2013-10-30 berättade jag här på Husbilsklubbens forum under rubriken http://www.husbilsklubben.se/forums/t73931-3/ om vilka problem jag erfor från betalstationerna vid vägtullarna i Frankrike, Spanien och Portugal, vilka Swedbank efter utredning skulle ha fixat.
Just nu 2015-04-20 dvs. 2 år senare så håller jag på att köra hem husbilen från Portugal till Sverige. Resan går alltså på Portugals, Spaniens och Frankrikes betalvägar.
Har retat mig på att det kommit att bli rätt vanligt med att handlare så som tex Mc Donalds, Apotek och vissa större matvarukedjor ej längre tar Swedbank Master Card i Portugal, däremot tar de Portugisiskt utfärdade Master Cards.
Jag kontaktade därför Swedbank och klagade på detta, som naturligtvis (som de envist påstod) ej kände till företeelsen. I förrgår tror jag det var blev jag uppringd av samma handläggare (Gunilla Pettersson) som Swedbank anlitat och som fixade så att Swedbank Master Card korten skulle fungera i Portugals, Spaniens och Frankrikes vägtullstationer. Gunilla hade nu tydligen fått i uppdrag att undersöka varför mitt Swedbank kort ej fungerar på bl.a. McDonalds, Apoteket och en matvaruaffär i Portugal. Jag hade tidigare givit Swedbank kvitton med alla erforderliga uppgifter som krävs för att Swedbank på ett effektivt sätt bör kunna genomföra utredningen.
När Gunilla nu ringde upp mig förklarade jag för henne att jag satt i bilen och var på väg hem till Sverige. Meddelade henne att det nu inte var några problem med vägtullstationerna vare sig i Portugal eller Spanien, - de hade t.o.m. installerat nya fina kortläsarmaskiner. Men i Frankrike var det fortfarande bara på sin höjd 1 av 4 betalstationer som accepterade mitt Swedbank Master Card. Franska vägtullstationerna lämnar inte ens ut något kvitto på nekad kort transaktion, ej heller kontant betald vägtullavgift. Så var det på flera ställen. Å någon engelska har de fortfarande inte lärt sig … (Va f.. lär dom sig i skolan i Frankrike?). Gunilla förklarade då att fransmännen är lite ”besvärliga” att ha att göra med. Gunilla ville veta exakt i detalj vad som händer när jag stoppar i kortet, dvs före under och efter besöket. Hon ville veta om jag fick någon lapp där det framgår att transaktionen nekades, osv, tusen frågor kring detta blev det. Gunilla förklarade för mig att det är svårt för Swedbank att bevisa att de nekar just Swedbank Master Card.
2 separata video snuttar från 2 olika vägtullstationer
Efter en stund slog det mig att jag ju för sjutton har en video kamerafunktion i min Iphone. De sövande betalvägarna ”möjliggjorde” att jag kunde leta rätt på och lära mig videokamerafunktionen ...
Vid den första vägtullstationen (vars hela besök jag alltså filmade med min Iphone), efter diverse protester och utan att själv ha begärt det så sänkte vägtullstationen priset för den ca 12 mil långa sträckan från 40 euro till 25 euro, detta i hopp om att (som jag uppfattade det) jag då skulle sluta krångla och betala kontant. Jag stod på mig en stund ytterligare vilket resulterade i att handläggaren till slut låtsades att inte kunna tala engelska över huvud taget. Vände mig om och noterade att jag orsakat en bilkö som slutade i Borlänge. Pröjsade därför kontant och åkte iväg till nästa vägtull station.
Detta är vad jag misstänkt från dag 1
Vid nästa vägtullstation som alltså också videofilmades uppstod samma procedur. Den här killen kunde dock tala engelska vilket medförde att jag kunde ”tvinga” ur honom konkreta svar. Summa summarum: Kassören förklarade uttryckligen för mig att de ej accepterar svenska Master Card därför deras bank inte har något avtal med våra svenska banker. Av det skälet så nekas mitt kort emedan Franska Master Card accepteras. Jag fick även med lite annat godis på videon så som tex att jag sa till honom att jag inte ville betala ”Klass 3” utan att jag ville bara betala för ”Klass 2” vilket jag betalat på de tidigare stationerna (detta var en liten vit lögn dock) varpå kassören genast sänkte priset från ”Klass 3” till ”Klass 2” vilket är en väsentlig prisskillnad. Hur stor prisskillnaden är kommer jag inte ihåg men uppgiften finns naturligtvis också med på videon. Eller är deras maskiner felprogrammerade med flit? alltså mätmetoden som styr över vilken klass som skall gälla för det passerade fordonet. Hela franska betalvägtullssystemet luktar i sig på punkt efter punkt, så illa att Svartenbrandt framstår som en Scout, men detta är ett annat problem.
Inte nog med att våra cyniska slappa och ultra fräcka banker slutat att hantera pengar alltså kontanter, med motiveringen att vi istället skall använda våra kort, så har de dessutom varit så jä…la slappa, mesiga och odugliga med att förhandla med Master Card då att de struntat i denna följaktiga trend som sprider sig som en svårsläckt löpeld över hela Europa. Jag är så TRÖTT på våra skamlösa svenska banker. Detta är precis vad jag efter min resa år 2013 misstänkte. Svenska bankerna skiter uppenbarligen fullständigt i det här.
Det återstår nu att se vad Gunilla kan åstadkomma med materialet som jag ämnar lämna över till henne när jag maj 1 kommer hem. Nu har hon ju verkligen på fötterna, - det vill jag ju lova, videon är klockren. I ljuset av vad Gunilla åstadkom sist finns det ju anledning att vara förhoppningsfull, trots att vi har att göra med fransmän och inte minst, svenska banker.
