• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Igår anlände jag till Albufeira som ligger i södra Portugal.
Resan gick från Stockholm, Göteborg, Kiel, Normadie i Frankrike, Biarritz, och därefter via Spanien till Albufeira i Portugal.
Vägtullstationerna i Frankrike, Spanien och Portugal uppger att de accepterar MasterCard som betalmedel.
Majoriteten av vägtullstationerna jag passerade i södra Frankrike, Spanien och Portugal vägrade emellertid att ta emot mitt MasterCard eftersom (som de uppgav) kortet är utfärdat av Swedbank i Sverige.

”Yes, we accept MasterCard but YOUR CARD IS NO GOOD sir!
- If you don’t have another card you need to pay in cash - YOUR CARD IS NO GOOD!
- We are not allowed to process your Swedbank MasterCard from Sweden!”

En par vägtullstationer uppgav istället för Swedbank MasterCard;
”We dont accept any MasterCard from Sweden! Only MasterCard from France!”


Jag hade naturligtvis vid alla tillfällen trippel kontrollerat att mitt kort i alla avseenden var felfritt dvs allt från att tillräckliga medel fanns på kontot till att magnetremsan och chippet var felfria. (Alla tänkbara köp både före och efter vägtullstationerna fungerade alltid helt felfritt).
Men då jag stoppade in mitt MasterCard i deras maskin fick jag alltså som regel beskedet ”PAYMENT REFUSED!”
- Då jag bad kassören som oftast vare sig kunde eller ville hantera engelska språket att hämta en maskin som kunde hantera själva chippet på kortet vilket alltså kräver inmatning av min privata kod, så vägrade kassören som regel förstå vad jag påtalade (min engelska är det inget fel på, den är mkt bra), istället SKREK kassören som regel alltid till mig, vid upprepade tillfällen - ”YOUR CARD IS NO GOOD! – YOU NEED TO PAY CASH!”
På min fråga varför så uppgav samtliga vägtullstationerna här ovan samstämmigt att de helt enkelt inte accepterade Swedbank MasterCard.
Förra året genomförde jag i stort sett samma resa och problemen med mitt Swedbank MasterCard var precis desamma även då.

Jag vill veta varför MasterCard år efter år tillåter dessa (statliga?) vägtullstationer att ha en så undermålig maskinpark med innebörd att de inte kan hantera MasterCard från Swedbank Mastercard med chip. Alla andra PRIVATA MasterCard ”acceptors” i hela världen är ju med rätta ÅLAGDA att fortlöpande inneha erfordeligt moderna maskiner annars får de INTE INNEHA MasterCards tillstånd att ta emot MasterCard. Och skulle maskinen ifråga ändå inte fungera så är ju betalningsmottagarehanteraren enligt MasterCards regler skyldig att processa kortet MANUELLT, typ så som kassörskerna på ICA gör ibland då den ordinarie maskinen inte funkar. Är det så att MasterCard och vägtullstationerna fortfarande inte kommit överens om nivån på vägtullstationernas avgift till MasterCard med innebörd att vägtullstationerna endast accepterar mycket små belopp med MasterCard? Allt emedan MasterCard och Swedbank år efter år ser mellan fingrarna här (dvs de skiter i det här problemet) eftersom vägtullstationerna är så betydelsefulla kunder för själva MasterCard.

För ett par dagar sedan var jag i kontakt med Swedbank och vi kom fram till att jag själv skall kontakta MasterCard för att hos dem få en förklaring.

Jag har dock inte hittat någon e-post address till MasterCard som verkar vare sig pålitlig eller ändamålsenlig. Enda e-post adressen jag hittat var till MasterCards press chef frida_almgren@mastercard.com men något svar verkar jag inte få. Av det skälet har jag idag återigen bett Swedbank om en förklaring till varför mitt Swedbank MasterCard inte accepteras i Europa emedan tex Franska MasterCard accepteras.

