• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hur stort fel personen nu är gjorde, hade jag valt att släppa förbi honom genom att köra ut i vägrenen, hur hade du känt för de andra om de krockat?

Hur hade det gått för dig om de krockat?

Så tycker jag, jag förutsätter att du hade koll och såg bilen i backspegeln.


Det var nog så att den bilen måste kommit i bra hög fart för jag såg honom inte alls i backspegeln innan han körde om och jag tittar titt som tätt i backspegeln .
Som jag skrev låg jag i 90 enligt GPSen och hans fart borde legat i 120-130 men såg även längre fram i filmen att han gjorde en omkörning precis innan ett backkrön.
Om jag då sett honom precis innan och hade väjt ut på vägrenen som var blöt,skitig och luft temperatur på ca 2* och vi hade fått kast och krockat , tror du att han hade då stannat och plåstrat om oss ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det var nog så att den bilen måste kommit i bra hög fart för jag såg honom inte alls i backspegeln innan han körde om och jag tittar titt som tätt i backspegeln .
Som jag skrev låg jag i 90 enligt GPSen och hans fart borde legat i 120-130 men såg även längre fram i filmen att han gjorde en omkörning precis innan ett backkrön.
Om jag då sett honom precis innan och hade väjt ut på vägrenen som var blöt,skitig och luft temperatur på ca 2* och vi hade fått kast och krockat , tror du att han hade då stannat och plåstrat om oss ?

Om han hade frontalkrockar p.gr.av att du inte flyttat på dig, hade du stannat och plåstrat om honom? Nu behövdes ju inte din medverkan, men om?
//Åke
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om jag förstår rätt bengt Åke så skulle du inte åkt den vägen:mad:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om han hade frontalkrockar p.gr.av att du inte flyttat på dig, hade du stannat och plåstrat om honom? Nu behövdes ju inte din medverkan, men om?
//Åke


Som jag skrev så tittar jag enligt mej ofta i bakspeglarna och ligger jag i 90 km/h enligt GPS och en bilist kör så pass fort så den dyker upp emellan dom gångerna jag tittar och det kan även hända att han bromsade in rejält innan omkörningen och uppskattningsvis ligger denne redan under omkörningen i 120-130 km/h .
Om han hade frontalkrockat så hade nog även vi blivit inblandade och om vi inte hade det så hade vi givetvis stannat .

Det finns även en hel del fartkameror på vägsträckan .

Jag kan ju iofs ringa och fråga honom hur han tänkte .
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Om han hade frontalkrockar p.gr.av att du inte flyttat på dig, hade du stannat och plåstrat om honom? Nu behövdes ju inte din medverkan, men om?
//Åke

Hade han frontalkrockat hade det bara bevisat att Darwin hade rätt. Hur kan hans eget idiotbeslut att göra en omkörning där på något sätt bli Bengt-Åkes fel?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Hade han frontalkrockat hade det bara bevisat att Darwin hade rätt. Hur kan hans eget idiotbeslut att göra en omkörning där på något sätt bli Bengt-Åkes fel?

Inte Bengt-Åkes fel men kanske hans död om han inte flyttar på sig.
Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Den här tråden börjar bli väl makaber nu! Alla här vet att skulle läget bli kritiskt så hade alla gjort allt de kunnat för att undvika en olycka, vems felet än skulle vara! Det sitter i ryggmärgen hos de flesta!

Jappe
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det är trådar av den här typen, alltså som spårar ur och mer eller mindre med personangrepp som gör mig fundersam och jag ska betala hundralappen för nästa år

Med vänlig hälsning,

Stig
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det finns alltid en grupp människor som vet och kan allt. Oftast är dom flesta begåvade med sunt förnuft och medverkar till flexibilitet i trafiken med omtanke om alla trafikanters säkerhet. Olika åsikter förekommer alltid, därför tar jag till mej det som är relevant för mig, allt annat skippar jag.
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag blir rädd när jag läser denna tråd.
Så många som hävdar olika rättigheter som inte finns, kräver straff åt höger och vänster, vad andra ska göra för jag tänker inte osv. osv osv.

