• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välja husbil

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Hej på er alla glada husbilsfantaster! Detta är mitt första inlägg här i klubben, jag har bara läst och kollat runt förut. Här finns verkligen mycket nyttig läsning i olika ämnen och det är en gemytlig och hjälpsam anda. Vi har aldrig haft husbil men tänker köpa till nästa sommar. Just nu är vi väldigt förtjusta i Rapido 966M och 983M. De är helintegrerade byggda på Mercedes. Vad tror ni - är det ett bra val?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Välja husbil

Välkommna till Husbilsklubben.se och jag hoppas att ni ska trivas hos oss.

Jag förstår att ni är förtjusta i Rapido vilket många är.
Att tänka på är att dessa modeller ni funderar på säljs som 3500kg.
Jag skulle rekomendera att lasta upp dem till 3850kG.
Generellt kan man säga att Husbilar som har en tjänstevikt över 3100kg kommer att bli svåra att klara sig under 3500kg när man plockat på det man vill ha.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Välja husbil

Vi har haft både alkovbilar, halvintegrerade och nu har vi en helintegrerad.

Att tillfälligtvis köra en icke helintegrerad känns som att köra ubåt - ja, jag vet nu får jag minst halva klubben på mig - men det är en personlig upplevelse.
Många tycker annorlunda med min respekt för andras åsikter.

Om den helintegrerade dessutom är en mersa med bakhjulsdrift så har ni det ultimata i husbilsväg. Så tycker jag...

DS
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Ja, det är ju det där med vikten. Jag har läst inläggen i klubben och vet därefter varken ut eller in. Vi har båda bara B-körkort, men har ingen större lust att uppgradera oss till C. Så det blir väl till att skaffa ett par superlätta cyklar istället för en tung EU-moppe.
Jag har hört att Mercedes är på gång med Alko-chassie. Vad blir det i så fall för skillnad?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Hej ! Har ni några yngre sjusovare som kommer att åka med så är tipset självklart ! En alkovmodell !! Däruppe lever man sitt eget liv då morgonpigga föräldrar börjar förbereda dagens görommål. En av orsakerna till att vi köpte husbil var att kunna göra något tillsammans med barnen även om de numera är utflugna. Eftersom yngre sover längre på morgonen än äldre valde vi alkovmodellen som ger en oerörd flexibilitet. Varför inte ta tillvara på platsen ovanför förarutrymmet ?!?!?!? Det gjorde vi och är oerhört nöjda med det !!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Välja husbil

En bland många fördelar med Mercan är ju att man ej behöver tänka på att byta kamrem, villket om man ej gör det själv kostar en del,
Stig
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Vi i har bestämt oss för en helintegrerad bil, våra barn är vuxna och har egna stora familjer så det blir knappast aktuellt med några längre turer med dem som passagerare.
Rapido ligger allra högst på favoritlistan. Fast vi känner ingen som har någon och vet egentligen inte alls hurdana de är. Vi var i Sollebrunn i våras och föll pladask efter att ha kollat runt på en massa andra märken innan.

Men det verkar som om Fiat är det allra vanligaste chassiet. Det är inte så stor andel av husbilarna som är byggda på Mercedes. Varför är det så?

Min man vill gärna ha en bil med "Stjärna på ratten". Han känner större förtroende för den än Fiat. Sen har vi läst här om svårigheten med service på Fiat och vrånga verkstäder.

Finns här någon här på forumet med erfarenhet av Mercedes som husbil? Rapidon finns ju även med Fiatchassie och samma planlösningar i princip. Är Mercan bullrigare t ex?

Vi är riktiga nybörjare när det gäller husbil men har tänkt köpa en som vi förhoppningsvis kan trivas med ett bra tag.
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Välja husbil

Hej Traveller !

Jag har full förståelse om din man vill ha stjärna på ratten ( folk med hjärna kör ju med stjärna) skojade bara , hoppas inte trampa eller kränka någon = bara lika inställning eller smak. En fördel bland många är ju att man aldrig behöver byta kamrem, villket är en stor kostnad på en helintegrerad Fiat. Sedan förstår jag inte varför man jämför Fiat med Merca i husbilsvärlden ? Man gör det ju inte i personbilsvärlden.
Så har jag uppfattat det, hoppas alla blir visa på sin tro och att jag inte kränkt någon , och det är ju inte mitt syfte att göra.
Kör lugnt på vägarna, den sissta ,,,,,,, är ju inte född ännu
Stig
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Välja husbil

Hej, Traveller.

Att mercan inte är lika vanlig beror nog på att den ligger lite högre i pris tror jag.

Jag fick möjligheten att låna en Frankia med Mercedeschassi och märkte klart skillnaden i stabilitet, som jag förmodar beror på bakhjulsdriften.
Långtradaromkörningssvajet förkom inte på den bilen.

Vi har haft tre framhjulsdrivna husbilar och märker av hur lätt framhjulen spinner loss vid lite last därbak i uppförslut på gräsmatta eller lösgrus.

ds
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Hej
Titta på en helintegrerad bil, gärna med hissbar säng där fram istället för alkov.
Den helintegrerade har som regel bättre isolering i framdelen än halvintegrerad. Kylan kommer krypande från dörrarna och nosdelen på bilen.
Kabe har föralldel draperi som man drar mellan stolarna och instrumentbrädan.I Nordic stänger man en dörr till förardelen, utrymmet blir litet då, men varmt.
Helintegrerat kostar en hel del mer än halvintegrerat men har ovan nämnda fördelar, plus att man har en fantastisk utsikt inte minst för dom som åker bak i förekommande fall.
Vattenburen värme ( själva har vi Aldepanna) är en skönare värme men tyvärr ett pristillägg.Ni kommer att tycka det är värt pengarna.
Alko-chassie ger lägre bygghöjd och mycket stabilare gång än t.ex. FIAT och Mercedes orginalchassien som blir vingliga som husbil.
Med ALko-chassie blir det framhjulsdrift och Fiat,Ford eller Renault som framdel.
Framhjulsdriften föredrar jag själv för att i de flesta fall backar jag ut bakhjulen på osäker mark och har framhjulen på säkert underlag.
Det beror på hur man lägger upp det hela.
Fiatverkstäder finns det gott om, men Mercedesverkstäder blir ju dom stora dyra, men säkert också bra dom också.
Vad gäller kamremsbyte, hur ofta behövs det ??? 9000 mil eller?
hoppas ni har fått lite underlag för att hitta den "rätta" husbilen.
mvh gert
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Välja husbil

Hej Gert !

