• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägavgifter i Europa - EETS systemet - samarbete ?

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Under EU har man utvecklat EETS systemet - European Electronic Toll System. Då kan man ha en box för att köra i hela Europa. ADAC har i samarbete med Dkv tagit fram en ADAC Mautbox XXL som i princip täcker hela Europa. Tyvärr måste man vara skriven i Tyskland - skulle kunna ha att göra med moms redovisning. Anyway - om nu ADAC fått fram ett avtal för husbilar i Tyskland för husbilar skulle HBK inte kunna pröva det för oss ? Jag var inne på DKv´s hemsida och den är ”företag” med förväntad bränsleförbrukning, egna tankställen, körsträckor etc. och sen får man en individuell offert - känns aningen overkill för en box till en ”enskild firma”.
Den kommer inte att vara gratis - årsavgift Eur 99, etablering Eur 19,9 (ADAC priser) men skönt att slippa allt strul.

Vet inte om frågan varit uppe - jag tycker bara det vore värd att kolla upp.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jag har skaffat en transponder från Fulli. Jättepraktiskt. Fungerar i Frankrike, Spanien och Portugal. Finns även som inkluderar Italien. En låg kostnad bara de månader som man använder. En del Svenska banker medger inte koppling till betalning (har själv Spanskt konto) men har läst om flera som kopplat till Revolut som fungerar.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har skaffat en transponder från Fulli. Jättepraktiskt. Fungerar i Frankrike, Spanien och Portugal. Finns även som inkluderar Italien. En låg kostnad bara de månader som man använder. En del Svenska banker medger inte koppling till betalning (har själv Spanskt konto) men har läst om flera som kopplat till Revolut som fungerar.
Det är ett bra förslag - jag kan dock inte se att den funkar för bil över 3,5 och att man som i ADAC/Dkv lösningen kan ange utsläppskällas och antal axlar.
 
Senast ändrad:

Boflo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
28146
Medlemskap
2024
Har försökt skapa ett konto på fulli men det går inte sverige finns inte med när man ska
rega vilken land man kommer ifrån
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har denna box betalar via Paypal bil under 3 meter i snitt enkelaxlad totalvikt 4400kg.
Hamnar i class 2 körde med den i höstas funkade fint.Årsavgift plus % på tull avgiften.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
333
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
En typ av EU box för betalsystem borde funnits för länge sedan, .
Eu har missat att ha 1 system för detta.
Köra in i Sverige är inga problem.
Sverige borde införa liknande betalsystem, Sverige behöver ju få in mer pengar till våra vägar.
Men det är ju som vanligt, vi naiva vi agerar som vanligt för sent.
Trängselskatt finns ju i Stockholm och Göteborg, västlänken i Göteborg blöder inorma summor.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har försökt skapa ett konto på fulli men det går inte sverige finns inte med när man ska
rega vilken land man kommer ifrån
Konstigt, jag beställde min i somras, minns inte hur sidan såg ut men fyllde i svenska reg.numret och svenska adressen samt fick transpondern skickad till Sverige.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för intressant ämne. Själv går med tanke att skaffa transponder för våran 3500 kg husbil.
Jag skulle vilja ställa frågan om användarvänlighet av de lösningar som Du Majzzan och Du Sonevalley skriver. Vilka är Era erfarenheter från användning avtranspordrar Ni valde?
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Har denna box betalar via Paypal bil under 3 meter i snitt enkelaxlad totalvikt 4400kg.
Hamnar i class 2 körde med den i höstas funkade fint.Årsavgift plus % på tull avgiften.
Har en husbil registrerad med en höjd på 2.90 M och totalvikt 4250kg. På taket sitter AC och en antenn så totalhöjden blir ca 3.30 M. Räknas höjden som bilen är registrerad eller är det faktiska höjden.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har en husbil registrerad med en höjd på 2.90 M och totalvikt 4250kg. På taket sitter AC och en antenn så totalhöjden blir ca 3.30 M. Räknas höjden som bilen är registrerad eller är
Dom scannar din höjd vid vägtullstationen snitthöjden.Står info på Maut1.de.Vilken class har du fått betala för innan om du kört på tullvägar ?
Info deras sida.
  • Vehicle weighs 4.5 tonnes and is 2.95 metres high -> the toll box for vehicles up to 3 metres works
  • Vehicle weighs 4.6 tonnes and is 2.95 metres high -> the toll box for vehicles over 3 metres will work
  • Vehicle weighs 4.2 tonnes and is 3.05 metres high -> the toll box for vehicles up to 3 metres will work
  • Vehicle weighs 4.2 tonnes and is 3.06 metres high -> the toll box for vehicles over 3 metres will work
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tack för intressant ämne. Själv går med tanke att skaffa transponder för våran 3500 kg husbil.
Jag skulle vilja ställa frågan om användarvänlighet av de lösningar som Du Majzzan och Du Sonevalley skriver. Vilka är Era erfarenheter från användning avtranspordrar Ni valde?
Fulli fungerade hur fint som helst. Så smidigt att bara köra långsamt igenom så piper dosan till o bommen öppnar sig. Var spänd på de av Portugals motorvägar som har aut avläsning av reg.numret, om Fulli verkligen skulle fungera där. Jodå det pep till i dosan vid varje avläsningspunkt trots att jag körde rätt fort på motorvägen längs Algarve. Loggar in på ”mina sidor” och kan se alla passeringar med dragen summa. Ingen årsavgift, ingen % på beloppen utan bara en låg avgift den/de månader man använt transpondern. Nackdel som jag skrev tidigare, går ej koppla till alla svenska banker, men pratat med flera som skaffat Revolut och där fungerar det att koppla Fulli till kontot.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Dom scannar din höjd vid vägtullstationen snitthöjden.Står info på Maut1.de.Vilken class har du fått betala för innan om du kört på tullvägar ?
Info deras sida.
  • Vehicle weighs 4.5 tonnes and is 2.95 metres high -> the toll box for vehicles up to 3 metres works
  • Vehicle weighs 4.6 tonnes and is 2.95 metres high -> the toll box for vehicles over 3 metres will work
  • Vehicle weighs 4.2 tonnes and is 3.05 metres high -> the toll box for vehicles up to 3 metres will work
  • Vehicle weighs 4.2 tonnes and is 3.06 metres high -> the toll box for vehicles over 3 metres will work
Används samma toll box oavsett vikt/höjd, och avgörandet blir när jag kommer till tullen?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Tack för intressant ämne. Själv går med tanke att skaffa transponder för våran 3500 kg husbil.
Jag skulle vilja ställa frågan om användarvänlighet av de lösningar som Du Majzzan och Du Sonevalley skriver. Vilka är Era erfarenheter från användning avtranspordrar Ni valde?
Det funkar fint köra sakta igenom piper bommen går upp dom drar pengar på paypalkonto för också fakturan på mail.Majzzan är nog billigare avgift på men måste fixa sätt att betala om man bor i Sverige.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Används samma toll box oavsett vikt/höjd, och avgörandet blir när jag kommer till tullen?
Har du en snitt höjd över ref tidigare tabell så skall du han en annan box kolla vad dom skriver på maut1.de websida.Har ni inte tidigare åkt på vägar med tull kanske ni skall prova betala manuellt och se vilken class ni hamnar i vid betalning står class o summa.Sen beställa rätt transponder.Den över snitthöjd 3 meter är betydligt dyrare på maut1.de.
 
Toppen