• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
2013-10-30 berättade jag här på Husbilsklubbens forum under rubriken http://www.husbilsklubben.se/forums/t73931-3/ om vilka problem jag erfor från betalstationerna vid vägtullarna i Frankrike, Spanien och Portugal, vilka Swedbank efter utredning skulle ha fixat.

Just nu 2015-04-20 dvs. 2 år senare så håller jag på att köra hem husbilen från Portugal till Sverige. Resan går alltså på Portugals, Spaniens och Frankrikes betalvägar.

Har retat mig på att det kommit att bli rätt vanligt med att handlare så som tex Mc Donalds, Apotek och vissa större matvarukedjor ej längre tar Swedbank Master Card i Portugal, däremot tar de Portugisiskt utfärdade Master Cards.

Jag kontaktade därför Swedbank och klagade på detta, som naturligtvis (som de envist påstod) ej kände till företeelsen. I förrgår tror jag det var blev jag uppringd av samma handläggare (Gunilla Pettersson) som Swedbank anlitat och som fixade så att Swedbank Master Card korten skulle fungera i Portugals, Spaniens och Frankrikes vägtullstationer. Gunilla hade nu tydligen fått i uppdrag att undersöka varför mitt Swedbank kort ej fungerar på bl.a. McDonalds, Apoteket och en matvaruaffär i Portugal. Jag hade tidigare givit Swedbank kvitton med alla erforderliga uppgifter som krävs för att Swedbank på ett effektivt sätt bör kunna genomföra utredningen.

När Gunilla nu ringde upp mig förklarade jag för henne att jag satt i bilen och var på väg hem till Sverige. Meddelade henne att det nu inte var några problem med vägtullstationerna vare sig i Portugal eller Spanien, - de hade t.o.m. installerat nya fina kortläsarmaskiner. Men i Frankrike var det fortfarande bara på sin höjd 1 av 4 betalstationer som accepterade mitt Swedbank Master Card. Franska vägtullstationerna lämnar inte ens ut något kvitto på nekad kort transaktion, ej heller kontant betald vägtullavgift. Så var det på flera ställen. Å någon engelska har de fortfarande inte lärt sig … (Va f.. lär dom sig i skolan i Frankrike?). Gunilla förklarade då att fransmännen är lite ”besvärliga” att ha att göra med. Gunilla ville veta exakt i detalj vad som händer när jag stoppar i kortet, dvs före under och efter besöket. Hon ville veta om jag fick någon lapp där det framgår att transaktionen nekades, osv, tusen frågor kring detta blev det. Gunilla förklarade för mig att det är svårt för Swedbank att bevisa att de nekar just Swedbank Master Card.

2 separata video snuttar från 2 olika vägtullstationer
Efter en stund slog det mig att jag ju för sjutton har en video kamerafunktion i min Iphone. De sövande betalvägarna ”möjliggjorde” att jag kunde leta rätt på och lära mig videokamerafunktionen ...

Vid den första vägtullstationen (vars hela besök jag alltså filmade med min Iphone), efter diverse protester och utan att själv ha begärt det så sänkte vägtullstationen priset för den ca 12 mil långa sträckan från 40 euro till 25 euro, detta i hopp om att (som jag uppfattade det) jag då skulle sluta krångla och betala kontant. Jag stod på mig en stund ytterligare vilket resulterade i att handläggaren till slut låtsades att inte kunna tala engelska över huvud taget. Vände mig om och noterade att jag orsakat en bilkö som slutade i Borlänge. Pröjsade därför kontant och åkte iväg till nästa vägtull station.

Detta är vad jag misstänkt från dag 1
Vid nästa vägtullstation som alltså också videofilmades uppstod samma procedur. Den här killen kunde dock tala engelska vilket medförde att jag kunde ”tvinga” ur honom konkreta svar. Summa summarum: Kassören förklarade uttryckligen för mig att de ej accepterar svenska Master Card därför deras bank inte har något avtal med våra svenska banker. Av det skälet så nekas mitt kort emedan Franska Master Card accepteras. Jag fick även med lite annat godis på videon så som tex att jag sa till honom att jag inte ville betala ”Klass 3” utan att jag ville bara betala för ”Klass 2” vilket jag betalat på de tidigare stationerna (detta var en liten vit lögn dock) varpå kassören genast sänkte priset från ”Klass 3” till ”Klass 2” vilket är en väsentlig prisskillnad. Hur stor prisskillnaden är kommer jag inte ihåg men uppgiften finns naturligtvis också med på videon. Eller är deras maskiner felprogrammerade med flit? alltså mätmetoden som styr över vilken klass som skall gälla för det passerade fordonet. Hela franska betalvägtullssystemet luktar i sig på punkt efter punkt, så illa att Svartenbrandt framstår som en Scout, men detta är ett annat problem.

