• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Välja växellådsolja

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Gör inte misstaget att köpa olja som är aggressiv mot gula metaller som kan finnas i växellådor. Rätt beteckning bara på oljan så spelar det nog ingen större roll vilket märke du köper.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tänkt just fråga hur man vet om oljan är aggressiv mot brons av olika legeringar. Men då kom svaret TACK!
Men jag tor inte det finns bronsdetaljer i Ducaton:s låda, synkringarna är nog av Aluminium åtminstone den man se r i samband med femman.
GL-4 är bra då...

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkte byta växellådsolja till våren och kollade hos TRODO.
Bilen DUCATO 2.5 1996.
Men det finns hur många sorter som helt.
Kolla: https://www.trodo.se/vaxelladsolja/fiat-ducato-platform-chassis-230-2-5-td-85kw-93287-cid
Hur katten skall man veta vad man skall köpa?
Är dyrast bäst?
Ja nästan skrattretande hur många sorter det finns.
Någon som tycker något?

Roysan
Denna kör jag på nu efter att ha provat lite olika, växellådan går väldigt tyst och behagligt med den.
Jag har också en typ 230 116Hk Maxi -96. Den har gått 28000 mil, lådan fungerar perfekt! :)

Observera att lådan skall ha EP- växellådsolja. Och 3 liter! Oljebyte var 6000:e mil!

Senast ändrad:

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2025
Har någon provat paybackolja i växellådan? Runt Högakusten är det flera åkare som gått över till Payback lågfriktionsolja med bra resultat? Lägre temperatur på navreduktion och lägre bränsleförbrukning. Obs Jag är inte sponsrad av firman men har provat vissa produkter med gott resultat.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Tack för alla bra synpunkter. Har gjort lite anteckningar för att slutligen göra ett val....
Någon nämnde lättväxlad, min låda har alltid varit lättväxlad, men ganska beroende av att man kopplar ur ordentligt, dvs trampar ber kopplingen helt. Jag nämnde i en annan tråd vikten av att justera kopplingen rätt, och att kolla upp justeringen.

Emotser fler goda synpunkter och erfarenheter som alla gjort genom tiderna .

Man kan ju fundera på vad som gör så stora skillnader i priser, 99 kr l till 400 kr per l, förekommer.
Men byter man efter fyra fem år och vill vara så mån som möjligt om sin låda så är det lätt att tänka att dyrt måste ju vara bättre.
Men på något sätt bli man ju lurad....

Roysan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Denna kör jag på nu efter att ha provat lite olika, växellådan går väldigt tyst och behagligt med den.
Jag har också en typ 230 116Hk Maxi -96. Den har gått 28000 mil, lådan fungerar perfekt! :)

Observera att lådan skall ha EP- växellådsolja. Och 3 liter! Oljebyte var 6000:e mil!

Vad beror det på att den kräver oljebyte var 6000:e mil typ en gång om året som ett yrkesfordon.
Sen kan andra vx-lådor klara hela livet utan oljebyten?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
För en tid sedan skrev jag lite om att försöka mäta den gamla oljan, om den är sliten och mindre smörjbenägen, fet....
Minns att jag lade en droppe på dels en ren plåtyta, dels ett papper, för att se hur den flyter ut och kryper.
De var svårt att skilja "gammal" olja mot ny med den metoden.
Min gamla VOLOV S70 1998, körde jag 530 000 km med, men bytte faktiskt olja en gång i lådan. Även om det inte skulle behövas då.
En skillnad är att det var mycket mer olja i S70 än i DUCATON.
Mer olja håller förstås längre.
Belastningen i DUCATO:ns ynka 3 liter olja, är ju avsevärt högre.
Med tanke på de skador som det talas om kanske det ändå är en fördel att hålla så bra och ny olja som möjligt i den låddan.

Ett yrkesfordon ägs ju sällan av föraren, så han ta kanske inte någon hänsyn till och kör försiktigt som vi HB-ägare.

Nå det skall i alla fall bli oljebyte i vår tänkte jag....

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet skillnaden, det är säljarens vinst som skiljer.
Och dyr komplicerad marknadsföring, TV-reklam, diverse krystade experimentvideos som skall bevisa produktens fantastiska överlägsenhet?!
Finns det någon som tror att de stora och välkända oljebolagen inte har resurser att analysera en sådan olja i detalj, och skapa en motsvarande
om den var så överlägsen.

Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Håller fullständigt med ang pris vinst och marknadsföring.
Men vad gör man.

Lär sig så mycket som möjligt är en bra väg, och visst har jag lärt mig mycket i den här tråden.
Kunskap er makt över marknaden för oljor och det mesta som man skall, eller måste köpa.

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller fullständigt med ang pris vinst och marknadsföring.
Men vad gör man.

Lär sig så mycket som möjligt är en bra väg, och visst har jag lärt mig mycket i den här tråden.
Kunskap er makt över marknaden för oljor och det mesta som man skall, eller måste köpa.

Roysan
Bästa svaret är att köpa det som tillverkaren av växellådan specificerar, de har kört tester som inga andra gör och vet därför precis vad som
behövs.
Se däremot upp med internetrekommendationer från olika säljsiter, jag provade några och ingen rekommenderade rätt olja.
Den som kom mest rätt var den som inte gav någon rekommendation, för de hade ingen lämplig olja i sortimentet.

Toppen