Husbilar = spetälska
Vägtullsavgifterna för ”stora” husbilar tycks ske på en höft och verkar vara lite av ett lotteri. Min husbil är 9 meter lång och jag skulle tro att jag i vägtullsavgifter betalade minst 500 euro enkel väg emedan en vanlig personbil kanske skulle ha kostat ja säg inte mer än 50 euro. Är detta tacken för att de har kunnat bygga dessa jättefina vägar med våra EU-pengar? Och i Frankrike och Spanien får man ju inte ens längre PARKERA sin husbil någonstans annat än på campingplatser! Inte undra på att ekonomin i dessa länder bara blir värre och värre.

Sista avgiftsbelagda vägetappen igår var mellar Evora och Albufeira (ca 25 mil). Straxt efter det att jag kom till Evora och där tog emot en vägtullsbiljett stannade jag vid en mack och sov eftersom jag dessförinnan kört väldigt många mil. När jag några timmar senare ”checkar ut” i Albufeira tvingas jag till min förvåning betala dubbel avgift pga att min resa mellan Evora och Albufeira tagit mer än 12 timmar i anspråk. Jag upplystes DÅ om att detta framgick på ”in-chekningsbiljetten” jag fick i Evora (givetvis i en färglös och komiskt liten text) , så jag tvingades pröjsa över 100 euro för den där 25 mil långa sträckan!

Vid minst två tillfällen (två olika vägtullstationer) blev jag så förbannad att hela mitt proppskåp var på väg att blåsas ut varpå de först DÅ plockade fram en modern ”chipp-maskin” så jag slutligen fick betala med mitt Swedbank MasterCard.
- Vad f..n är det frågan om här? Jag känner mig dunderlurad! Därtill korkad som låtit mig bli lurad på det här viset. Eller har jag bara blivit en arg gammal gnällig gubbe som inte längre hänger me?

/Thomas Ek
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Nja, jag vet inte om jag håller med dig helt.
Det finns massor av ställplatser i Frankrike. Jag har ett par tusen i navigatorn, de flesta gratis. Det finns även i Spanien, men betydligt mindre antal.
Vi har aldrig haft några problem med Mastercard även om vi sällan åker betalvägar.
Jag tycker det är ett otyg med dessa höga vägtullar.
Att ni har problem kanske har med internationell clearing och Swedbank att göra.
Skaffa ett kredit- eller betalkort från GE Money Bank. Det är gratis, och eftersom General Electric är världens största företag så borde det borga för soliditet.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej
Jag har hört&läst detta innan , Då det är aktuellt för ossnär vi åker söderut i Okt så mailade jag Swedbank.
Blev uppringd av Swedbank i Kungsbacka där hon sa att det ska inte vara några problem alls.
Jag fick mastercard istället för visa på mitt nya kort. Kanske dags att byta bank då.
Är det flera på Hbk som har haft problem? Kan det vara så att om man har nån typ av kredit så är det försvårande? Borde inte vara så.. men ?
Gun
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Har hört om dom här problemen med Swedbanks kort. Inte råkat ut för något själv eftersom jag fortfarande har Swedbank Visa. Blir väl byte när kortet går ut antar jag.

För att gardera mig har jag ett OKQ8 Visa och har ansökt om ett Visa på mitt Volvokort. Vet inte om det är fel men det känns bättre att lämna fram ett fakturakort än bankkortet. Kan ha fel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Vi använder endast kreditkortet när vi betalar. Inga problem.
Betalkortet använder vi endast när vi tar ut pengar i bankomaten. Ingen växlingsavgift och gällande dagskurs. 12 fria uttag/år.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Regner med at Vägtullen ikke har direkte avtale med MasterCard, men med et clearingselskap som også leverer kortutstyret. Den gangen sperrene ble satt opp var det ikke chip på kortene, så det ble med magnetstripeleseren.