Inte nog med att våra cyniska slappa och ultra fräcka banker slutat att hantera pengar alltså kontanter, med motiveringen att vi istället skall använda våra kort, så har de dessutom varit så jä…la slappa, mesiga och odugliga med att förhandla med Master Card då att de struntat i denna följaktiga trend som sprider sig som en svårsläckt löpeld över hela Europa. Jag är så TRÖTT på våra skamlösa svenska banker. Detta är precis vad jag efter min resa år 2013 misstänkte. Svenska bankerna skiter uppenbarligen fullständigt i det här.

Det återstår nu att se vad Gunilla kan åstadkomma med materialet som jag ämnar lämna över till henne när jag maj 1 kommer hem. Nu har hon ju verkligen på fötterna, - det vill jag ju lova, videon är klockren. I ljuset av vad Gunilla åstadkom sist finns det ju anledning att vara förhoppningsfull, trots att vi har att göra med fransmän och inte minst, svenska banker.

/Thomas Ek
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Det finns i Frankrike på de automatiska betalstationerna två biljett-dispensrar, en högt upp (lastbilar/bussar) och en nere (personbilar). Med husbilen är det naturligt att ta biljetten från den övre som då registrera fordonet som Klass 3 (lastbil). Husvagnar där man från dragbilen tar biljetten från den nedre dispensen räknas som klass 2.

Detta fick jag tips om för några år sedan när jag passerade en manuell betalstation som tog betalt får vår husbil efter klass 2. Därefter tar jag alltid biljetten från det nedre och likaså sticker in biljetten och betalar i motsvarande vid utfarten.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag tror du har helt rätt i ditt antagande och det motsäger ju inte vad jag i inlägget uppger, MEN:

Om jag nu minns rätt så är det så att i Portugals och Spaniens vägtullsstationer där kan man välja som du säger. Jag har själv haft samma teori som du och av det skälet försökt ta biljetter från det lägre utkastet.

Men i Frankrike har jag aldrig ”erbjudits” möjligheten att välja här. Istället för att som i Portugal och Spanien tex trycka på en knapp för att få ut en biljett på valfri höjd så har fransmännen ett system som innebär att en lapp kommer ut per automatik då man närmar sig med sitt fordon. I Frankrike har dom alltså fixat det så att någon valmöjlighet ej står att finna. Antagligen är det en fotocell som känner av hur hög det inkommande fordonet är. M.a.o. kommer du körandes med en liten Fiat 600 med fullastat takräck få du betala samma tariff som de 7 axlade 24 meters ekipagen a'la 50 ton kostar, såvida du inte påpekar detta för dem förstås. Fiffigt va?

/Thomas
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag tror du har helt rätt i ditt antagande och det motsäger ju inte vad jag i inlägget uppger, MEN:

Om jag nu minns rätt så är det så att i Portugals och Spaniens vägtullsstationer där kan man välja som du säger. Jag har själv haft samma teori som du och av det skälet försökt ta biljetter från det lägre utkastet.

Men i Frankrike har jag aldrig ”erbjudits” möjligheten att välja här. Istället för att som i Portugal och Spanien tex trycka på en knapp för att få ut en biljett så har fransmännen ett system som innebär att en lapp kommer ut per automatik då man närmar sig med sitt fordon, och i Frankrike har dom fixat det så att någon valmöjlighet ej står att finna. Fiffigt va?
/
Thomas