/Thomas Ek
Just nu 2015-04-20 dvs. 2 år senare så håller jag på att köra hem husbilen från Portugal till Sverige. Resan går alltså på Portugals, Spaniens och Frankrikes betalvägar.
Har retat mig på att det kommit att bli rätt vanligt med att handlare så som tex Mc Donalds, Apotek och vissa större matvarukedjor ej längre tar Swedbank Master Card i Portugal, däremot tar de Portugisiskt utfärdade Master Cards.
Jag kontaktade därför Swedbank och klagade på detta, som naturligtvis (som de envist påstod) ej kände till företeelsen. I förrgår tror jag det var blev jag uppringd av samma handläggare (Gunilla Pettersson) som Swedbank anlitat och som fixade så att Swedbank Master Card korten skulle fungera i Portugals, Spaniens och Frankrikes vägtullstationer. Gunilla hade nu tydligen fått i uppdrag att undersöka varför mitt Swedbank kort ej fungerar på bl.a. McDonalds, Apoteket och en matvaruaffär i Portugal. Jag hade tidigare givit Swedbank kvitton med alla erforderliga uppgifter som krävs för att Swedbank på ett effektivt sätt bör kunna genomföra utredningen.
När Gunilla nu ringde upp mig förklarade jag för henne att jag satt i bilen och var på väg hem till Sverige. Meddelade henne att det nu inte var några problem med vägtullstationerna vare sig i Portugal eller Spanien, - de hade t.o.m. installerat nya fina kortläsarmaskiner. Men i Frankrike var det fortfarande bara på sin höjd 1 av 4 betalstationer som accepterade mitt Swedbank Master Card. Franska vägtullstationerna lämnar inte ens ut något kvitto på nekad kort transaktion, ej heller kontant betald vägtullavgift. Så var det på flera ställen. Å någon engelska har de fortfarande inte lärt sig … (Va f.. lär dom sig i skolan i Frankrike?). Gunilla förklarade då att fransmännen är lite ”besvärliga” att ha att göra med. Gunilla ville veta exakt i detalj vad som händer när jag stoppar i kortet, dvs före under och efter besöket. Hon ville veta om jag fick någon lapp där det framgår att transaktionen nekades, osv, tusen frågor kring detta blev det. Gunilla förklarade för mig att det är svårt för Swedbank att bevisa att de nekar just Swedbank Master Card.
2 separata video snuttar från 2 olika vägtullstationer
Efter en stund slog det mig att jag ju för sjutton har en video kamerafunktion i min Iphone. De sövande betalvägarna ”möjliggjorde” att jag kunde leta rätt på och lära mig videokamerafunktionen ...
Vid den första vägtullstationen (vars hela besök jag alltså filmade med min Iphone), efter diverse protester och utan att själv ha begärt det så sänkte vägtullstationen priset för den ca 12 mil långa sträckan från 40 euro till 25 euro, detta i hopp om att (som jag uppfattade det) jag då skulle sluta krångla och betala kontant. Jag stod på mig en stund ytterligare vilket resulterade i att handläggaren till slut låtsades att inte kunna tala engelska över huvud taget. Vände mig om och noterade att jag orsakat en bilkö som slutade i Borlänge. Pröjsade därför kontant och åkte iväg till nästa vägtull station.
Detta är vad jag misstänkt från dag 1
Vid nästa vägtullstation som alltså också videofilmades uppstod samma procedur. Den här killen kunde dock tala engelska vilket medförde att jag kunde ”tvinga” ur honom konkreta svar. Summa summarum: Kassören förklarade uttryckligen för mig att de ej accepterar svenska Master Card därför deras bank inte har något avtal med våra svenska banker. Av det skälet så nekas mitt kort emedan Franska Master Card accepteras. Jag fick även med lite annat godis på videon så som tex att jag sa till honom att jag inte ville betala ”Klass 3” utan att jag ville bara betala för ”Klass 2” vilket jag betalat på de tidigare stationerna (detta var en liten vit lögn dock) varpå kassören genast sänkte priset från ”Klass 3” till ”Klass 2” vilket är en väsentlig prisskillnad. Hur stor prisskillnaden är kommer jag inte ihåg men uppgiften finns naturligtvis också med på videon. Eller är deras maskiner felprogrammerade med flit? alltså mätmetoden som styr över vilken klass som skall gälla för det passerade fordonet. Hela franska betalvägtullssystemet luktar i sig på punkt efter punkt, så illa att Svartenbrandt framstår som en Scout, men detta är ett annat problem.
Inte nog med att våra cyniska slappa och ultra fräcka banker slutat att hantera pengar alltså kontanter, med motiveringen att vi istället skall använda våra kort, så har de dessutom varit så jä…la slappa, mesiga och odugliga med att förhandla med Master Card då att de struntat i denna följaktiga trend som sprider sig som en svårsläckt löpeld över hela Europa. Jag är så TRÖTT på våra skamlösa svenska banker. Detta är precis vad jag efter min resa år 2013 misstänkte. Svenska bankerna skiter uppenbarligen fullständigt i det här.
Det återstår nu att se vad Gunilla kan åstadkomma med materialet som jag ämnar lämna över till henne när jag maj 1 kommer hem. Nu har hon ju verkligen på fötterna, - det vill jag ju lova, videon är klockren. I ljuset av vad Gunilla åstadkom sist finns det ju anledning att vara förhoppningsfull, trots att vi har att göra med fransmän och inte minst, svenska banker.
/Thomas Ek