Magnetstripene skal bort grunnet for mye svindel, det tar 2 sekunder å ta en kopi av alle 3 spor på magnetstripe med utstyr som en kan ha i lommen eller klebe på en betalenhet på en mack, har en og satt opp et lite kamera så er det fritt fram å skrive på et blankt kort og bruke pinkoden fra videosnutten.

Chippen kan ikke leses direkte, den validerer selv pin og gir tilbake et kodet svar som terminalen delvis kan akseptere lokalt og sende til sentralen for full verifisering og godkjenning av beløp. Lokal verifikasjon kan endast benyttast for helt små beløp, husker ikke nå om det er €50 som er grensen i dag eller om den er justert nedover.

Regner med at Swebank Mastercard er av de nye uten innhold på magnetstripen eller helt uten magnetstripe.

Prisen på franske motorveier for husbiler er høy, men din bil er ikke i dyreste klasse. Dyreste klasse for husbiler er for de med 3 akslinger og høyde over 3m - de skal betale samme takst som for maksimale vogntog.
Store 2 akslede hører til klasse 3 - den nest dyreste - litt over halve prisen av dyreste :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Regner med at Vägtullen ikke har direkte avtale med MasterCard, men med et clearingselskap som også leverer kortutstyret. Den gangen sperrene ble satt opp var det ikke chip på kortene, så det ble med magnetstripeleseren.

Magnetstripene skal bort grunnet for mye svindel, det tar 2 sekunder å ta en kopi av alle 3 spor på magnetstripe med utstyr som en kan ha i lommen eller klebe på en betalenhet på en mack, har en og satt opp et lite kamera så er det fritt fram å skrive på et blankt kort og bruke pinkoden fra videosnutten.

Det tar ikke mer enn noen minutter fra kortet er benyttet på en betalenhet med skimmer til klonen er benyttet i en bankomat i et land hvor magnetstripen fortsatt fungerer i slike.

Jeg er helt enig med MasterCard og Visa som nå hovedsaklig sender ut nye kort uten aktiv magnetstripe.

Chippen kan ikke leses direkte, den validerer selv pin og gir tilbake et kodet svar som terminalen delvis kan akseptere lokalt og sende til sentralen for full verifisering og godkjenning av beløp. Lokal verifikasjon kan endast benyttast for helt små beløp, husker ikke nå om det er €50 som er grensen i dag eller om den er justert nedover.

Regner med at Swebank Mastercard er av de nye uten innhold på magnetstripen eller helt uten magnetstripe.

Prisen på franske motorveier for husbiler er høy, men din bil er ikke i dyreste klasse. Dyreste klasse for husbiler er for de med 3 akslinger og høyde over 3m - de skal betale samme takst som for maksimale vogntog.
Store 2 akslede hører til klasse 3 - den nest dyreste - litt over halve prisen av dyreste :rolleyes:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Ett litet tillägg till Knuts svar.

När det gäller vägtullarna i Frankrike är det extremt dyrt för oss som kör husbilar med tre axlar eftersom vi skall betala prisklass 4. Samma prisklass som de längsta långtradarna med släpp och de allra största bussarna.

Vi har dock kommit på att i de fall man kör till manuell betalning och betalar kontant har vi oftast betalat prisklass 2 och någon gång prisklass 3, men aldrig prisklass 4.

Däremot när man betalar med kort, blir det alltid enligt prislistan och därför prisklass 4. Över 3 meter på höjden och tre axlar.

Problem med våra Master Card, både spanskt och svenskt, har vi aldrig haft så det är nog ett Swedbankproblem och inte Master Card.
 