Körde nu Mars/april till och från Spanien med min bil 5200 kg och 298cm hög, skall alltså vara klass 3 i Frankrike. Vid gränsen mot Spanien, Le Bolou blev det en gång tidigare klass 3 och dyrt så i år svängde jag av motorvägen ibland, betalade och antingen direkt tillbaka på motorvägen eller några mil på alternativ väg. Detta för att förhindra att åka på klass 3 efter väldigt lång trip. Det innebär att jag betalade ganska många gånger och i år blev det klass 2 alla gånger. Jag betalade med Coop Mastercard och det gick bra utom i ett fall då jag blev tvungen att använda Icabankens mastercard för att komma igenom.
Fick/tog konsekvent biljetten i övre uttaget och betalade i automat i obemannad lane.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag har aldrig lyckats betala med kort i Frankrike har provat Nb Visa och Icabankens mastercard ... jag tror att jag gör nånting fel .. ska man köra i en speciell fil när jag vill betala med kort? .. i Spanien fungerar båda ..
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Körde nu Mars/april till och från Spanien med min bil 5200 kg och 298cm hög, skall alltså vara klass 3 i Frankrike. Vid gränsen mot Spanien, Le Bolou blev det en gång tidigare klass 3 och dyrt så i år svängde jag av motorvägen ibland, betalade och antingen direkt tillbaka på motorvägen eller några mil på alternativ väg. Detta för att förhindra att åka på klass 3 efter väldigt lång trip. Det innebär att jag betalade ganska många gånger och i år blev det klass 2 alla gånger. Jag betalade med Coop Mastercard och det gick bra utom i ett fall då jag blev tvungen att använda Icabankens mastercard för att komma igenom.
Fick/tog konsekvent biljetten i övre uttaget och betalade i automat i obemannad lane.

Du skriver att du betalade med Coop Mastercard och det gick bra utom i ett fall då jag blev tvungen att använda Icabankens MasterCard för att komma igenom. Det vore av stort värde för mig om du kan tala om för mig om du med säkerhet vet att på Coop Master Card kortet som nekades av betalstationen att det vid just det tillfället garanterat fanns medel på kontot. Vet du det med säkerhet?

PS:
Då jag kör in mitt Master Card i Frankrikes biltullstationer så läser maskinen endast under en tidsperiod av ca 2-4 sekunder, vilket betyder att maskinen konstaterat att de inte har något avtal med berörd bank varför någon saldo kontroll ej utförs av maskinen. Den korta tiden om 2-4 sekunder är sålunda en bekräftelse på detta. Och att en saldo kontroll har begärts registreras med innebörd av att din bank i efterhand kan kontrollera och se efter vad som skett. Så läser jag av det hela.

Vänligen
/Thomas
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag har aldrig lyckats betala med kort i Frankrike har provat Nb Visa och Icabankens mastercard ... jag tror att jag gör nånting fel .. ska man köra i en speciell fil när jag vill betala med kort? .. i Spanien fungerar båda ..

Nej, du gör absolut inget fel.
Du är bara dunderlurad, precis som jag.
Och i Spanien och även Portugal fungerar allt som det ska.

/Thomas
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

så har fransmännen ett system som innebär att en lapp kommer ut per automatik då man närmar sig med sitt fordon....................alltså fixat det så att någon valmöjlighet ej står att finna.

Det stämmer att ibland kommer biljetten ut automatiskt där uppe men det är bara att trycka på knappen sidan om den nedre så åker den övre biljetten in igen och en annan kommer ut där nere.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Du skriver att du betalade med Coop Mastercard och det gick bra utom i ett fall då jag blev tvungen att använda Icabankens MasterCard för att komma igenom. Det vore av stort värde för mig om du kan tala om för mig om du med säkerhet vet att på Coop Master Card kortet som nekades av betalstationen att det vid just det tillfället garanterat fanns medel på kontot. Vet du det med säkerhet?

PS:
Då jag kör in mitt Master Card i Frankrikes biltullstationer så läser maskinen endast under en tidsperiod av ca 2-4 sekunder, vilket betyder att maskinen konstaterat att de inte har något avtal med berörd bank varför någon saldo kontroll ej utförs av maskinen. Den korta tiden om 2-4 sekunder är sålunda en bekräftelse på detta. Och att en saldo kontroll har begärts registreras med innebörd av att din bank i efterhand kan kontrollera och se efter vad som skett. Så läser jag av det hela.

Vänligen
/Thomas

Jag vet med säkerhet att det fanns medel på kortet, det var på autoroute sud avfart Perpignan nord som coop kortet ej fungerade. En timme senare körde jag av vid Narbonne nord, samma motorvägsfirma och då fungerade coop som normalt igen
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag har aldrig lyckats betala med kort i Frankrike har provat Nb Visa och Icabankens mastercard ... jag tror att jag gör nånting fel .. ska man köra i en speciell fil när jag vill betala med kort? .. i Spanien fungerar båda ..