Det finns regler för hur man ska bete sig när man blir omkörd och dessa regler gäller även för en massa självutnämnda "folkpoliser".'

Men som någon sa i ett inlägg vad är viktigast i denna situation??? Att hävda en inbillad rättighet, eller att undvika en svår olycka?

Så skärpning! det gäller både när vi körom samt när vi blir omkörda.

Användande av vägrenen för att underlätta omkörning.
Håll till höger (om vägrenen är fri kan du köra ut på den för att underlätta).
Öka inte farten (sänk farten om det behövs).
Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.
Källa Omkörning & omkörningsförbud – körkortsteori

// Fredrik

P.s Ja. jag tycker också att omkörningen var korkad och livsfarlig osv. och jag är väldigt glad för att det inte hände något denna gång... Så tolka nu inte mitt inlägg till att jag tycker att omkörningen var OK för det är den absolut INTE.
Men på detta forum finns det tyvärr många som är "proffs" på att misstolka det mesta...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Som jag skrev anser jag att jag tittar ofta i backspeglarna men den dök upp som blixt från klar himmel och givetvis använder jag vägrenen då det finns möjlighet men jag vill inte utsätta oss för fara.
Men som denne dök upp väldigt fort.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Den här tråden blev tyvärr ett trist exempel på vad som händer om man framför åsikter i någon fråga under markisen. Som tur är finns det också trevligare trådar om teknik och resor vilket gör att man ändå stannar kvar men att framföra åsikter i något ämne under markisen skall man tydligen inte spilla tid på. Det vimlar av fundamentalister och sådana
orkar jag inte med.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Att ta del av åsikter är ofta berikande, men sällan eller aldrig då de kombineras med smutskastning av andras. Sakligt argumentationsrikt debattklimat är att föredra.

Om man tex har olika åsikter kring huruvida det vid ett visst tillfälle är olämpligt med vägrenskörning... kan man framföra det på ett hövligt sätt... t.ex med... "Jag delar inte din åsikt och skälet till det är....... ".

Hövlighet inbjuder dessutom till fortsatt saklig diskussion.

Att skriva "hur dum får man vara...." är på något sätt detsamma som slutdiskuterat...., eller vad tycker du?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Det Bengt-Åke här råkade ut för är ju vanligt förekommande & om man råkar ut för detta så får man göra sitt bästa för att mildra situationen. Det jag däremot tycker är intressant är hur personer som den omkörande har det ställt uppe i kontoret. De flesta som kör på detta sätt har nog dessvärre detta körsätt. Om en olycka inträffar är det störst risk att han själv drabbas. Om han inte dör på direkten så får han i alla fall väldigt ont innan hjälp är på plats. Troligtvis tänker han inte i dom banorna. Inte heller tänker han på att det kan drabba andra. Men, det kan ju finnas en "förmildrande" orsaker till hans vilda framfart som man inte känner till. Vad lagen säger & hur man själv gör är inte lätt att säga om man själv råkar i en situation där man måste fram snabbt t.ex till sjukhus med en nära anhörig som svävar i livsfara. Att i den situationen hålla hastighetsbegränsningar eller vänta på ett lämpligt tillfälle att göra en omkörning tror jag inte många lever upp till.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Som jag tidigare skrivit tycker jag denna tråd är litet trist så litet nytt bränsle på brasan som inte diskuterats är ju om det är ok att kameraövervaka sina medtrafikanter ute på allmänna vägar. Jag tycker själv att det inte är så farligt men det finns ju lagar i ämnet.
Konstigt att inget för upp detta i debatten när så många "lagkloka" redan visat sin stora kunskap. Är det ok att filma sina medtrafikanter och lägga ut deras tokigheter på nätet kan man undra Jag har själv funderat på att skaffa en kamera men tusan vet om det är lagligt. Här kommer litet klipp ur SFS i ämnet.

