådsolja

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad beror det på att den kräver oljebyte var 6000:e mil typ en gång om året som ett yrkesfordon.
Sen kan andra vx-lådor klara hela livet utan oljebyten?
Det är bara till Maxi rekommendationen finns vad jag har sett, förmodligen väl vetande vad ett sådant chassie kan komma att utsättas för.
Maxlast 3850Kg, överlast som lastbil..? Dubbelt? Husbilar upp till 5000-5500Kg?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Har en flaska kvar av oljan jag använde förra gången jag byte VX lådeolja.
Köptes hos Autoexperten för bilen, var svindyr.......

Den heter:
LIQUI MOLY
SAE 75W-80
API GL3+

Vi har pratat om GL-4 och att GL-5 är obra. BILTEMAS var GL-5.
Men vad är GL3+ ? och API.

roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en flaska kvar av oljan jag använde förra gången jag byte VX lådeolja.
Köptes hos Autoexperten för bilen, var svindyr.......

Den heter:
LIQUI MOLY
SAE 75W-80
API GL3+

Vi har pratat om GL-4 och att GL-5 är obra. BILTEMAS var GL-5.
Men vad är GL3+ ? och API.

roysan

Detta är en ganska bra beskrivning av det viktigaste när det gäller växellådsolja. Använd översättaren! :)

Wichtiger Hinweis zur Vermischung von Getriebeölen:​

Es ist nicht empfehlenswert, Getriebeöle unterschiedlicher API-Klassen untereinander zu vermischen. Auch sollten Herstellerangaben nicht ignoriert werden. Wenn Ihr KFZ ein Öl der API-Klasse GL-5 benötigt, sollte kein Öl der Klassen GL-3 oder GL-4 eingefüllt werden. Die Öle GL-3/4 sind mit ihrer Additivierung den hohen Belastungen nicht gewachsen und können beschleunigten Verschleiß nicht verhindern. Füllen Sie wiederum ein Öl mit Klasse GL-5 in ein Schaltgetriebe, welches für GL-3 oder GL-4 ausgelegt ist, kann die meist geringere Reibung zu einem Durchrutschen der Synchronisierung in der Schaltung führen. Damit erliegt im schlimmsten Fall die ganze Schaltung.

Här lite mera: https://www.castrol.com/en_us/unite...anding-the-differences-in-gear-oil-specs.html
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tack för alla bra tips ang att välja VX lådeolja.
Men man blir bara mer och mer konfunderad ju mer man läser i ämnet.
Titta man på BILTEMA, om man anger bilnummer och söker på växellådsolja, så kan det stå så här:

Semisyntetisk växellådsolja. För automatiska transmissioner/växellådor där en ATF-olja av typ Dexron® III, Dexron® II föreskrivs. Även för vissa hydraultransmissioner, servostyrningar m.m.

Oljan verkar vara avsedd för automatväxellådor och de är det ju inte i DUCATO:n
Eller vad kan snedstrecket betyda, om det betyder "OCH" så tolkar jag det som både automtiska transmissioner och automatiska växelådor.
Betyder snedstrecket "ELLER" så kan man tolka som den går både till Automatiska transmissioner och växellådor, manuella då , öhhh kanske...eller?
Varför måste man tolka en så enkel specifikation med kryptisk användning av snedstreck?

Rekommendationen att använda BILTEMA 34.023 tycker BILTEMA inte passar till min bil.

Får nog bli olivolja.....

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för alla bra tips ang att välja VX lådeolja.
Men man blir bara mer och mer konfunderad ju mer man läser i ämnet.
Titta man på BILTEMA, om man anger bilnummer och söker på växellådsolja, så kan det stå så här:

Semisyntetisk växellådsolja. För automatiska transmissioner/växellådor där en ATF-olja av typ Dexron® III, Dexron® II föreskrivs. Även för vissa hydraultransmissioner, servostyrningar m.m.

Oljan verkar vara avsedd för automatväxellådor och de är det ju inte i DUCATO:n
Eller vad kan snedstrecket betyda, om det betyder "OCH" så tolkar jag det som både automtiska transmissioner och automatiska växelådor.
Betyder snedstrecket "ELLER" så kan man tolka som den går både till Automatiska transmissioner och växellådor, manuella då , öhhh kanske...eller?
Varför måste man tolka en så enkel specifikation med kryptisk användning av snedstreck?

Rekommendationen att använda BILTEMA 34.023 tycker BILTEMA inte passar till min bil.

Får nog bli olivolja.....

Roysan
På äldre eller mera ovanliga fordon skall du aldrig lita på sökningar per regnummer, det har säkert inte varit någon prio på sådana när det lästes in i shopen, så ingen koll har skett, gå efter originalspecificationen så blir det inte fel. Även översättningslistor hos t.ex. Autodoc är ofta fel, både på oljor och delar, så man måste se upp själv och om möjligt söka på originalnummer.
En sak är säker, ATF är helt fel! I efterföljaren Ducato 244 fanns det ju automatlåda att beställa, kan väl vara det som spökar?
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Biltemas 34-023 fyller ju både Gl 4 och Gl 5. Gl 5 sägs i tekniska beskrivningen ej vara aggressiv mot så kallad gulmetall.
Jag fyllde den utan betänkligheter i en Renault Master 2008 2,5 manuell låda, kan var så att rekommendationen då det gäller viskositeten avviker några grader, men bedöms av mig sakna betydelse.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Biltemas 34-023 fyller ju både Gl 4 och Gl 5. Gl 5 sägs i tekniska beskrivningen ej vara aggressiv mot så kallad gulmetall.
Jag fyllde den utan betänkligheter i en Renault Master 2008 2,5 manuell låda, kan var så att rekommendationen då det gäller viskositeten avviker några grader, men bedöms av mig sakna betydelse.
Kollade du vad Renault rekommenderade först, eller är det en ren chansning?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.434
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Var noga med rätt olja till växellådan.
2014 hade vi ett kopplingsras i Spanien.
Vid reparationen på en stor Fiat verkstad i Mataro, fyllde man på fel olja i växellådan. Oljan var för tunn och tog packningarna och nästan inga fasta växel-lägen efter 500 mil.
Det blev ny koppling och växellåda när vi kom hem.
Som tur var bilen 7 år då, så försäkringen tog det.
Så chansa inte.

Krister
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Jag "tror" Renault rekommenderar 70-80 olja, min egen tanke runt Biltemas olja med viskositet 75-90 är att den är lite mer trögflytande och eftersom jag inte kör med husbilen i kyla så kan det vara en fördel med trög olja som klibbar mer på utsatta ställen och inte rinner av så snabbt.
Vår andrabil en VW transporter 2017 har en rekommendation att använda 5-20 olja i motorn, där använder jag Swedols 15-40 olja som köps på 20 liters dunk, använder den oljan till alla andra fordon och traktorer i familjen inklusive oljekannan.
Rekommendationen att använda en så tunnflytande olja till vår VW tror jag grundar sig i att det sänker bränsleförbrukningen då vevaxel och vevstakar snurrar runt i oljetråget, även där vill jag ha tjockare olja som klibbar bra. Obs mycket troende här, så hoppas ingen tar mitt troende på allvar och byter ut en fungerande olja och därefter får problem.
 
Toppen