• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vägning 100:-

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vägning 100:-

De tar så bra betalt för besiktning så jag tycker de kunde bjuda på detta. Jag besvärar dem inte med vågen, eftersom det finns en våg norr om Mariestad där jag väger. Tack vägverket för gratis service!
Bengt

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Finns stationära vågar på många poliskontrollplatser, där kostar det inget. Vi vägde vår i Norrköping samtidigt som det var kontroll där av tunga fordon. Frågade om vi fick och polisen sade: Varsågod, vet du hur det fungerar eller vill du ha hjälp.
Mycket vänligt v dem och kostade inget alls.
Rolf

Eura M

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
17114
Medlemskap
2027

Opus i Vinsta (Stockholm)kan du väga gratis alla dagar, där finns även en självtvätt som är 3,10 hög

Bosse ☺

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Anledningen till att jag lade in informationen om att OPUS hittat på en ny betaltjänst, vägning 100:- är att jag i många år besiktigat olika fordon vid Bilprovningen i Vinsta i Stockholm numera övertaget av OPUS. Tidigare ägdes vågen där av polisen och det var fritt fram att använda vågen gratis. Jag besiktigade vår husbil i april och då var det fortfarande gratis men nu har man tydligen börjat ta betalt för vägning enl. bifogad länk.
Åke

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025

jo för att man har redan betalt så mycket för allt som har med bil att göra...typ besiktning vägskatt skatt på bränsle...osv

D

Deleted member 11118

Guest

Det är väl bra vi får information att man kan väga på Opus i samband med besiktningen och att det kostar 100 kr. Sen är det väl upp till var och en att avgöra vad man vill göra. Nu har jag fått en information som jag inte visste om. Kan inte se att det är negativt.

Många husbilsägare vill att det mesta skall vara gratis.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Man får ju även med ett användbart vågintyg som kan vara värt lååångt över 100kr :):)

F

F.d. 53814

Guest

Jag fick ett vågpapper i näven efter senaste besiktningen hos Opus, kommentaren var att besiktaren ju ändå lämnade bilen på vågen :)
Nu har jag ingen nytta av det pappret då det är oklart hur mycket av allt jag har i bilen, men det var snällt tänkt tycker jag.

Jag har frågat på några olika ställen, typ sopanläggning, jordterminal osv och när jag frågat om det är lagom med en kanelkrans för att få låna vågen har svaret alltid varit ja.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag fick ett vågpapper i näven efter senaste besiktningen hos Opus, kommentaren var att besiktaren ju ändå lämnade bilen på vågen :)
Nu har jag ingen nytta av det pappret då det är oklart hur mycket av allt jag har i bilen, men det var snällt tänkt tycker jag.

Jag har frågat på några olika ställen, typ sopanläggning, jordterminal osv och när jag frågat om det är lagom med en kanelkrans för att få låna vågen har svaret alltid varit ja.

Jag skulle inte lita allt för mycket på "industrivågar" då dessa i första hand levererar diffen olastad/lastad lastbil, vi har en på vår arbetsplats och den visar ofta 300-400kg för mycket, bilarna som vägs lastar 40ton, men diffen är ofta acceptabelt korrekt.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

En viktig frågeställning är ju vilka vågar kan man lita på. Jag har vägt husbilen många gånger på Trafikverkets vågar och även någon gång på en industrivåg. Vidare har sett viktuppgifterna på vågen på Opus i Borlänge i samband med besiktning. Aldrig har jag fått värden över de 4 ton som är totalvikten, men nära har det varit. Man fick intrycket av att det spelade ingen roll vad jag hade med mig i husbilen, så fick jag alltid detta värde, strax under 4 ton. Dock fick jag en lite överraskning i somras när jag fick väga bilen på en, som jag uppfattade, professionell våg liknade de som polisen har med sig i vågbilarna. Då vägde den strax under 4 ton igen, men nu utan packning i princip... och också utan frugan.

Vad vill jag med detta då? Jo, polisen är skyldiga att använda kontrollerade och godkända vågar, tidigare kallades det att de var krönta. Vid varje vägningstillfälle måste de dessutom kalibrera vågen. Kalibrering sker ju inte annars innan man kör upp på en av trafikverkets vågar, och om de är kontrollerade vet man inte. Trafikverket överlåter detta ansvar till polisen om de vill använda dem i sitt arbete. Hur rutinerna är vid bilbesiktningsstationer vet jag inte. Dessutom är många av dessa vågar anpassade att väga stora fordon med många ton som totalvikt, så som långtradare och inte husbilar omkring 3,5 ton. Vågar stegar olika och har olika noggrannhet i olika intervall.

Vid polisens vägningar så är det alltid deras våg som gäller, något annat intyg har inget värde, och då får man väl hoppas att deras vågar verkligen är kontrollerade, godkända och kalibrerade när man sitter där.

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Har också vart förvånad över hur mycket det kan skilja mellan vågstationer. Den största diffen jag fått är på ca 20% av vågvärdet på samma resa med samma packning, men så mycket slår det inte normalt men ca 3-5% är inte ovanligt. Brukar tänka polisen som kontrollvägde vår husbil, på min fråga vilken marginal det fanns upp till böter svarade han "har du 10 kg över blir det böter".

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025

visst det kan slå lite på vågar...i mina papper står det 3250 kg (kabe) vågen visade i Norrköping 3850 med 2 personer..med lite i kylen...så i har lite tillgodo..max 4250kg...i en kompis husbil stod det i regbeiset 3100...den vägde 3400kg.....................

F

F.d. 53814

Guest

Jag skulle inte lita allt för mycket på "industrivågar" då dessa i första hand levererar diffen olastad/lastad lastbil, vi har en på vår arbetsplats och den visar ofta 300-400kg för mycket, bilarna som vägs lastar 40ton, men diffen är ofta acceptabelt korrekt.

Det är korrekt, men jag tror att de två jag använt är hyfsat rätt.
Den på jordterminalen användes för privatpersoners släpvagnar när dessa köpte något som inte såldes skopvis, och även då för att inte riskera överlass.
Den på sopstationen vägde jag husvagnen på och hamnade mycket nära mitt förväntade värde, men jag tror (mycket tro här) att den hade olika upplösning.

Nu är jag så nyfiken på verklig vikt så jag ska försöka få låna en uppsättning kalibrerade vågar, visserligen är dom för vikter upp till 30 ton.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Med risk för att frågan är dum, skulle det gå att använda en våg att väga ett hjul i taget med en sådan våg som länken visar?
Caravanvikt, Reich, 1500 kg per hjul
Om det skulle vara möjligt kan det väl vara värt att investera i en sådan, man köper ju allt annat till husbilen utan att blinka.

Visst går det att väga ett hjul i taget, bara man står på ett plant underlag. Frågan är dock hur noggrann denna våg egentligen är. Vill man bara väga på ett ungefär fungerar den säkert, men ligger man precis omkring gränsen, som jag gör med min husbil, kan det säkert svänga mellan plus och minus.

Vad vet du mera om vågen, kan man kalibrera den? Kanske måste den kalibreras mot en vikt som ligger nära det man vill väga. Man kanske kan jämföra den mot en vägning man gör på något ställe med kontrollerad och godkänd våg. De borde ha sådana på bilprovningarna, för alla vägningar som har ett rättslig betydelse ska genomföras med sådana vågar. De som gör registreringsbesiktningar torde väl därför ha kontrollerade och godkända vågar.

Toppen