Varför skulle det bli stora verkstäder för att man har en Merca? Själv vänder jag mig t.e.x aldrig Till Hedins här i GBG . Det finna lika många små andra verkstäder ( mycket kunniga och framför allt billiga) som reparerar Merca.
Och är du utomlands så är väl Mercan en vanligt förekommande bil lika vanlig om inte vanligare än Fiat, eller har jag helt fel?
Hälsningar
Stig
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Tack för alla svar med synpunkter! Det är ovärderligt att få läsa både för- och nackdelar. Precis vad jag hoppades på. Just nu känns det som om min man får som han vill, en stjärna på ratten.
Men sen är det ju det här med vikten också - i kombination med våra B-körkort. Totalvikten för de Rapido som vi blivit så förtjusta i är 3500 kg. Tjänstevikten 3205 resp 3125 kg. Vi vill ha AC i bodelen och kanske något extra batteri, men sen får det väl bli lightprodukter för övrigt. Vad tror ni, kan det funka?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Välja husbil

Rega upp bilen till 3850 om det går det gjorde vi . Då behöverman ju inte så mycket light produkter. För allt väger bränsle vatten mat bord stolar mm.Hoppas allr går bra.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Skall du registrera om bilen till 3850kg så måste den vara registrerad som personbil typ 2 (PB2) för att i bästa fall få köras med B-körkort. Men är det en ny bil är de väl alltid PB2 numera, eller varierar detta?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

då får det nog bli mycket light-produkter för att det ska fungera i praktiken
min erfarenhet är att tjänstevikten som tillverkaren uppger är snålt tilltagen, när du satt på de tillbehör du vill på bilen och lastat med vad du tycker du behöver för en semestertripp plus allt det där som "är bra att ha med om i fall att" så överskrider åtminstone jag 3500kg med råge och så har det varit på tre av de bilar jag hitintills ägt
värst var en integrerad Bürstner som vägde uppemot 3800kg när vi stod startklara för semestern
tjänstevikten på denna bil var 3180kg enligt tillverkaren
den vägdes in på 3320kg vid registreringsbesiktningen i Sverige vilket ger en lastförmåga på 180kg vilket inte alls räcker till för oss, betänk vad passagerare, cykelställ plus hållare, vatten, mat och kläder väger så inser man snart att det behövs större marginal till tillåten totalvikt
tilläggas kan att bilen i Tyskland var godkänd för 4000kg totalvikt men togs in i Sverige med de gamla reglerna som endast medgav 3500kg för lätt lastbil
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Jag tror att det utan vidare går att regga upp den till 3880 kg, men då kommer ju alla problem när man åker utomlands efter vad jag läst här i klubben. Hemma i Sverige verkar det som att det skulle vara en bra idé, men vi har ju tänkt oss lite långturer i övriga Europa och då vill man ju inte få skrämselhicka varje gång man ser en poliskontroll. Sen blir det väl avsevärt dyrare med färjor och vägavgifter?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

det finns väl hitintills ingen som rapporterat om problem utomlands, förutom att man måste undvika motorvägar i Schwiez o Österrike för att slippa betala km-skatt
har för mig att Hundvakten skrev om detta i en annan tråd som handlade om hans resa till Schwiez
det här med körkortsbehörigheterna kan man ju förbereda sig på genom att skriva ut tillämpningen av körkortsförordningen och dess undantag på de språk som gäller för länderna man tänker besöka, då borde det inte vara några problem
har för mig att tyskarna under ett antal år har haft max 7ton på sina B-körkort om bilen är registrerad som en husbil ett antal år och inte hört något om problem för deras del när dom åker utomlands
men det vore intressant så här efter semestrarna att få höra om någon har haft problem med detta utomlands, det har ju som sagt diskuterats flitigt i en annan tråd tidigare
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17293/
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Välja husbil

Det låter ju hoppfullt om det är så som du skriver HymerAnders. Om vi får den reggad som PB2 och 3880 kg så är det alltså bara att tuta och köra?! Motorvägarna i Schweiz och Österrike kan vi ju undvika, det är ändå roligare med lite mindre vägar för det mesta.
 
F

F.d. 11561

Guest
Sv: Välja husbil

Hej!
Har du kollat på Dethleffs nya integrerade Globebus? Finns i olika storlekar och utförande. Själva köpte vi en Globebus I2. Liten, smidig med plats för 4:a. Ena sängen ligger ovanför förarplatsen under färd.
Hälsningar från nybliven medlem.
Erling
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Välja husbil

Hej, Hymeranders..
I Schweiz gäller att allt över 3500 kg betalar en dygnsberäknad avgift - dvs ej / kilometer.

För fyra veckors vistelse belade jag ca 58 chf = ca 350 sek. Alltså inte så mycket.
OBS, man skall då inte köpa klistermärket - Vignette - behövs inte.
Detta betalar man vid tullen.


ds
 
Toppen