Kameraövervakningslag (SFS 2013:460):

2 § Övervakningskamror:
TV-kameror, andra optisk-elektroniska
instrument och därmed jämförbara utrustningar
som är uppsatta så att de, utan att
manövreras på platsen, kan användas för
personövervakning samt separata tekniska
anordningar för avlyssning eller
upptagning av ljud vilka i samband med
användning av sådan utrustning används
för personövervakning.

8 § Tillstånd till kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera
ska få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde.
Tillstånd behövs dock inte i fall som avses i 10–15 §§. Kameraövervakning
som avses i 12–15 §§ är tillåten efter anmälan.

22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får
bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt till övervakningen.
Den övervakade har rätt att när som helst återkalla samtycket. Ytterligare
övervakning av honom eller henne får därefter inte ske.

23 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får
bedrivas utan samtycke om
1. övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra
olyckor eller andra berättigade ändamål, och
2. övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte
bli övervakad, med särskilt beaktande av hur övervakningen ska utföras, om
teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används
och vilket område som ska övervakas.

24 § Den som bedriver kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte
har tillträde ska se till att
1. övervakningen sker endast för särskilda och berättigade ändamål,
2. ändamålen med övervakningen dokumenteras, och
3. övervakningen inte sker i större omfattning än vad som behövs för att
tillgodose ändamålen med övervakningen.

25 § Upplysning om kameraövervakning ska lämnas genom tydlig skyltning
eller på något annat verksamt sätt. Upplysning ska också lämnas om vem
som bedriver övervakningen om detta inte framgår av förhållandena på platsen.
Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen ska särskild upplysning
lämnas om detta.


26 § Den som bedriver kameraövervakning ska lämna upplysning om ändamålen
med övervakningen, om den övervakade eller den som kan komma att
bli övervakad begär det

:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Intressant fråga Bestliner,

Här kommer ett inlägg på din fråga

Bilfrågan: Lagligt med kamera i bil? | Vi Bilägare

och ett annat

Litauiskt åkeri filmar olagligt från hytten - Transportarbetaren


Frågan verkar inte vara helt klarlagd och utredd ännu. Kanske det behövs en prejudicerande dom..... om nu inte sådan redan finns?

Det skulle nog vara bra att veta hur landet ligger. Undrar vad man får för straff om man skulle bli fälld. Dagsböter eller vilkorlig dom troligen men inget av de alternativen låter ju så kul. Kanske bäst att vänta med kameraköp:) Det gäller ju också att själv köra möstergillt så att en ev fortkörning inte hamnar i händerna på frarbror blå. Det finns ett fall med en tokig mc förare i england som hade en videokamera på sin mc. Han flaggades av polisen som tittade på filmen han just tagit. Det blev att krypa in i sex månader då han kört mycket fort inne i ett bostadsområde. Ibland är gud bra rättvis ändå:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

Jag var ett tag inne på kameraköp och följde med intresse de trådar där erfarenheter utbyttes. Jag kom dock fram till att det i mitt fall mer är möjligen en pryl nice to have but no need.

Att filma en eventuell trafikincident för att klarlägga min eller annans eventuella oskuld.... nja

Att filma vägen jag far fram på... för att sedan i efterhand återuppleva... nja

Just nu känns inte behovet så starkt i alla fall. Möjligen kan någon komma med ytterligare användningsområde som får mig att ompröva mitt beslut.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

I Norge og endel andre land er det i prinsippet ulovlig å kjøre på vägren om den er avgrenset med heltrukken strek. Er avgrensingen stiplet så er det lovlig, men en har vikeplikt når en vil inn på kjørefeltet igjen - det er ikke mange strekninger med siplet kantlinjer.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vägrenskörning eller som en del vill ur spööör....

"TV-kameror, andra optisk-elektroniska
instrument och därmed jämförbara utrustningar
som är uppsatta så att de, utan att
manövreras på platsen, kan användas för
personövervakning "

En "dash camera" manövereras på platsen antingen genom att manuellt sätta på den eller genom att slå på tändningen.
Lagen gäller fast monterade övervakningskameror som filmar 24 timmar om dygnet utan någon påverkan alls.
 
Toppen