• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga husbilen?

F

F.d. 53061

Guest
Sv: Väga husbilen?

Hej jag vägde om min husbil i höstas fick monttera på två bladfjädrar
fick papper från svenska fiat. Jag höjde från 3200kg till 3400kg lastar nu 620kg.
Markko.

F

F.d. 2911

Guest

Nu är bilen uppvägd till 3400kg det tog 4 minuter och kostade 1150kr.
Han kollade regplåt och chassinummer sen var det klart.
Han sa att jag behövde vägas för att jag ändrade från LB till pb11.
Nu skall jag bara limma dit dekalen på bodelen det är den enda ändringen dom krävde.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Nu är bilen uppvägd till 3400kg det tog 4 minuter och kostade 1150kr.
Han kollade regplåt och chassinummer sen var det klart.
Han sa att jag behövde vägas för att jag ändrade från LB till pb11.
Nu skall jag bara limma dit dekalen på bodelen det är den enda ändringen dom krävde.
Bra att allt gick bra förutom dina ökade 100 kg på tjänstevikten förstår fortfarande inte vad som föranleder en ny vägning, du har ju inte gjort någon förändring som skulle
motivera en ny vägning.
Som sagt, så är det väl bara att acceptera

Lundhagen

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1307
Medlemskap
2025

Nu behöver JAG hjälp!
Har en Iveco årsmodell 1980. Bodelen är ett hembygge från 1991. Reggad för 5 personer.
Den har en maxvikt av 3500kg. Var upp på vågen i helgen, utan vatten o mat, inga cyklar och 2 personer i bilen. Vågen visade 3600kg. På körkortet står det A.B och är från 1969.
HJÄLP måste jag sälja våra pärla :confused:
/Tommy

plingeling

FD HBK Medlem
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
6122
Medlemskap
2022

Hej! Hur mycket överlast ligger gränsen på för att körkortet är i fara?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Enligt tidigare uppgifter här på forumet skulle det vara när lasten överstiger 50% av tillåten last.

F

F.d. 6270

Guest

Passade på att väga bilen i Vinsta/Vällingby idag

Burstner I 710 Elegance

diesel 100%
vattentank 100%
gråvatten 50%
2 gasol PK10 90%
4 cyklar (3 på ställ och 1 i garage)
elkablar, däcksreparation och verktyg
Weber gasolgrill (tung)
elverk Kipor
4 campingstolar plus ett bord
2 vuxna
2 tonåringar
2 stora hundar (satt nära axel 1)

Enligt regbevis:
tjänstevikt 3.740 kg
totalvikt 5.000 kg
Axel 1 2.100 kg
Axel 2 1.500 kg
Axel 3 1.500 kg

På vågen:
totalvikt 4.740 kg
Axel 1 2.115 kg
Axel 2 1.520 kg
Axel 3 1.090 kg

känns rätt lugnt, inte troligt att man har så mycket diesel/färskvatten/gråvatten :cool:

Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest

Att tänka på är att du är "tjock" på både axel 1 + 2 fastän du har 260 kg kvar till totalvikten.

Trevlig sommar =)

F

F.d. 50080

Guest

Enligt tidigare uppgifter här på forumet skulle det vara när lasten överstiger 50% av tillåten last.

Att ärendet överlämnas till åklagare har inget med körkortsindragning att göra. I förteckningen över trafikbrott som leder till körkortsingripande finns inte överlast med! Tidigare försök att få fram en enda medlem som blivit av med körkort för överlast har inte resulterat i ett enda svar! Jag förstår inte varför denna missuppfattning hålls levande??? Det gör bara att folk som vet att de har överlast mår dåligt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Att ärendet överlämnas till åklagare har inget med körkortsindragning att göra. I förteckningen över trafikbrott som leder till körkortsingripande finns inte överlast med! Tidigare försök att få fram en enda medlem som blivit av med körkort för överlast har inte resulterat i ett enda svar! Jag förstår inte varför denna missuppfattning hålls levande??? Det gör bara att folk som vet att de har överlast mår dåligt.

Är det bättre att invagga folk i någon sorts uppfattning att det är OK med att överskrida maxlasten? Förstår faktiskt inte ditt resonemang. Vi ska givetvis hålla de viktgränser som våra fordon är avsedda för. Har jag för mycket last ska jag må dåligt! Det är aldrig OK att tumma på trafiksäkerheten.

Sedan säger du att rapport till åklagare inte innebär risk för körkortsindrgning. Det finns iofs ingen automatik i detta, men risken ökar markant! Det finns ex flera fall med lätta lastbilar där maxlasten har överskridits med 50% eller mer, där åklagare åtalat för vårdslöshet i trafik och fått fällande dom! Har inte sett något prejudikat för pb1 eller pb2 ännu, men det kommer säkert och då är verkligen körkortet i fara!

Trafikregler handlar om trafiksäkerhet och är till för att hållas!

(Sedan är det inte "överlast" som är aktuellt för majoriteten av husbilar, utan "överskridande av maxlast", det är ett helt annat regelverk.)

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad har överskridande av maxlast med trafiksäkerhet att göra? Du vet lika bra som jag att det är fritt fram att väga upp bilen med flera hundra kilo bara med rätt intyg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag har en husbil, ombyggd Chevavan, som är registrerad som lätt lastbil. Maxlasten på denna är alldeles för låg varför det vore intressant att få reda på om man gör skillnad i bedömningen av överskriden maxlast om bilen är registrerad som Personbil eller lätt lastbil. Enligt Riksåklagarens rek. står det bara fordon. Eftersom bötesgränsen är 50% i SFS 2006:1137 Nr132, 4kap.4par. skall man då räkna med att polisärenden automatiskt anmäls till åklagare vid överskridande av 50% om man har en bil som är registrerad som lätt lastbil?