F

F.d. 25226

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Har också hört om problem med mastercard men på hemmaplan. Har framfört detta till Orust Sparbank men då fick jag ett nytt kort och sedan inga problem här hemma.
Men nu åker jag söderut i slutet av oktober för första gången via Frankrike.
Hur gör man för att undvika betalvägar där?
Var kan man få uppgifter om dessa?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Wizard!
Jag har också flera tusen ställplatser i navigatorn.
Men vem är det som har har sagt att det inte finns några ställplatser i Frankrike och Spanien?
Problemet handlar om betalvägarna i Frankrike, Spanien och Portugal som du undviker. Alltså inte din lokala korvmack.
Till slut; Kredit eller betalkort från GE Money Bank är icke gratis som du uppger.

Knut!
Hur mycket dyrare är då den kostsammaste husbilsklassen? Vet du det?
(Min bil är 3,35 hög)

Los Suecos!
Tack för värdefull och användbar information vilka bekräftar min tro på att alltid välja manuell betalning samt i alla lägen alltid vara ansträngt överdrivet artig & vänlig. Men att få dem att acceptera Swedbank MasterCard, det är en annan femma.

Gun & Ronny!
Stå på er!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Traded, du får nog läsa igenom ditt första inlägg.
Citat: "Och i Frankrike och Spanien får man ju inte ens längre PARKERA sin husbil någonstans annat än på campingplatser!"

GE Moneybanks kredit- och betalkort är visst avgiftsfria. Jag har haft dessa i flera år och aldrig betalt något.
Om du inte tror mig så kan du kanske tro på deras hemsida.
MasterCard med eller utan kredit - GE Money Bank
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Wizard!
Okay Wizard, tror inte vi kommer längre än så här.
Tack för ditt inlägg.
Mvh
/Thomas
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

varför åka betalväg? Kom hem för några dagar sedan efter en resa till Spanien. Har inte betalat en enda krona i vägavgifter, det finns bra vägar som är gratis och gratis är gott.

MVH

Stig
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Vi har gjort det enkelt, njutbbart och billigt för oss. Dessutom kan vi köra överallt, parkera överallt och övernatta nästan var som helst.

Förutsättningar:

- 6 meters bil
- registrerad under 3,5 ton
- GE-Moneybanks MasterCard och Eurokonto i svensk bank med kort
- Så lite betalvägar som möjligt
- Mycket tid
- Lite språkkunskaper
- Positiv o glad sinnelag

:) jyrki
 
F

F.d. 25226

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

stig a hur gör ni för att inte hamna på en betalväg. Finns det kartor som visar på dem ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Vi har gjort det enkelt, njutbbart och billigt för oss. Dessutom kan vi köra överallt, parkera överallt och övernatta nästan var som helst.

Förutsättningar:

- 6 meters bil
- registrerad under 3,5 ton
- GE-Moneybanks MasterCard och Eurokonto i svensk bank med kort
- Så lite betalvägar som möjligt
- Mycket tid
- Lite språkkunskaper
- Positiv o glad sinnelag

:) jyrki

Välkommen till plåtisgänget :):):)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Välkommen till plåtisgänget :):):)

Inte riktig plåtis, nästan, men högre och bredare. Kanske blir en nästa gång. Nu har vi en Carthago integrerad Chic C3,8 utan nersänkbar framsäng, men stor tvärställt dubbelsäng bak. 235 cm bred.

En mycket bra och smidig bil. Saknar dock plåtisens bredd som gör bilen ännu smidigare (men samtidigt mycket trängre inne).

Nu har även Carthago kommit med plåtisar och samma bil som vår men 212 cm bred. Intressant. De mindre bilarna säljer bättre och bättre.

hälsning jyrki
 

KEBONO

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
13072
Medlemskap
2024
Sv: Vägtullstationer tar inte emot Swedbank MasterCard

Hej
Vi är just nu i Spanien och har kört hit via betalvägar i Frankrike och Spanien.
Swedbanks mastercard betalkort fungerade inte och GE Money banks mastercard med kredit fungerade på de två första stationer efter Mulhaus i Frankrike men sedan var det stopp även för detta kort, så det blev till att betala kontant resten av vägen.
Hälsningar Kenth
 
Toppen