• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga husbilen och vikter

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
:msn_wink:Tänkte se om jag kunde hålla mig inom lagens ramar ang. min husbilsvikt.

Jag och frun körde med tom husbil till vågarna vid Kropp trafikplats Helsingborg för att få veta hur mycket vi fick lasta med på resan.
Södergående våg:
Vågen stod på 60kg, alltså inte nollställd.
Totalvikt 3180kg, axeltryck fram 1520kg, axeltryck bak 1600 kg ???
Vilken vikt är min verkliga vikt???
Som optimist drar man ju av 60 kg på varje vikt= 3120, 1460, 1540 men hur blir det när jag kommer till andra sidan till vågen? Men lägger man ihop axeltrycksvikterna ser man ju att något är fel någonstans!!!!!

Norrgående våg:
Vågen stod på ooo nollställd.
Totalvikt 3240 kg, axeltryck fram 1580 kg, axeltryck bak 1660 kg.
Nu ser man det man inte trodde, man skulle tydligen lägga till 60 kg till vikterna på södergående för att få samma vikter vid båda sidor.

Vilken koll har polis och åklagare som trakasserar oss som står under viktlagar?
Var hittar jag en våg som är rättvisande och som jag kan lita på????? Förra gången jag vägde mig på hemfärd från continenten stod norrgående våg på 80 kg, plus eller minus?????
Ett gott tips i fortsättningen är att aldrig erkänna ett brott om övervikt inför polis och åklagare utan att kontollerat t.ex med sv.bilprovnings våg innan erkännande om övervikt. Det är domstolen som avgör om det är ett brott och där även polisens bevis prövas !!!

Tacksam för tips hur man gör rätt!!:mh4:
Stigge44
 
Toppen