• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägning av framvagn

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Behöver väga framvagnen på min Carthago. Detta för att fastställa om det behöver bytas fjädrar o dämpare.
Var gör jag detta någonstans ? De är BIÖ som villa ha detta för att ev beställa rätt grejer.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vägverkets vågstationer kanske kan vara något? Jag har bara varit på den utanför Norrköping, och där är det bara att köra upp främre resp bakre hjul för att få separata mätningar.

/Ingvar
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Behöver väga framvagnen på min Carthago. Detta för att fastställa om det behöver bytas fjädrar o dämpare.
Var gör jag detta någonstans ? De är BIÖ som villa ha detta för att ev beställa rätt grejer.
Som tidigare nämnts så har iaf jag aldrig haft problem med att få väga på bilbesiktningen, i mitt fall på Opus stationer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag åkte & vägde min på Bilprovningen & eftersom jag inte behövde en vågsedel så kostade det inte något. Varför byta fjädrar & dämpare? Är fronten för låg? Min var för låg så jag bytte till Monroe gasdämpare & Lessjöfors förstärkta fjädrar. Jag köpte med utgångspunkt från bilmodellen & axeltrycket enl. reg.beviset. Bytet & framvagnsintällningen gjorde jag själv.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förstår inte problemet med att behöva väga framvagnen. Det står ju i reg.handlingarna det maximala axeltrycket bilen har såvida inte man gjort en ombyggnad eller monterat på utrustning med betydande vikt. Fordonet är ju från fabriken utrustad med fjädrar & stötdämpare avsedda för detta axeltryck. Är fjädringen dålig med genomslag som följd eller att fordonet är lågt i fronten vilket ofta förekommer på helintegrerade fordon så kan man ju byta till styvare stötdämpare & förstärkta fjädrar. För detta behövs väl ingen vägning.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Förstår inte problemet med att behöva väga framvagnen. Det står ju i reg.handlingarna det maximala axeltrycket bilen har såvida inte man gjort en ombyggnad eller monterat på utrustning med betydande vikt. Fordonet är ju från fabriken utrustad med fjädrar & stötdämpare avsedda för detta axeltryck. Är fjädringen dålig med genomslag som följd eller att fordonet är lågt i fronten vilket ofta förekommer på helintegrerade fordon så kan man ju byta till styvare stötdämpare & förstärkta fjädrar. För detta behövs väl ingen vägning.

Styvare stötdämpare? Och beskriv gärna hur dessa skulle påverka höjd och axeltrycket...

Fjädrarna bär vikten, stötdämpare begränsar rörelsen.

Annars har du rätt, köp fjädrar som beräknats till max axelbelastning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Styvare dämpare påverkar inte höjden & definitivt inte axeltrycket som är vad det är. Däremot kan styvare dämpare göra dämpningen distinktare & kan i viss mån motverka genomslag. Är fronten låg så är det bara förstärkta fjädrar som kan höja denna. På min hb höjde jag ca. 10 cm.
 

jimsel

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
29888
Medlemskap
2022
Vill väga min pärla och undrar om någon som vet om Trafikverkets våg i Sala Västmanland är igång / tillgänglig?
 
Toppen