Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.
Ska byta kylare och byta kylarvätska också. Gällande kylarvätskan, I instruktionsboken står det att man ska använda ''Paraflu UP'' och kanske även av märket ''Selenia'' men det är lite svårt att tyda eftersom instruktionsboken är på tyska.
När jag fyllt på tidigare så har jag helt enkelt kört på biltemas röda longlife etylenglykol.
Nu erbjöd sig mekanikern att fylla på med glykol som dom har när dem byter. Jag skrev att det ska vara etylenglykol.
Är det bara o köra på den sort dom har eller ska man hålla stenhård på Paraflu Up tycker ni? Problemet är ju att den knappt går att få tag i? Det är ju dock en OAT-glykol vilket verkar vara extra bra för motorn och möjliggör längre mellan byte.
Mvh
Jonathan Johansson
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.
Ska byta kylare och byta kylarvätska också. Gällande kylarvätskan, I instruktionsboken står det att man ska använda ''Paraflu UP'' och kanske även av märket ''Selenia'' men det är lite svårt att tyda eftersom instruktionsboken är på tyska.
När jag fyllt på tidigare så har jag helt enkelt kört på biltemas röda longlife etylenglykol.
Nu erbjöd sig mekanikern att fylla på med glykol som dom har när dem byter. Jag skrev att det ska vara etylenglykol.
Är det bara o köra på den sort dom har eller ska man hålla stenhård på Paraflu Up tycker ni? Problemet är ju att den knappt går att få tag i? Det är ju dock en OAT-glykol vilket verkar vara extra bra för motorn och möjliggör längre mellan byte.
Mvh
Jonathan Johansson