R
RobbeS
Guest
Körde Autobahn för första och sista gången denna sommar. Tråkigt, långtradare överallt och en del vägarbeten. T.om E4:an Kalix - Malmö var roligare.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag hoppas jag har fel, men jag tolkar Ditt inlägg ovan, som att Du kör Ditt campingfordon i 2-metersfältet.Körde från Kiel till Trier, en hel del vägarbeten, de flesta relativt bekväma att passera. Det var dock några där de klämde in tre filer i samma riktning, 2x2,1m och en lastbilsfil på kanske knappt 3 meter plus att de satte upp halvmeter höga metallbarriärer på högersidan.Då det var hög trafik så gick det inte att snylta av filen bredvid. Lite obehagligt att köra i 80 kmh 25 cm från en metallbarriär, som möjligen hade en liten fot så att personbilar märker om de kör för nära, för lastbilar blir det hjulen som berör barriären, men för husbilar blir det karossen som får ta stöten eftersom hjulen oftast sitter en bit in.
Den sträckan är det på några ställen som höger körfält drar iväg en bit ifrån körfält nr två och tre, då blir barriären till höger om det smalare körfältet nr två!Nja, det står att metallbarriären är på hägersidan och då måste det väl också vara höger körfält som avses. Lastbilsfilen har jag aldrig sett annat än i höger körfält vid två eller flera körfält. Men jag kör sällan på motorvägar i Tyskland så jag kan ha fel.
Körde från Kiel till Trier, en hel del vägarbeten, de flesta relativt bekväma att passera. Det var dock några där de klämde in tre filer i samma riktning, 2x2,1m och en lastbilsfil på kanske knappt 3 meter plus att de satte upp halvmeter höga metallbarriärer på högersidan.Då det var hög trafik så gick det inte att snylta av filen bredvid. Lite obehagligt att köra i 80 kmh 25 cm från en metallbarriär, som möjligen hade en liten fot så att personbilar märker om de kör för nära, för lastbilar blir det hjulen som berör barriären, men för husbilar blir det karossen som får ta stöten eftersom hjulen oftast sitter en bit in. Längre syd, på B51 var det också vägarbeten med väldigt smala körfält och metallbarriär på högersidan. Trodde vid flera tillfällen att mötande lastbilars backspeglar skulle träffa mina, men det gick bra.
Jag förundras över att det finns fina motorvägar där man kan slappa och glida fram, sedan helt plötsligt blir det trångt och det ställs krav på skicklighet för att inte skada sin bil eller mötande. När det blåser byig sidvind så vill min bil hoppa åt sidan och man måste aktivt styra emot för att hålla kursen.
Har kört vanlig personbil ganska mycket i USA och där är det ytterst sällan som man ställs för situationer där man behöver visa hur skicklig man är.
Hoppas självkörande bilar blir verklighet snart, då kan man ju minska bredden på körfälten ännu mer, 5 cm marginal är väl mycket...
Bara ett långt sätt att säga att en del vägarbetsområden var otrevliga att passera och krävde att man skärpte sig...
Och alla 350000 åskådare väntar på någon spektakulär olycka. Beträffande Autobahn så tycker jag ändå att det är otrevligt att köra nära hårda saker i hög fart, även om de försöker pigga upp med en Smiley och texten "bara 5 km till". De bygger fina vägar, lämpliga för äldre, och plötsligt krävs skicklighet och Fittipaldi's körförmåga. Även i Sverige vid vägarbeten lägger de in "manöverprov" för att få ner farten.
Men det är desto fler privatbilister så trängseln är den samma upplever jag det som.Hej
Underbart att köra Autobahn på helger. Då finns inga långtradare. (Bara dispenstrafik får köra)