Visserligen bildar biljetstationerna skola i hur man skall skylta för att så gott det går förvirra kunderna/bilisterna. Allting är utstuderat opedagogiskt designat.

Varför tror du att du gör något fel?
Jag tror inte du gör någonting fel alls.

Du skall INTE välja filen där bilarna bara kör rakt igenom utan att stanna därför de bilarna har transpondrar eller annat som berättigar dem att bara åka vidare.
Att du aldrig har lyckats betala med kort i Frankrike betyder att du i första hand är lurad av din svenska bank som tillåter de franska biltullsystemet neka att acceptera ditt kort. Det är alltså din svenska bank som medvetet struntat i det här fenomenet/problemet. Det hela är så stilenligt avskyvärt det kan bli.

/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag vet med säkerhet att det fanns medel på kortet, det var på autoroute sud avfart Perpignan nord som coop kortet ej fungerade. En timme senare körde jag av vid Narbonne nord, samma motorvägsfirma och då fungerade coop som normalt igen

Ok, då skall jag framföra detta till Gunilla då jag maj 1 kontaktar henne igen.

5 saker:
1. Har du möjligen något kvitto kvar som styrker att ditt kort nekades?
2. Vet du vilket datum samt tidpunkt detta inträffade?
3. Om du har kontant kvittot kvar kan man också spåra försäljningsstället, har du det kvar?
4. Har du adressen till tullstationen där detta inträffade?
5. Du får gärna via min privata mail som rimligen finns tillgänglig via husbilsklubben ge mig dina kontaktuppgifter i fall Gunilla önska komma i kontakt med dig, om det går bra.

Väl medveten om att jag ställer många frågor men det är mot bakgrund av de erfarenheter jag tidigare erfarit med Gunilla. Svar på alla dessa frågor måste som regel kunna presenteras för att Gunilla över huvud taget skall kunna behandla ärendet.

/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Det stämmer att ibland kommer biljetten ut automatiskt där uppe men det är bara att trycka på knappen sidan om den nedre så åker den övre biljetten in igen och en annan kommer ut där nere.

Aahaa, det kände jag inte till.
Superbra tips.
Tack så mycket!
/Thomas
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Ok, då skall jag framföra detta till Gunilla då jag maj 1 kontaktar henne igen.

5 saker:
1. Har du möjligen något kvitto kvar som styrker att ditt kort nekades?
2. Vet du vilket datum samt tidpunkt detta inträffade?
3. Om du har kontant kvittot kvar kan man också spåra försäljningsstället, har du det kvar?
4. Har du adressen till tullstationen där detta inträffade?
5. Du får gärna via min privata mail som rimligen finns tillgänglig via husbilsklubben ge mig dina kontaktuppgifter i fall Gunilla önska komma i kontakt med dig, om det går bra.

Väl medveten om att jag ställer många frågor men det är mot bakgrund av de erfarenheter jag tidigare erfarit med Gunilla. Svar på alla dessa frågor måste som regel kunna presenteras för att Gunilla över huvud taget skall kunna behandla ärendet.

/Thomas


Tyvärr inga kvitton sparade

Om jag kommer ihåg rätt så blev det inget kvitto, stog nåt på franska på skärmen och kortet kom ut igen utan att bommen gick upp, försökte en gång till samma resultat, bytte då till icakortet och då fungerade det.
Fäste mig inte så mycket vid det, händer ju då och då att man måste gnugga magnetremsan på baksidan av kortet. Tror inte dessa automater läser chipset
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Tyvärr inga kvitton sparade

Om jag kommer ihåg rätt så blev det inget kvitto, stog nåt på franska på skärmen och kortet kom ut igen utan att bommen gick upp, försökte en gång till samma resultat, bytte då till icakortet och då fungerade det.
Fäste mig inte så mycket vid det, händer ju då och då att man måste gnugga magnetremsan på baksidan av kortet. Tror inte dessa automater läser chipset

Okej, då vet jag det.
Din förklaring över hur processen gått till är dock bra genom att du är tydlig med att återge vad som inträffat.
Får se vad Gunilla säger om detta.
Hoppas dock, och tror stenhårt på att med hjälp av den videon jag kan presentera så MÅSTE de bara ögonaböj ändra systemet även i Frankrike. Annars ...

