• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägning 100:-

F

Frudden

Guest
Sv: Vägning 100:-

Visst går det att väga ett hjul i taget, bara man står på ett plant underlag.
Du måste dessutom palla upp de andra tre hjulen med ett stöd som är exakt lika högt som vågen, annars kommer hjulens tryck mot underlaget variera när vågen flyttas runt.

// Fredrik W

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Du måste dessutom palla upp de andra tre hjulen med ett stöd som är exakt lika högt som vågen, annars kommer hjulens tryck mot underlaget variera när vågen flyttas runt.

// Fredrik W

Ja att fordonet står plant påverkar,
annars är den enkel:
-lägg vågen framför/bakom hjulet
-kör över vågen
-upprepa på varje hjul
-vågen summerar va de bidde.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag blev stoppad av polisen med min husvagn i augusti 2009 med en XC60 som dragbil och efter hade vi en Polar 590 CTH sprillans ny husvagn (premiärtur) som har en totalvikt på 1750kg (uppvägd eftersom jag ABCE kort). Dom ville kolla vad vagnen vägde och då hade de exakt lika vågar, enda skillnaden var att de klarade av att väga max 1500 kg. Dom vägde ett hjul i taget och vågen plussade ihop vikten själv i displayen. Jag klarade mig med marginal och jag fick till och med ett viktprotokoll i A5 format. Jag har pratat med flera som kan det här och dom säger att det går bra att väga ett hjul i taget och det behövs inte några andra arrangemang. Detta är en proffsvåg som sålts i många år.

MisterK

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021

En bra idé med egen våg men behövs det verkligen?

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Har man vägt några gånger har man väl ganska bra pejl på det man lastat i bilen
Vi har som närmast varit 40 kg till full last de gånger vi vägt bilen så numera lastar vi och åker med cyklar o allt utan vägning. :)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Med risk för att frågan är dum, skulle det gå att använda en våg att väga ett hjul i taget med en sådan våg som länken visar?
Caravanvikt, Reich, 1500 kg per hjul
Om det skulle vara möjligt kan det väl vara värt att investera i en sådan, man köper ju allt annat till husbilen utan att blinka.

Hej
Har just köpt en sådan. Den levereras kommande vecka. Enligt beskrivningen ska den vara användbar även för husbilar. 190 € på Tyska ebay inkl. Frakt
Jag skickar "testresultat " senare.
Mwh. Klas

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Är det inte enklare & billigare att ta vägen förbi en bilprovning eller någon annan som har en krönt våg & väga när bilen är fullastad om man oroar sig för vikten? Bilprovningarnas vågar är ju alltid kalibrerade & krönta. För 190€ kan man väga många gånger.

Bennie

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Men Bennie, varför MÅSTE det alltid vara billigare och varför måste alltid pengarna styra???
Ibland skiter jag i vad saker o ting kostar när jag för enkelheten vill ha saker o ting själv. Är lite trött på att det alltid ska letas budgetvarianter. Du får det du betalar för.:)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Enligt min gamla "gebruksanledning" ska man, vid vägning av husbilar, lägga en planka (ca 40 cm lång) med ungefär samma tjocklek som vågen på marken som det "motsatta" hjulet får rulla på under vägningen.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Men Bennie, varför MÅSTE det alltid vara billigare och varför måste alltid pengarna styra???
Ibland skiter jag i vad saker o ting kostar när jag för enkelheten vill ha saker o ting själv. Är lite trött på att det alltid ska letas budgetvarianter. Du får det du betalar för.:)

Om du köper en egen våg så kan du inte vara säker på att den visar rätt, den kanske inte ens går att kalibrera. Om man däremot utnyttjar en våg som används kommersiellt så kan man vara säker på att den är kalibrerad & krönt av Statens Provningsanstalt. Det är klart att pengarna styr ( i alla fall för mej) eftersom jag inte är fullsketen av den varan utan bara en vanlig pensionär med löntagarbakgrund. Jag fick av mina föräldrar lära mej att sparsamhet är en dygd vilket har gjort att jag nu som pensionär kan leva ett bra & bekvämt liv dräglig ekonomi. Att man sedan får vad man betalar för är nog en sanning med modifikation. Många billiga varor produceras på samma ställe som dom dyrare. Likaså säljs det lågkvalitativa varor till ett högt pris.

Bennie

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Ser bra ut men frågan är. När man väger en husvagn så kör man upp först det ena hjulet och sedan det andra, vågen lägger därmed ihop båda vikterna till en summa vikt. Men fungerar det att köra "upp" fyra eller sex gånger. Lägger vågen ihop alla vikterna eller den är programmerad på två?? Sedan måste vågen klara minst 1500kg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hur mycket väger en sådan våg? Det vore ju ett antiklimax att få övervikt för att man har en fordonsvåg med sig. För att inte tala om att väga sig med den och tro att den väger rätt och vid en kontroll upptäcka att den inte gjorde det.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Ja Michael. Akta dig så inte spiran på Maria Kyrkan ramlar ner och slår ut en kindtand på dig när du är ute o shoppar, så gå inte för nära kyrkan.
Varför måste vi hela tiden förvänta oss det värsta????:confused::confused:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Du menar det värsta ett det skulle vara övervikt på bilen och att det måste kontrolleras ständigt och jämt?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hur mycket väger en sådan våg? Det vore ju ett antiklimax att få övervikt för att man har en fordonsvåg med sig. För att inte tala om att väga sig med den och tro att den väger rätt och vid en kontroll upptäcka att den inte gjorde det.

Jag menar naturligtvis att om det är så illa ställt att det skulle bli övervikt för att du har med dig en våg som väger max 5kg är det nog dags att fundera vad du håller på med, och detta förstod du säkert.
Men du ville väl bara förlöjliga oss som tycker annorlunda än vad du gör.

Toppen