/Åke

Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest

Är det bättre att invagga folk i någon sorts uppfattning att det är OK med att överskrida maxlasten? Förstår faktiskt inte ditt resonemang. Vi ska givetvis hålla de viktgränser som våra fordon är avsedda för. Har jag för mycket last ska jag må dåligt! Det är aldrig OK att tumma på trafiksäkerheten.

Sedan säger du att rapport till åklagare inte innebär risk för körkortsindrgning. Det finns iofs ingen automatik i detta, men risken ökar markant! Det finns ex flera fall med lätta lastbilar där maxlasten har överskridits med 50% eller mer, där åklagare åtalat för vårdslöshet i trafik och fått fällande dom! Har inte sett något prejudikat för pb1 eller pb2 ännu, men det kommer säkert och då är verkligen körkortet i fara!

Trafikregler handlar om trafiksäkerhet och är till för att hållas!

(Sedan är det inte "överlast" som är aktuellt för majoriteten av husbilar, utan "överskridande av maxlast", det är ett helt annat regelverk.)

Du skriver att vi inte skall överskrida de vikter våra fordon är avsedda för, Helt rätt! Men det är inte samma som de vikter de är registrerade för!
Om en lätt lastbil med samma chassie som mitt överskridit lastvikten med mer än 50% så har han lastat i minst 500 kg för mycket. Han har också överskridit de tillåtna axellasterna rejält. När jag har lastat i 50 % för mycket så har jag lastat i 150... Det är ingenting, och kommer knappast leda till åtal för vårdslöshet i trafik.
Problemet är knasiga svenska regler! Räkna övervikten på totalvikten så är 200 kg ingenting!

Jag är hjärtligt trött på de vikttalibanerna på detta forum som försöker skrämma alla andra att väga upp sina bilar till de nya problem som då uppstår genom att använda osakliga argument.
Ett exempel på nya problem är att du måste svänga in på alla vågstationer utomlands när lastbilssymbolen i den elektroniska tavlan är tänd, oavsett att din bil är en PB 2:a… Har du då för mycket last får du böta samtidigt som den överlastade 3,5 tonnaren glatt vinkande far förbi…:p

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Ulf och Knarrevik!
Jag håller med om att det är ett förbaskat klyddigt regelverk. Det är inte heller alltid automatiskt förenat med trafikfara att överskrida maxlasten. Men det motsatta förhållandet, att var och en lastar efter sitt eget huvud vore en katastrof för trafiksäkerheten! Hellre ett halvkasst regelverk än inget regelverk alls! Det är många chassi i dag som "går på knäna", eftersom de hela tiden ligger på sin maxvikt och gärna över. Chassi som inte heller får vägas upp, eftersom de inte är byggda för högre totalvikt än 3500kg.

Krister N
"Stundtals tröttsam vikttaliban" :)

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

:music-icon:En sak måste ni kalkylera med köra lagligt eller chansa.
Tex.
Skulle en olycka vara framme med alvarlig utgång där en överlastad husbil är inblandad.Ni kanske inte ens är i Sverige vilka lagar gäller då?
Bilens totalvikt har överstigits.
Överlast + ett körkort med B behörighet och lite körtimmar.
Om detta skulle leda till åtal kan det bli klurit om åklagare + polisrapporten kan bevisa med den tekniska undersökningen att fordonet varit överlastat och att föraren inte hade rätt behörighet eller vana att framföra berört fordon.
Ja vad tror ni då påföljden blir vid en fällande dom?Så visst kan kortet bli indraget då ryker ju även övergångsregeln från 1996 över 3500kg.
Glöm inte försäkringsbolaget vad säger deras skadereglerare vid en fällande dom de arbetar inte enbart för er då kan det bli en ny vända om ersättningen av skadorna?
Då får man hoppas man har en bra advokat till förfogande.
Så är det värt att ta risken? :twitcy:2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest

Hejsan!
Detta med vikt och vågstationer är ett stort problem tycker vi. Vad ska man rätta sig efter egentligen??
I dag kom vi hem efter midsommarfirande i Gunnarskog och då passade vi på att väga bilen på 2 ställen: utanför Karlstad och utanför Kristinehamn. Vid Karlstad vägde bilen 3380 kg och vid Kristineham 3300 kg. Avståndet mellan vågstationerna är ca 4 mil och vi hade precic samma last men minus lite bränsle förstås. Och nu var det så att vågen vid Kristinehamn redan stod på 80 kg (av nån anledning)

Kontentan av vägningen blev att det skilde 160 kg mellan vågarna!!
Vem väger rätt om nu någon av dem gör det?
Om man nu skulle bli stoppad an polisen, vilken våg använder de? Står de vid en vågstation eller?
Maxvikt på våran bil är 3500 kg så vi har lite kvar än att lasta.

Varma sommarhälsningar från Torotor/Torill

F

F.d. 2911

Guest

Man blir stoppad vid en vågstation. Jag pratade med Polisen när vi fick böter för att vi var föt tunga. Det finns olika stationer vissa är inte kallibrerade för dom används till timmerbilar.

F

F.d. 50024

Guest

Ja då var säkert den ene vågststionen okallibrerad skulle jag tro.
Men det är dyrt att bli stoppad med övervikt ser jag, så det är bäst att försöka "hålla vikten".

Toppen