/Hade
Thomas
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag tar alltid biljetten "där nere". Likt förb....t blev jag rånad på 60 € för ca 20 mil på betalväg i Frankrike, (5 ton och 3m hög).
Har för mig att det inte går att betala med betalkort på tullstationerna då de måste "ringa upp" banken för att kolla om det finns täckning på kontot, betalar man med kreditkort garanterar banken betalningen.
Jag använder Santander Mastercard kreditkort och har aldrig haft några problem.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag tar alltid biljetten "där nere". Likt förb....t blev jag rånad på 60 € för ca 20 mil på betalväg i Frankrike, (5 ton och 3m hög).
Har för mig att det inte går att betala med betalkort på tullstationerna då de måste "ringa upp" banken för att kolla om det finns täckning på kontot, betalar man med kreditkort garanterar banken betalningen.
Jag använder Santander Mastercard kreditkort och har aldrig haft några problem.

Om man kör en fem-tonnare får man vara mentalt förberedd att betala enligt klass 3 som ju är den riktiga taxan, men för det mesta mäts endast höjden och om man inte bryter 3m gränsen så blir det klass 2. Om din bil är 3 meter så är det nog svårt. Min är ju ca 298 med parabol och det räcker om det gungar till så åker man upp en klass. Var man tar biljetten spelar nog ingen roll. Kör av motorvägen ibland och kolla vad det blir så kan du bestämma om du återvänder till motorvägen eller forsätter alternativa vägar.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Jag tar alltid biljetten "där nere". Likt förb....t blev jag rånad på 60 € för ca 20 mil på betalväg i Frankrike, (5 ton och 3m hög).
Har för mig att det inte går att betala med betalkort på tullstationerna då de måste "ringa upp" banken för att kolla om det finns täckning på kontot, betalar man med kreditkort garanterar banken betalningen.
Jag använder Santander Mastercard kreditkort och har aldrig haft några problem.

Ja att priserna är orimliga råder det inget som helst tvivel om. Portugal och Spanien har en helt annan nivå. Det är som jag säger, - det här luktar synnerligen illa, om hela det här franska förhållningssättet gentemot kunden. Tänk dig vilka fullständigt gigantiska pengar de måste dra in på de här vägavsnitten. Att vägarna därtill är finansierade med hjälp av våra skatteinbetalningar/EU pengar gör ju att man kan hålla sig för skratt.

Om betalstationen accepterar Master Card som betalmedel då är säljaren också skyldig enligt säljarens avtal med Master Card att acceptera ALLA Master Card, alltså inte bara de som fransmännen instiftat dvs. bara acceptera franska Master Card. Detta är mot det amerikanska reglerna. Jag har under flera år drivit motellrörelse i Florida USA och jag kan de här reglerna. Yenkarna är stentuffa på den här punkten. Fransmännen har varit fräcka här och de försöker slingra sig ur regelverket vilket våra svenska banker (inklusive Swedbank) struntar i. Våra svenska banker tycks resonera som så att det där får väl lösa sig så småningom. – Dom skiter alltså i det här! För att få någon form av ändring så måste vi tydligen se till att det kommer svida i svenska bankers bleka fläsk. Och det ordentligt.

Det där med att ringa upp och kolla om det finns täckning om 600 kr är numera stenåldern. Om du där emot kliver in på låt oss säga Nymans Ur på Biblioteksgatan i Sthlm och köper ett par Rolex klockor på ditt Master Card, eller köper en jumbojet av någon flygplansnasare, ja då kan det hända att säljarens TERMINAL meddelar säljaren att ta kontakt med Master Card dvs. via telefon. Du har helt enkelt bara blivit lurad. Så ligger det till.

/Thomas
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Vi har Statoil mastercard SEB och har ALDRIG haft några problem med att betala med detta kort på några betalvägar i Europa på dom sista 6 åren. Bara att sticka in biljetten och betalkortet i maskinen så är det klart. Ibland så har man ingen biljett så då är det bara att sätta in betalkortet så är det klar. Kvitto får vi på dom flesta ställen.

På nästa alla betalstationer har vi inte kunnat välja om vi skulle ta biljett uppe eller nere, den kommer där uppe oavsett vad vi vill.

