• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägtullar

F

F.d. 50195

Guest
Jag var i Stockholm för ett tag sen och jag måste säga att det såg ut som om trafiken i stan totalt brutit ihop, sanslösa köer och bilar över allt, märkligt med tanke på att stan har vägtullar och syftet med det är väl att minska trafiken och det var väl det som hände i starten men nu verkar det vara tillbaka och dessutom värre än någonsin.
Tycker att avgiften ska höjas kraftigt, typ 200kr/dag tycker jag borde vara rimligt och skulle helt säkert minska trafiken i vår allas huvudstad.
Jag brukar parkera utanför stan och åka kommunat in till stan och det fungerar fint.

Mvh

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Vägtullar

Är du politiker:quest:

Dom utrycker sig också så att med avgifter minskar trafiken. Herregud vilket snack.

Det är ju pengarna dom vill åt och dom lyckas igen lura folk att det va för miljön.

Svaret är enkelt: Det finns för många tjänstebilar. Ta bort dom så alla får betala avgiften ur egen ficka så minskar trafiken iallafall något.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Stockholm är den enda europeiska stad tillsammans med Albaniens huvudstad Tirana, som inte har förbifart runt staden. att leda E4/E20 rakt igenom stan är totalt huvudlöst.
Hade man satt igång det s.k. Dennispaketet för flera år sen, hade det nog sett annorlunda ut idag. Ska ibland ta mej från norra Stockholm till södra delen på morgonen vilket är mycket påfrestande. Undrar hur man tänker miljömässigt när det är kö varje morgon och bilarna står och tuggar på tomgång istället för att bygga en förbifart?

F

F.d. 50195

Guest

batju det finns planer, har jag för mej, att bygga en södra kringled över Ekerö, det vore bra så man slipper komma in i "fjollträsk"

mvh

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Planeringen är klar.

E4:an dyker ner vid Häggviksrondellen. Stora ombyggnader pågår vid Kymlingelänken där den går mot Tensta.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Visserligen finns det inte tull i GBG ännu men ska komma. Lika illa där med förbifart. Alla ska genom Tingstadstunneln och det står still därmed.

Varför ska jag om jag kommer söderifrån trängas med lokaltrafik från Hisingen när jag skall vidare uppåt Strömstad? Blåser det så Älvsborgbron är avstängd är det ännu värre, tvärstopp överallt.

Förbifart från Kungsbacka öster om stan med anslutning till E6 vid Kungälv. Enda av- och påfart vid E 20 korsande. Och absolut ingen lokaltrafik på den.

Varför tittar man inte på till exempel förbifarter i mycket större städer i Tyskland när det planeras.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jobbar:msn_laugh:

Sen åker man till Uppsala och gottar sig. Har praktiserat det i 30år. Fungerar utmärkt.

Uppsala är en fin stad. Den kan jag rekommendera. Men det bästa av allt är att kringleden blir en betalväg så vi fattiga Stockholmare får ta del av välståndet som övriga landet åtnjuter.:wink:

/Bosse

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vad har man i Stockholm att göra?

Det säger vi också:msn_wink:

Vi var där med HB för några år sedan. Ställplatsen var så smutsig och dyrt, den dyraste vi har varit på.

Och så skulle man betala innan man åker därifrån. I alla falll betalade vi innan vi åkte ut för vi hade ingen lust att ställa bilen utanför och sedan leta upp en 7 eleven för att kunna betala.

Efter några veckor fick vi besked att vi hade några kronor tillgodo. Då skulle dom skicka en postavi som kostar 40 kr. att lösa in.........

framsidan

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Visserligen finns det inte tull i GBG ännu men ska komma. Lika illa där med förbifart. Alla ska genom Tingstadstunneln och det står still därmed.

Varför ska jag om jag kommer söderifrån trängas med lokaltrafik från Hisingen när jag skall vidare uppåt Strömstad? Blåser det så Älvsborgbron är avstängd är det ännu värre, tvärstopp överallt.

Kör du bil i Göteborg??? Arma människa jag lider med dig.

/Bosse

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Måste säga att Malmö är ett föredöme jämfört med Stockholm och Göteborg.
Här finns det en inre och yttre ringväg, så att genomfartstrafik slipper in i stan.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Måste säga att Malmö är ett föredöme jämfört med Stockholm och Göteborg.
Här finns det en inre och yttre ringväg, så att genomfartstrafik slipper in i stan.
.

Det låter bra!

Jag tar helst den yttre ringen. För jag vågar inte stanna där för länge. Går det att passera utan skyddsväst? :quest:

/Bosse

F

F.d. 52943

Guest

Bodde i Landvetter och parkerade i Nordstan under de år man byggde ut E6 från 2+2 filer till 3+3 filer mellan Kallebäck och Olskroksmotet. Kaos var bara förnamnet. Det tog 15-20 minuter varje morgon och kväll att ta sig de få 100 metrarna mellan Gasklockan och Ullevimotet.

Om man körde riktigt "fult" kunde man på eftermiddagen spara minst 10 min genom att köra längst till vänster mot 45:an och sedan tvära över alla filerna ner mot E6 de sista 50 metrarna innan delningen efter gasklockan. Likandant på morgnarna - vänsterfil mot Stockholm ända ner till delningen strax före Tingstadtunneln, vänsterfil mot Hisingen och till slut byta 4 filer åt höger de sista 50 metrarna.

Det gällde att sikta framför någon ny fin bil så att man kunde vara rimligt säker på att dom skulle bromsa - och det gjorde dom.

Fast man blev ju inte direkt populär bland sina medtrafikanter om jag säger så alltså. Fick stå ut med en hel del blinkningar, tutande och "fingrar"...........
Ibland kändes de 10 minutrarna dock värt priset - inte allttid........:msn_embarrassed::msn_embarrassed::msn_embarrassed:

Men visst - vi saknar INTE trafiken i Göteborg numera sedan vi flyttat till Skåne.

Toppen