Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nja... För att beskattas efter de gamla reglerna måste nog bilen vara registrerad i Sverige senast 2010.
Om jag förstått saken rätt så är det PB2, lätt lastbil mm registrerade i Sverige fr.o.m. 2011 som får skatt baserat på Co2. I så fall drabbar det också en äldre bil som registreras i Sverige efter samma datum, eller..?
/ TommyQ
Tack för det, jag vill inte gnälla, klarar mig faktiskt rätt bra för egen del, men;Får man ha en avvikande åsikt i det här sällskapet utan att bli idiotförklarad, jag chansar?
Jag kan inte vara den enda som tycker att höjningen är helt okej,
+ 600kr för mig, en stor tung (totalvikt 2800kg->>>) husbil oavsett avgasreningsteknik kommer släppa ut mer koldioxid än en liten Hyundai i20, och ska då ha en högre fordonsskatt.
Omställning mot en miljövänligare vagnpark kan väl ändå ingen vara emot? Och partikelfilter är ju bra, det löser delvis en av Dieselnsbaksidor men det påverkar inte koldioxidutsläppet i någon positiv riktning.
Den lilla 600-hundringen (halvtank) tar jag lätt igen på inkomstskatten, krogmomsen, osv.
Nu kan ni fortsätta...
Det ökande pengabehovet beror väl till stor del på en alltmer krävande befolkning, som förväntar sig att samhället skall fixa allt?
Nja bakgrund, orsak och konsekvenser kan nog delvis diskutteras, t.ex;Bilskatterna är jämfört med Danmark och Norge låga i här och det får vi väl tacka den svenska bilindustrin för som iochmed detta fått en dold fördel då dom tillverkat stora och dyra bilar.
.... gjort bort sig när man på 90-talet först höjde skatten för mycket så pensionärerna var tvungna att flytta från hus och hem och sedan lovade Göran Persson att det inte skulle bli någon statlig fastighetsskatt.
Nja bakgrund, orsak och konsekvenser kan nog delvis diskutteras, t.ex;
¤ betr pensionärerna infördes på 90-talet en skattebegränsning map bla att pensionärer skulle kunna bo kvar, ingen skulle betala mer i villaskatt än max 4% av sin bruttoinkomst (i förekommande fall pension). Detta var faktiskt för många mindre bemedlade (ex pensionärer) bättre än vad det är i dag (Därmed ska naturligtvis även i dag den med lägst inkomst äga huset helt ensam ... !)
Vad är dygnsskatt?
Är det inte väldigt mycket politik i den här tråden så vet inte jag var gränsen ska dras