Detta är vad vi har varit med om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Ja att priserna är orimliga råder det inget som helst tvivel om. Portugal och Spanien har en helt annan nivå. Det är som jag säger, - det här luktar synnerligen illa, om hela det här franska förhållningssättet gentemot kunden. Tänk dig vilka fullständigt gigantiska pengar de måste dra in på de här vägavsnitten. Att vägarna därtill är finansierade med hjälp av våra skatteinbetalningar/EU pengar gör ju att man kan hålla sig för skratt.

Om betalstationen accepterar Master Card som betalmedel då är säljaren också skyldig enligt säljarens avtal med Master Card att acceptera ALLA Master Card, alltså inte bara de som fransmännen instiftat dvs. bara acceptera franska Master Card. Detta är mot det amerikanska reglerna. Jag har under flera år drivit motellrörelse i Florida USA och jag kan de här reglerna. Yenkarna är stentuffa på den här punkten. Fransmännen har varit fräcka här och de försöker slingra sig ur regelverket vilket våra svenska banker (inklusive Swedbank) struntar i. Våra svenska banker tycks resonera som så att det där får väl lösa sig så småningom. – Dom skiter alltså i det här! För att få någon form av ändring så måste vi tydligen se till att det kommer svida i svenska bankers bleka fläsk. Och det ordentligt.

Det där med att ringa upp och kolla om det finns täckning om 600 kr är numera stenåldern. Om du där emot kliver in på låt oss säga Nymans Ur på Biblioteksgatan i Sthlm och köper ett par Rolex klockor på ditt Master Card, eller köper en jumbojet av någon flygplansnasare, ja då kan det hända att säljarens TERMINAL meddelar säljaren att ta kontakt med Master Card dvs. via telefon. Du har helt enkelt bara blivit lurad. Så ligger det till.

/Thomas

Hur skulle franska motorvägar vara finansierade med svenska skattepengar? :wideeyed:
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstations Swedbankkrångel i Frankrike 2.0

Vi har Statoil mastercard SEB och har ALDRIG haft några problem med att betala med detta kort på några betalvägar i Europa på dom sista 6 åren. Bara att sticka in biljetten och betalkortet i maskinen så är det klart. Ibland så har man ingen biljett så då är det bara att sätta in betalkortet så är det klar. Kvitto får vi på dom flesta ställen.

På nästa alla betalstationer har vi inte kunnat välja om vi skulle ta biljett uppe eller nere, den kommer där uppe oavsett vad vi vill.

Detta är vad vi har varit med om.

Hej Hasse & Eva
Long time no see!
Hoppas allt e bra med er.
Det var bra att få veta att just SEB Master Card funkar för er och jag vet ju att ni har rest en del genom åren, om man nu säger så.

För en timme sedan åkte jag in i en fransk vägtullstation för att erhålla en biljett.
Jag tog mig nu tid att kolla det jag lärt mig här idag.
Först och främst så finns det en fotocell ca 4 meter innan vägtullsautomaten.
Denna fotocell var skulle jag uppskatta mellan 180 cm – 200 cm över vägbanan (min bil mäter 3,35 över vägbanan är 9 meter lång och väger 5 500 kg).
Av det skälet spottade automaten per automatik ut biljetten i det övre facket.
Jag tog då och tryckte på knappen till vänster vid det nedre facket.
Då åkte biljetten i det övre facket tillbaka in i maskinen.
Samtidigt kom en ny biljett ut i det nedre facket.

När jag för en liten stund sedan kom till stationen för att betala, så efter att ha satt i min biljett så sa maskinen att jag skulle betala enligt klass 3 ( tror det var typ 40 euro).
Maskinen sa "Payment refused"
Jag ringde då på den interna telefonen och jag drog min gamla vanliga klagoremsa vilket slutade med att de låtsades inte kunna någon engelska över huvud taget efter en stund.
Då sa jag:
Om jag skall betala kontant måste jag be att få betala enligt klass 2.
Hann nästan inte avsluta min begäran förrän de plötsligt både talade engelska igen samt omedelbart sänkte ner klassen till klass 2 som kostade 19,90 euro

Ovanpå detta ett litet tips:
Dieseln på mackarna utmed betalvägarna är MINST 2 kr dyrare per liter.
Efter ett tips jag läste någonstans för ett par dagar sedan så har jag kollat detta vilket alltså stämmer.
Så ska ni tanka, - göt då det där det inte är betalväg.

Hoppas vi ses snart igen!
Sköt om er
/Thomas.
 
Toppen